Gå til innhold

Erstatte submitknappen med en tekstlink?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er galt med submit-knappen?

 

Den passer ikke inn i det designet. Den blir alt for dominerende.

 

Du lager en <a href="javascript:document.form.submit();"  

Bytt ut form med navnet på det formet du vil submitte

 

Tusen takk! Har vært borti det før, men klarte ikke å huske det. 8)

Lenke til kommentar
http://magikern.sytes.net/submit.php

 

bare trykk på knappen så skal den endre seg

 

men dette er bare noen få eksempler jeg slang sammen i full fart, det er masse mer du kan gjøre, bare les selv på www.w3schools.com under css2

 

Hvis det var meningen at utseendet skulle endre seg.. fungerte det desverre dårlig i IE6 :(

 

 

Men.. magikern har helt rett.

Det skal ikke så mye til for å dempe inntrykket til form-knapper.

 

Eks.

 

<input type="submit" style='border-style:solid;border-width:1px;height:20;width:150;background-color:rgb(200,200,245)'/>

 

Alternativt, man man ta vekk ramme og legge på et bakgrunnsbilde.

 

Med en skjebnens ironi funker vel ikke dette noe særlig i mozilla/opera eller netscape.. :lol:

Lenke til kommentar
http://magikern.sytes.net/submit.php

 

bare trykk på knappen så skal den endre seg

 

men dette er bare noen få eksempler jeg slang sammen i full fart, det er masse mer du kan gjøre, bare les selv på www.w3schools.com under css2

 

Hvis det var meningen at utseendet skulle endre seg.. fungerte det desverre dårlig i IE6 :(

 

 

Men.. magikern har helt rett.

Det skal ikke så mye til for å dempe inntrykket til form-knapper.

 

Eks.

 

<input type="submit" style='border-style:solid;border-width:1px;height:20;width:150;background-color:rgb(200,200,245)'/>

 

Alternativt, man man ta vekk ramme og legge på et bakgrunnsbilde.

 

Med en skjebnens ironi funker vel ikke dette noe særlig i mozilla/opera eller netscape.. :lol:

 

veit ikke hva slags snodig form for IE6 du bruker, men den feunker fett i Mozilla og IE6 hos meg, bare trykk flere ganger på den så skal den endre seg, men uansett var ikke poenget å vise at jeg kan lage en random sak, se på submit.css på samma url du.

Lenke til kommentar
Liker best å lage submitknapp med et image

 

lag en <input type="image" src="">

 

Da vil bildet fungere akkurat som en submitknapp, du kan tilogmed bruke entertasten for å submitte.

Jeg har prøvd det og, men jeg tror det passer best med en tekst link, da jeg har to andre alternativer som tekst linker: "glemt passord?" og "ny bruker?".

Lenke til kommentar

Nå fungerer det :woot:

Sikkert bare tingenes iboende ondskap som gjorde seg gjeldende. :D

 

 

Liker best å lage submitknapp med et image

 

lag en <input type="image" src="">

 

Da vil bildet fungere akkurat som en submitknapp, du kan tilogmed bruke entertasten for å submitte.

Jeg har prøvd det og, men jeg tror det passer best med en tekst link, da jeg har to andre alternativer som tekst linker: "glemt passord?" og "ny bruker?".

 

Hva med å bruke et bakgrunnsbilde på en submitknapp?

Fordelen med denne måten er at da kan du endre caption på den "grafiske knappen" din ved å endre caption på knappe-objektet.

Lenke til kommentar

Tja. Ikke hvis du først bruker CSS.

Men ser problemet hvis det å bruke CSS er et problem i seg selv...

 

Fordelen fremfor bilder, er at man kan ha mange form-knapper, med grafisk utseende og forskjellig caption. Bruker du bilder, må du ha et bilde for hver caption. Har du mange slike.. kan det ta litt lenger tid å laste ned.

 

Hvis browseren din ikke støtter bakgrunnsbilder via CSS, vil knappen se ut som en knapp. Det "ødelegger" ikke dokumentet for visning. Gjør det bare "litt" mindre pent å se på.

