Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie og filosofi eksamen 22.nov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fikk forberedelsesdelen først nå..

 

Tema: demokrati

 

Forbered deg på å belyse, kommentere og drøfte ulike problemstillinger som temaet reiser.

-gjør deg kjent med historiske begivenheter og sentral filosofi som bidro til framveksten av demokratiet i den moderne tid.

- gjør deg også kjent med minst to styreformer som er alternativer til demokratiet.

 

 

Noen som har noen tips å komme med?

Lenke til kommentar

Wow, hallo drittdata! Det var ikke meninga.. Men hva legger man i det moderne demokratiet?

 

Er det 1900-tallet? Stemmerett for kvinner?

Martin Luther King Jr?

 

 

+ mye annet, som jeg tror jeg redigerer bort..

 

 

 

 

Jeg synes det er så bredt.... æsj

Endret av elijah2
Lenke til kommentar

Moderne demokrati er et flertallstyre hvor ulike politiske aktører kan konkurrere fritt om makten og overgangen mellom regjeringer er fredelig. Noen har gått så langt som å si at et demokrati er først et demokrati når man har sett 2 regjeringsskifter på rad som har gått fredelig for seg. Når man tenker moderne tenker man gjerne representativt demokrati i motsetning til direkte demokratiet man så i bystaten Athen.

 

Styresformer innen demokrati:

Presidentstyre, parlamentarisme, semi-presidentstyre

 

Problemer:

 

Begrensning av demokrati?

Majoriteten tyranni

Hvem skal ha stemme, skal alle stemmer telle likt?

(Navn verdt å nevne her er jo bl.a. Roussau, J.S. Mill, Tocqueville og Madison)

 

Montesquieu: Maktfordeling, lovgivende, dømmende, utøvende makt.

 

Alternativer til demokrati, for å ta noen klassiske, så har man blant annet oligarki, monarki, aristokrati, meritokrati og diktatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at internasjonal politikk er det mest relevante? Dermed er vel demokratisk fred ikke så veldig interessant. Ser heller ikke hvor Huntington passer inn i emnet Demokrati slik oppgaven blir presentert der.

Tja, ryktene ville ha det til at oppgaven gjald å belyse positive og negative sider med demokrati, den demokratiske fred får jo greit frem dette, til en viss grad.

 

Sistnevnte skrev jeg som sagt ifall noen kom inn på konflikter. Oppgaven blir vell neppe eksakt som forberedelsesdelen sier, dog litt forutsigbart i nærheten, men det kan jo være greit å ha noe å slå i bordet med.

 

Om du er uenig, fine, var bare noen forslag til noe man kan se på.

Lenke til kommentar

Tviler på at internasjonal politikk er det mest relevante? Dermed er vel demokratisk fred ikke så veldig interessant. Ser heller ikke hvor Huntington passer inn i emnet Demokrati slik oppgaven blir presentert der.

Tja, ryktene ville ha det til at oppgaven gjald å belyse positive og negative sider med demokrati, den demokratiske fred får jo greit frem dette, til en viss grad.

 

Sistnevnte skrev jeg som sagt ifall noen kom inn på konflikter. Oppgaven blir vell neppe eksakt som forberedelsesdelen sier, dog litt forutsigbart i nærheten, men det kan jo være greit å ha noe å slå i bordet med.

 

Om du er uenig, fine, var bare noen forslag til noe man kan se på.

 

Selvfølgelig, det skader virkelig ikke å kunne mer, jeg tenker mer på at dette kommer til å være hovedsaklig domestic, at ved eventuelle konflikter vil det være mer naturlig å tenke innad i et demokrati og ikke mellom stater.

 

Nå har jeg ikke lest så mye av Huntington, men (artikkelen) Clash of Civilization går jo først og fremst på fremtidige konfliktlinjer mellom det han omtaler som sivilisasjoner. Der stater innenfor gitte sivilisasjoner allierer seg med sin sivilisjasjon i en verden hvor identiter blir bygd opp av disse sivilisasjonene, hvor kommer demokrati inn der?

Lenke til kommentar

Litt sent på kvelden til at jeg gidder å forfriske minnene og kunnskapen detaljert. Men om man skal trekke linjer og gjerne komme med noen gullkorn om hva som kan komme til å skje videre, vil man ikke komme noen plass med å snakke om bare ett demokrati, man blir å snakke om flere, det er jo gjerne det demokratier er kjent for, samarbeid. Den demokratiske vestlige sivilisasjonen møter diktator-Kina, den muslimske sivilisasjonen styrt av .. <jernteppe på ordet> osv.

 

Again, det er litt borte fra hovedtemaet, men kunne vært verd å bli nevnt.

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...