Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomioppgaver


Anbefalte innlegg

Kunne gjerne tenkt meg litt hjelp til en del finans og økonomioppgaver:

 

5. En bedrift budsjetterer med et varesalg på kr 3 000 000 inkl. mva for 1. kvartal 20x1. Alt varesalg skjer på kreditt. Budsjetterte kundefordringer per 1.1. er kr 400 000 og per 31.3. kr 600 000. Hva er innbetalingene fra varesalget i likviditetsbudsjettet? Oppgi svaret i hele kroner og bruk tusenskiller.

 

6. Utbetalingene til vareleverandører forventes i 1. kvartal å utgjøre kr 2 400 000. Budsjettert leverandørgjeld er anslått til kr 200 000 per 1.1. og 260 000 per 31.3. Hva er varekjøpet ekskl. mva i 1. kvartal? Alt varekjøp skjer på kreditt. Oppgi svaret i hele kroner og bruk tusenskiller.

 

8. En bedrift skal sette opp en bidragskalkyle for en ordre. Bedriften har organisert sin virksomhet i fire avdelinger: Materialavdelingen, tilvirkningsavdeling 1, tilvirkningsavdeling 2 og salgs-og administrasjonsavdelingen. De avdelingsvise tilleggssatsene for indirekte variable kostnader er: Materialavdelingen: 10% av direkte materialkostnader, Tilvirkningsavdeling 1: 20% av direkte lønnskostnader i avdelingen, Tilvirkningsavdeling 2: 25% av direkte lønnskostnader i avdelingen, Salgs- og administrasjonsavdelingen: 8% av variable tilvirkningskostnader. Til en bestemt ordre medgår direkte materialkostnader for kr 12 000, direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdeling 1 for kr 7 000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdeling 2 for kr 6 000. Bedriften krever en dekningsgrad på 40%. Hva blir kalkulert salgspris ekskl. mva? Oppgi svaret i hele kroner (avrund om nødvendig) og bruk tusenskiller.

 

9.

Resultatregnskap for året 20x1

Driftsinntekter 60 000

Driftskostnader 50 000

Driftsresultat 10 000

Renteinntekter 800

Rentekostnader 1 500

Resultat før skattekostnad 9 300

Skattekostnad 2 604

Årsresultat 6 696

 

Balanse per 31.12. 20x1 20x0

Anleggsmidler 55 000 50 000

Omløpsmidler 40 000 35 000

Sum eiendeler 95 000 85 000

 

Egenkapital 36 696 30 000

Langsiktig gjeld 18 520 14 000

Kortsiktig gjeld 39 784 41 000

Sum egenkapital og gjeld 95 000 85 000

 

Hva var totalkapitalens omløpshastighet i 20x1? Angi svaret (kun tallet) med to desimalers

nøyaktighet og bruk komma som desimaltegn.

 

10. Du skal ta opp et kortsiktig lån i en bank. Du får opplyst i banken at du skal betale etterskuddsvis hver måned en rente på 0,5% per måned. Vi ser bort fra gebyrer og eventuelle andre kostnader. Hvilken effektiv rente svarer dette til på årsbasis? Angi svaret (kun tallet) med to desimalers nøyaktighet og bruk komma som desimaltegn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Nivået på skjulte reserver per 31.12. utgjorde for årene 20x1, 20x2 og 20x3 henholdsvis kr 120 000, kr 100 000 og kr 160 000. I bedriftens årsrapporter for de samme årene var driftsresultatet bokført med kr 1 600 000, kr 1 260 000 og kr 1 420 000. Hva var virkelig driftsresultat i 20x2? Oppgi svaret i hele kroner og bruk tusenskiller.

 

3. I periode 1, 2 og 3 er salgsinntekten hhv kr 2 000, kr 2 800 og kr 4 000. Arbeidskapitalen utgjør 10 % av salgsinntektene. Hvor stor er arbeidskapitalens likviditetsvirkning i periode 3, og hvordan skal beløpet oppgis i investeringsbudsjettet? Oppgi beløpet i hele kroner og bruk tusenskiller.

 

4. En bedrift budsjetterer med et varesalg på kr 3 000 000 inkl. mva for 1. kvartal 20x1. Alt varesalg skjer på kreditt. Budsjetterte kundefordringer per 1.1. er kr 400 000 og per 31.3. kr 600 000. Hva er budsjettert salgsinntekt i resultatbudsjettet? Oppgi svaret i hele kroner og bruk tusenskiller.

