Gå til innhold

Diverse spørsmål rundt klasse BE


Brap

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på hva jeg har lov til å kjøre med denne traktorlappen jeg fikk med på klasse BE?

 

Bak T'en står det et tal, 144, som jeg tror begrenser "traktorlappen min" til maks 40 km/t + maks 25 tonn tilatt totalvekt kjøretøy eller vogntog.

 

Kan noen forklare meg, gjerne i detalj, det største jeg har lov til å kjøre med denne lappen?

F.eks

John Deere 6420 med foss eik 16 tonns dumper osv osv

 

Lurer også på om jeg har lov å kjøre f,eks en Nissan navara eller noen annen personbil med tilatt 3 tonn hengervekt på BE? Dette blir jo til sammen nesten 5 tonn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva jeg har lov til å kjøre med denne traktorlappen jeg fikk med på klasse BE?

Skal ikke gå inn på konkrete eksempler, men det koker ned til 10 tonn på traktor og 15 tonn på hengerens aksler. Dette pga regelen i forskrift om bruk av kjøretøy, §4-2, 4.ledd bokstav a, som sier at hengervekt maks kan være 1,5 x trekkvognas totalvekt. Vekt overført fra hengeren til traktor på trekkroken (maks 3 tonn på vanlige kroker og øyer) regnes som en del av traktorens totalvekt. Altså kan hengeren maks veie 18 tonn, om du får overført 3 av disse tonnene til traktoren, som i seg selv må veie (evt. med ballast; frontlaster, frontvekter, bakhjulsvekter, væskefylte hjul) 7 tonn.

 

For å trekke dette må du ha 7hk pr tonn totalvekt (samme paragraf som over, 6. ledd; 5,15kW=7hk), eller 175 hester -betydelig mer enn JD 6420, som om jeg husker rett har bare 100 hester, og dessuten er betydelig lettere enn 7 tonn.

 

Fagtidsskriftet Bedre Gardsdrift har et fint regneark som er greit å bruke.

 

Lurer også på om jeg har lov å kjøre f,eks en Nissan navara eller noen annen personbil med tilatt 3 tonn hengervekt på BE? Dette blir jo til sammen nesten 5 tonn?

Ja, så lenge bilen i seg selv ikke overstiger 3,5 tonn tillatt totalvekt, og du holder deg under det som står i bilens og hengerens vognkort om tillatt hengervekt/totalvekt, evt. vogntogvekt, så er det lovlig. Ut fra samme 1,5x-regel som over, skulle det jo tilsi absolutt max på 3,5 tonn bil og 5,25 tonn henger, men jeg tror det er en annen begrensning for tillatt hengervekt på bil under 3,5 tonn slik at hengeren her ikke kan være tyngre enn bilen.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

 

Da vil dette si i enkle trekk at jeg hvertfall har lov til å kjøre en 6420 med 14 tonn på kroken om henger osv er godkjent for det selvfølgelig?

 

Dersom tilhengeren på bilen ikke kan overskride bilens vekt, kan jo ikke nissan, isuzu og alle disse trekke 3 tonn som de så fint reklamerer med??

Lenke til kommentar

Da vil dette si i enkle trekk at jeg hvertfall har lov til å kjøre en 6420 med 14 tonn på kroken om henger osv er godkjent for det selvfølgelig?

Nei, husk effektregelen. Sjekket opp effekten på JD 6420 nå, den var så vidt jeg fant ut på 105hk, dvs. maks vogntogvekt på 105/7= 15 tonn totalt, som inkluderer traktorens egenvekt på ca.5 tonn. Dvs at maks hengervekt blir ca. 10 tonn, og minst ett må hvile på kroken så du får minst 6 tonn på traktor og maks 9 på hengeren.

 

Dersom tilhengeren på bilen ikke kan overskride bilens vekt, kan jo ikke nissan, isuzu og alle disse trekke 3 tonn som de så fint reklamerer med??

Bilens tillatte totalvekt, mente jeg altså. Hva Nissan, Isuzu osv har i tillatt totalvekt på bilen vet jeg ikke, men jeg vet i alle fall at diverse typer Land Rover Defender, Discovery og Range Rover har tillatt totalvekt på 3,5 tonn og nøyaktig det samme i tillatt hengervekt.

