Gå til innhold

Beregne hovedkabel


Anbefalte innlegg

Skal beregne kabel til fordeler 1 og 2 fra kraftstasjon.

Skal man legge sammen total A (hva som kan være total belastning på kabel), og finne kabel i NEK? Kabelen skal ligge i jord.

 

Men om jeg gjør det slik synes jeg det blir litt jælaust stor kabel. 360++ m2 osv. Regnet med 20 grader i bakken, men den varierer jo hele tiden så det blir jo bare tull. laugh.gif

 

Så lurer på hvordan man egentlig beregner hovedkabel?

post-143342-0-42333600-1289562267_thumb.png

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal beregne kabel til fordeler 1 og 2 fra kraftstasjon.

Skal man legge sammen total A (hva som kan være total belastning på kabel), og finne kabel i NEK? Kabelen skal ligge i jord.

 

Men om jeg gjør det slik synes jeg det blir litt jælaust stor kabel. 360++ m2 osv. Regnet med 20 grader i bakken, men den varierer jo hele tiden så det blir jo bare tull. laugh.gif

 

Så lurer på hvordan man egentlig beregner hovedkabel?

Dette er ikke helt mitt felt men fra opplysningene dine bør det være overkommelig å dimensjonere kabelen til fordeling 1.

Dimensjoneringen av kabelen til fordeling 2 vil avhenge av forholdene i kraftstasjonen som vi ikke har noen kjennskap til.

Lenke til kommentar

Siden du skal lage dokumentasjon for et eksisterende anlegg er det vel naturlig å ta utgangspunkt i anlegget slik det er nå? For å få gjort dette er det nødvendig å vite langt mer om anlegget enn du tilsynelatende gjør. Hva med å kontakte netteier, event. få til en befaring?

Ellers er det åpenbart at det må finnnes kapasitet til å overføre de 160 kVA(kW) som generatoren yter.

Lenke til kommentar

Som compus seier, må du nok ha mykje meir data enn det ser ut til at du har. Forresten er det turbinen som er oppgitt med så og så mange kW, generatoren er oppgitt i kVA. Dersom talet er 160, må du finne ut om det er 160 kW ut frå turbinen, eller om det er 160 kVA ut frå (evt. inn til) generatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...