Lenke til kommentar

Eg holde på me testen sjøl akkurat nå, så vett isje heilt ka så blir rett å isje..;p

 

men oppgave 6 då ska du ta IB leverandørhjeld + kjøp - UB leverandørgjeld = Betalt 200 000 + kjøp - 260 000 = 2 400 000

 

herav kjøp 2 460 000/ 1.25 mva = 1 968 000

 

men som sagt du får prøve det, eg vett isje om det erett enda:p

Lenke til kommentar

takk, du har sikkert rett! setter stooor pris på all hjelp, føler virkelig at jeg har kjørt meg fast her. har du mer?

 

 

Eg holde på me testen sjøl akkurat nå, så vett isje heilt ka så blir rett å isje..;p

 

men oppgave 6 då ska du ta IB leverandørhjeld + kjøp - UB leverandørgjeld = Betalt 200 000 + kjøp - 260 000 = 2 400 000

 

herav kjøp 2 460 000/ 1.25 mva = 1 968 000

 

men som sagt du får prøve det, eg vett isje om det erett enda:p

Lenke til kommentar

ja,den er veldig mye vanskeligere enn de forrige. eller, det synes jeg iallefall! derfor trenger jeg hjelp..til hvilken som helst av oppgavene. håper flere er like hjelpsom som de andre har vært :)

 

Denne testen er jo sick mye vanskeligere enn de forrige?? Er alt i økonomistyring, eller må man ty til investering og finansiering også?

Lenke til kommentar

takk..har du fått til siste oppgavene, 8,9,10? har du levert den eller?

 

oppgave 5

 

trur jeg du skal ta innbetalt fra kredittsalg = 400'+ 3 000' - 600' = 2 800 000

prøv det ;p

 

 

 

nei holder på me de:p men på oppgave 8 skal du sette opp en bidragskalkyle hvor du setter inn:

 

 

matrial avd: tar du % av det som står på matrial avdeling og det samme med de to nedforbi..

tilvirkningsavdeling 1

tilvirknings avdelig 2

-----------------------------------------------

Grunnlag for salgs å adm (+ alle ovenfor så får du svaret på denne:

tillegg salgs å adm hvor du tar 8% av hele beløpet

----------------------------------------------

variable kostnader + disse ovenfor sammen

 

men klarer ikke helt å finne salgspris enda:S

= salgspris

Lenke til kommentar

nei,ikke jeg heller. fremgangsmåten er grei liksom, men svaret blir jo tydeligvis ikke rett.. du må si ifra om du kommer fram til noe lurt ;)

 

takk..har du fått til siste oppgavene, 8,9,10? har du levert den eller?

 

oppgave 5

 

trur jeg du skal ta innbetalt fra kredittsalg = 400'+ 3 000' - 600' = 2 800 000

prøv det ;p

 

 

 

nei holder på me de:p men på oppgave 8 skal du sette opp en bidragskalkyle hvor du setter inn:

 

 

matrial avd: tar du % av det som står på matrial avdeling og det samme med de to nedforbi..

tilvirkningsavdeling 1

tilvirknings avdelig 2

-----------------------------------------------

Grunnlag for salgs å adm (+ alle ovenfor så får du svaret på denne:

tillegg salgs å adm hvor du tar 8% av hele beløpet

----------------------------------------------

variable kostnader + disse ovenfor sammen

 

men klarer ikke helt å finne salgspris enda:S

= salgspris

Lenke til kommentar

fant du ut av det?

 

nei,ikke jeg heller. fremgangsmåten er grei liksom, men svaret blir jo tydeligvis ikke rett.. du må si ifra om du kommer fram til noe lurt ;)

 

takk..har du fått til siste oppgavene, 8,9,10? har du levert den eller?

 

oppgave 5

 

trur jeg du skal ta innbetalt fra kredittsalg = 400'+ 3 000' - 600' = 2 800 000

prøv det ;p

 

 

 

nei holder på me de:p men på oppgave 8 skal du sette opp en bidragskalkyle hvor du setter inn:

 

 

matrial avd: tar du % av det som står på matrial avdeling og det samme med de to nedforbi..

tilvirkningsavdeling 1

tilvirknings avdelig 2

-----------------------------------------------

Grunnlag for salgs å adm (+ alle ovenfor så får du svaret på denne:

tillegg salgs å adm hvor du tar 8% av hele beløpet

----------------------------------------------

variable kostnader + disse ovenfor sammen

 

men klarer ikke helt å finne salgspris enda:S

= salgspris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...