Gjest anonym Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 Hei. Er egentlig veldig usikker på om jeg kommer til å få noe svar her, men prøver. Var hos gynekologen for noen dager siden, og fikk beskjed om å bruke colifoam (noe man egentlig bruker ved infeksjoner osv i tarm(?), men jeg fikk beskjed om å bruke den i kjeden). Da jeg kom til apoteket fikk jeg beskjed om at denne ikke lenger blir produsert, så spørsmålet mitt er da om det er noen her som vet om et alternativ for denne kremen?
Gjest anonym Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 For å legge til litt ekstra kan jeg jo si hva jeg fikk kremen mot. Grunnen til at jeg var hos gynekologen er smerter under samleie, og at jeg får veldig lett rifter (bare ved at jeg tørker meg etter å ha vært på do). Følelsen når jeg har sex er at jeg blir "skrapet" opp innvendig, og noen ganger en følelse av at jeg blir kuttet opp av et barberblad. Har problemer med å bli våt, men bruker alltid nok glidemiddel, så skjønner ikke at det skal være problemet.
jultomten Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 Du kommer nok ikke til å få et godt svar her... Colifoam inneholder steroider/kortison. Mulig du kan bruke hydrokortison krem, som har samme virkestoff, men det er det helt umulig å svare på uten å vite bakgrunnen for at du ble anbefalt Colifoam. Ring gynekologen! Mvh dr Jultomten
Gjest Lars Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Hei, Det er ikke korrekt at Colifoam ikke lenger produseres. Firmaet som hadde markedstillatelsen i Norge opphørte og dermed måtte Legemiddelverket trekke Colifoam fra markedet. Nå er det slik at så lenge produktet har vært i salg i Norge, så er det legemiddelfirmaet Meda som har levert Colifoam til Norge. Det fortsetter de med, og alle grossister og apotek har tilgang på Colifoam på lik linje som tidligere. Eneste forskjell er at nå må legen "søke" om godkjenningsfritak. Det er kun en formalitet og gjøres kun ved første resept. deretter er det godkjent for pasient så lenge vedkommende bruker produktet. Mvh Lars MEDA
Gjest Lars Skrevet 18. november 2010 Skrevet 18. november 2010 Sjekk denne linken til Rikshospitalet: http://www.legeforeningen.no/id/166530.0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå