Gå til innhold

Overklokke laptop?


Anbefalte innlegg

er det muligt å overkokke en laptop prossesor på 1.60 GHz ? uten og bruke bios, tenkte heller på et program i windows som kunne overklokke prossesoren:P? har 3 vifter så tror ikke det skal bli for varmt som mange sier på andre forum.

 

Eller er det muligt å "unlocke bios" ?

 

har en fujitsu siemens amilo pi 2540....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anbefaler tho at du kun setter opp frekvensen og unngår og clocke volten. Slipper du varmeøkning..

Såvidt jeg vet blir CPUen varmere selvom du ikke justerer opp spenningen. En CPU fungerer slik at det er transistorer som skrur seg av og på. Når de gjør denne jobben fortere vil det produsere mer varme. Har overklokket endel pcer igjennom tidene og de har alltid blitt varmere selvom jeg ikke alltid har måtte øke vcore(ikke auto heller nei) for å holde dem stabil.

Lenke til kommentar
Anbefaler tho at du kun setter opp frekvensen og unngår og clocke volten. Slipper du varmeøkning..

Såvidt jeg vet blir CPUen varmere selvom du ikke justerer opp spenningen. En CPU fungerer slik at det er transistorer som skrur seg av og på. Når de gjør denne jobben fortere vil det produsere mer varme. Har overklokket endel pcer igjennom tidene og de har alltid blitt varmere selvom jeg ikke alltid har måtte øke vcore(ikke auto heller nei) for å holde dem stabil.

 

har 3 vifter til laptopen tror det skal holde uansett :p

Endret av thename2002
Lenke til kommentar

PI 2540 støtter Core 2 Duo T8100 (2,1 Ghz) dette vet jeg fordi jeg hadde en slik en for et par år siden og skiftet CPU. Så hvis du insisterer på bedre ytelse ville jeg helt klart anbefalt å få tak i en sånn.

 

Og det har egentlig ikke noe å si hvor mange vifter du har, alt kommer ned til maskinens termiske løsninger og hvor gode de viftene du har faktisk er. Ser ikke helt poenget i å overklokke en laptop, det kan skape store problemer.

Endret av Víllów
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å overklokke prosessor/minne i en laptop overhodet - dersom man ikke har en laptop som faktisk er bygget og klargjort for litt overklokking i utgangspunktet. Noe svært få er. Overklokking vil alltid føre med seg høyere temperaturer og strømforbruk - og de fleste laptop'er ligger allerede i utgangspunktet på eller nær grensen for hva de kan tåle.

 

Overklokking av gpu er litt enklere, og kan i de fleste tilfeller enkelt gjøres med AMD's eller Nvidia's egen software.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å overklokke prosessor/minne i en laptop overhodet - dersom man ikke har en laptop som faktisk er bygget og klargjort for litt overklokking i utgangspunktet. Noe svært få er. Overklokking vil alltid føre med seg høyere temperaturer og strømforbruk - og de fleste laptop'er ligger allerede i utgangspunktet på eller nær grensen for hva de kan tåle.

 

Overklokking av gpu er litt enklere, og kan i de fleste tilfeller enkelt gjøres med AMD's eller Nvidia's egen software.

 

 

hva med Ati `? :p

Lenke til kommentar

Hva mener du? ATI er historie - eieren, AMD, markedsfører nå sine kort selv, under AMD-navnet.

 

tenkte mest på at du skreiv at dei kunne klokkest med deres egne software, der du nevnte Amd og Nvidia, så lurte på om det var software for ATI mobility Radeon HD 2400... Ble ikke amd og ati splitta for ca et år siden? :p

Lenke til kommentar

Intel C2D gikk veldig fint å klokke i DELL laptoper. Kjøleløsningene var mer enn bra nok til å gå fra 1.6 til 2.13 i allefall. Enten med "pinmod" (fysisk kortslutte ti pinner på cpu) eller via SetFSB (genialt program).

 

Last ned CoreTemp og Prime95, så finner en fort ut hvor mye en kan klokke mtp varme og stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...