 

Jeg fant etter hvert fram til den begrensende regelen: Kjøretøyforskriften §10-1, 3. ledd.

Lenke til kommentar

Da vil dette si i enkle trekk at jeg hvertfall har lov til å kjøre en 6420 med 14 tonn på kroken om henger osv er godkjent for det selvfølgelig?

Nei, husk effektregelen. Sjekket opp effekten på JD 6420 nå, den var så vidt jeg fant ut på 105hk, dvs. maks vogntogvekt på 105/7= 15 tonn totalt, som inkluderer traktorens egenvekt på ca.5 tonn. Dvs at maks hengervekt blir ca. 10 tonn, og minst ett må hvile på kroken så du får minst 6 tonn på traktor og maks 9 på hengeren.

Men da er det traktoren som begrenser og ikke hva jeg har lov til å kjøre?

Lenke til kommentar

Flott, da har jeg jo faktisk lov å kjøre "traktor" :p

Slik jeg ser det er det sjelden du trenger "100% traktorlappen", da snakker vi jo monstertraktorer.

 

Har forøvrig lov til å kjøre både hjullaster, dumper og gravemaskin med henger på veien, trodde jeg kunne fått full klasse T av den grunn:p men det skjer nok ikke........

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det sjelden du trenger "100% traktorlappen", da snakker vi jo monstertraktorer.

Nei, vektgrensa på 25 tonn er sjeldent ett problem, med mindre du skal trekke hengere som dette med fullt lass. Fartsgrensa på 40 når flere og flere kommer med (mulighet for) 50-girkasse, derimot, det er en annen sak, som jo heller ikke løses med "100% traktorlappen" men krever vogntoglappen...

Lenke til kommentar

Krav om følgebil henger sammen med bredde, og av og til lengde, men ikke vekt. Da må det i så fall være snakk om svært høy totalvekt (50 tonn+) eller aksellast. Hva slags maskin(er) gjelder det?

 

Med mindre du har noen flere tallkoder, som f.eks. 140 eller 152, så gjelder imidlertid vektgrensa på 25 tonn også for anleggsmaskiner (kategorisert som motorredskap).

Lenke til kommentar

Har gått på skole for å få førerrett på gravemaskin, dumper og hjullaster.

 

Da var beskjeden at maskinførerbevis og klasse B holdt for å kunne kjøre på veien. Det ble aldri sagt noe om vektgrense.

 

Det jeg tenkte på var i grunnen at siden jeg har lov å kjøre disse tunge farlige kjøretøyene på veien, om jeg ikke bare kunne fått fri vekt på traktorlappen også :p Men det er to forskjellige ting (på papiret), og vil nok derfor ikke la seg gjøre.

 

De tyngste maskinene jeg har lov å kjøre på vei veier nok mer enn 25 tonn.

 

Kan ikke se flere koder på førerkortet mitt enn den bak T'en (144).

Lenke til kommentar

Da var beskjeden at maskinførerbevis og klasse B holdt for å kunne kjøre på veien. Det ble aldri sagt noe om vektgrense.

Det utsagnet er ikke direkte usant, men det gjelder dessverre bare for dem som hadde klasse B (og ubegrenset førerrett for traktor og motorredskap som fulgte med på kjøpet den gangen) pr. 01/01/05. For dem som har tatt førerkort etter det, så trengs minst BE og da gjelder maks 25 tonn (evt C/CE om man trenger høyere vekt).

 

Dumper over 30km/t regnes ellers ikke som motorredskap, men lastebil og trenger dermed klasse C. "Som motorredskap regnes også motorvogn som hovedsakelig er beregnet til intern transport av masse, jord eller lignende på bygge- eller anleggsplasser eller i terreng og som bare unntaksvis brukes på offentlig veg (dumpere), dersom konstruktiv hastighet ikke overstiger 30 km/t."

 

De tyngste maskinene jeg har lov å kjøre på vei veier nok mer enn 25 tonn.

Du har lov å kjøre dem, men altså ikke på vei uten førerkort minst i klasse C..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...