 

Tror ikke vi skal være redde for å bruke den teknologien som foreligger, så lenge alle enkelt kan lese/bruke websiden.

Lenke til kommentar
...jeg vil nok tørre å påstå at det er bedre å ha et bilde som sumbit-knapp enn det er å ha en knapp med heftig CSS bruk, grunnet kompatibilitetsproblemer... jeg regner med at jeg skuffer sikkert mange CSS-folk med disse ordene (hei magikern!)........

Du skuffer iallefall meg...!

Å ha et bilde som submit-knapp synes jeg er teit.

Enten bruker man tekstlink, eller en vanlig button med css!

Lenke til kommentar
...jeg vil nok tørre å påstå at det er bedre å ha et bilde som sumbit-knapp enn det er å ha en knapp med heftig CSS bruk, grunnet kompatibilitetsproblemer... jeg regner med at jeg skuffer sikkert mange CSS-folk med disse ordene (hei magikern!)........

Å ha et bilde som submit-knapp synes jeg er teit.

Enten bruker man tekstlink, eller en vanlig button med css!

Hva med en liten begrunnelse? Og ikke "enten så...eller så...!!"

Lenke til kommentar
...jeg vil nok tørre å påstå at det er bedre å ha et bilde som sumbit-knapp enn det er å ha en knapp med heftig CSS bruk, grunnet kompatibilitetsproblemer... jeg regner med at jeg skuffer sikkert mange CSS-folk med disse ordene (hei magikern!)........

Å ha et bilde som submit-knapp synes jeg er teit.

Enten bruker man tekstlink, eller en vanlig button med css!

Hva med en liten begrunnelse? Og ikke "enten så...eller så...!!"

Hvis du bruker bilde, så vil det ta lenger tid for den besøkende å komme inn på siden.

Da tenker jeg på 56k (analog) eller isdn.

Uansett, så tar det opp unødvendig plass på serveren.

Lenke til kommentar
...jeg vil nok tørre å påstå at det er bedre å ha et bilde som sumbit-knapp enn det er å ha en knapp med heftig CSS bruk, grunnet kompatibilitetsproblemer... jeg regner med at jeg skuffer sikkert mange CSS-folk med disse ordene (hei magikern!)........

Å ha et bilde som submit-knapp synes jeg er teit.

Enten bruker man tekstlink, eller en vanlig button med css!

Hva med en liten begrunnelse? Og ikke "enten så...eller så...!!"

Hvis du bruker bilde, så vil det ta lenger tid for den besøkende å komme inn på siden.

Da tenker jeg på 56k (analog) eller isdn.

Uansett, så tar det opp unødvendig plass på serveren.

Enig det med at det tar opp plass...men altså...!! De knappene jeg har lagd er på under 300 bytes! Så jeg tror nok at de lastes ned ganske fort!

Lenke til kommentar
...jeg vil nok tørre å påstå at det er bedre å ha et bilde som sumbit-knapp enn det er å ha en knapp med heftig CSS bruk, grunnet kompatibilitetsproblemer... jeg regner med at jeg skuffer sikkert mange CSS-folk med disse ordene (hei magikern!)........

Å ha et bilde som submit-knapp synes jeg er teit.

Enten bruker man tekstlink, eller en vanlig button med css!

Hva med en liten begrunnelse? Og ikke "enten så...eller så...!!"

Hvis du bruker bilde, så vil det ta lenger tid for den besøkende å komme inn på siden.

Da tenker jeg på 56k (analog) eller isdn.

Uansett, så tar det opp unødvendig plass på serveren.

Enig det med at det tar opp plass...men altså...!! De knappene jeg har lagd er på under 300 bytes! Så jeg tror nok at de lastes ned ganske fort!

Ja...

Det tror du sikkert.

Men ikke når du sitter på en 56k linje! :p

Sitter på det hjemme (er hos faren min nå, her har vi bredbånd).

En liten knapp betyr ikke veldig mye, men hvis det er flere knapper, kan det bety noe.

snakker om ca. 0.5-2.5 sekunder her, men allikavel, det er tid.

Uansett, du får gjøre som du vil! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...