Gå til innhold

kjøp: HTPC med HD fremvisning til under 4k?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert en i3 540 og et rimelig hovedkort som Gigabyte H55M (eller N om du vil ha det minst mulig). IGPen som er innebygget vil lett ta seg av alt av video, og du vil ha nok PCUkraft i backup til å software decode dersom du mot formodning møter på noe sært format som ikke hardware decodes (dog IGPen støtter alle populære formater meget bra).

 

HK+CPU+4gig billig RAM kan du få for ca 2000. Sleng på kabinett etter ønske og gjenbruk en gammel PSU om du har (da systemet vil idle på veldig lite og ikek bruke sørlig mye selv på maks load) eller evt. kjøp en rimelig en ny. Totalt bør du få det under 4k uten store problemer hvis du ikke skal ha mye ekstrautstyr inkludert i prisen.

 

Da har du en meget kraftig allround server/HTPC som bruker lite strøm (og dermed er støysvak/kjølig) men liekvel kraftig når/om du trenger det, og kan takle oppgraver som er lang utenfor det en atom prosessor kan - just in case du faktisk vil kjøre noe litt mer krevende på den eller ha et par servere gående uten at det lager krøll for avspiling av 1080p h.264 filmer.

 

-Stigma

 

 

men, er det ikke bedre med I5 når det alikevell kommer under 4K?

her er det jeg har satt opp

 

hva tror dere om det?

Lenke til kommentar

hmm, burde jeg da kanskje gå for en I5 i stede da? bruke de 500 jeg sparer fra skjermkortet til en I5?

 

og forresten, holder det med 32gb til operativsystem?

Personlig ville jeg valgt en i3 hvis jeg skulle kjøpe pc'n i dag. Når jeg kjøpte var det litt usikkerhet rundt hvor kraftig CPU som var nødvendig (i5 har turbomode) for å kjøre dekoding av video og hvor mye Intel avlastet til GPU'en, men i dag har så godt som alle codecs hardware aksellerasjon av video på Intel platformen, så man trenger ikke veldig mye CPU-kraft lenger.

 

Hadde heller brukt de 500 kronene på SSD (alternativt Seagate Momentus XT), modulær (og vifteløs) PSU eller en bedre kjøler.

 

32GB for feks en win7 installasjon ville kuttet det litt nære for min del. Har nettopp installert en PC med win7 professional, og installasjonen tar ca 20GB diskplass med inkludert 4GB fast swap-space. Vista x64 instalasjonen min har krøpet over 35GB disse dager. Ser 60GB vertex2 disker til under tusenlappen.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som locklear nevner, så er nok i3 mer enn nok for de fleste htpcer pr. dags dato, gir ikke mye ytelse pr. kroner i forhold til hva du gir for i5 mot i3.

Vil anbefale deg og se på Western Digital's Green disker pga veldig lavt støynivå, koster ikke så mye mer.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert en i3 540 og et rimelig hovedkort som Gigabyte H55M (eller N om du vil ha det minst mulig). IGPen som er innebygget vil lett ta seg av alt av video, og du vil ha nok PCUkraft i backup til å software decode dersom du mot formodning møter på noe sært format som ikke hardware decodes (dog IGPen støtter alle populære formater meget bra).

 

HK+CPU+4gig billig RAM kan du få for ca 2000. Sleng på kabinett etter ønske og gjenbruk en gammel PSU om du har (da systemet vil idle på veldig lite og ikek bruke sørlig mye selv på maks load) eller evt. kjøp en rimelig en ny. Totalt bør du få det under 4k uten store problemer hvis du ikke skal ha mye ekstrautstyr inkludert i prisen.

 

Da har du en meget kraftig allround server/HTPC som bruker lite strøm (og dermed er støysvak/kjølig) men liekvel kraftig når/om du trenger det, og kan takle oppgraver som er lang utenfor det en atom prosessor kan - just in case du faktisk vil kjøre noe litt mer krevende på den eller ha et par servere gående uten at det lager krøll for avspiling av 1080p h.264 filmer.

 

-Stigma

 

 

men, er det ikke bedre med I5 når det alikevell kommer under 4K?

her er det jeg har satt opp

 

hva tror dere om det?

 

Vel i5 har høyere produksjonsteknikk på 45nm i stedet for 32nm for i3 - Så de vil forbruke betydelig mer strøm og lage betydelig mer vame/støy. Ellers har ikke i5 store fordelene over i3. i3 er faktisk de nyeste og basret på den beste teknikken av i7/i5/i3, så ved mindre du vil ha quadcore av noen spesiell grun er de et veldig godt valg.

 

Dessuten - hva er det egentlig du trenger mer CPUkraft til enn en i3 540 kan gi deg? Det er ihvertfall riktig til alle mulige HTPC og typiske serveroppgaver. Ved mindre du også vil kunne bruke den til å folde eller gjøre annen tallknusing 24/7, så er det lite insentiv til å gå opp i prosessor IMO.

 

Jeg er enig med ham over at du bør heller bruke de ektra pengene mot en SSD hvis du føler at du har lyst å bruke noe mer. Hvis du skal bruke maskinen til litt surfing og sånt her og der så vil en SSD gjøre den fantastisk responsiv i bruk. Du vil ihvertfall merke det uendelig mye mer enn forsjellen mellom en i3 og en i5 prosessor.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel i5 har høyere produksjonsteknikk på 45nm i stedet for 32nm for i3 - Så de vil forbruke betydelig mer strøm og lage betydelig mer vame/støy. Ellers har ikke i5 store fordelene over i3. i3 er faktisk de nyeste og basret på den beste teknikken av i7/i5/i3, så ved mindre du vil ha quadcore av noen spesiell grun er de et veldig godt valg.

 

-Stigma

Nå er det vel slik at produksjonsteknikken på i3 og 15 er den samme. 32nm CPU core, med en 45nm GPU. Hovedforskjellen er turbomode (eller hva enn de kaller den) og litt høyere klokke.

Lenke til kommentar

Vel i5 har høyere produksjonsteknikk på 45nm i stedet for 32nm for i3 - Så de vil forbruke betydelig mer strøm og lage betydelig mer vame/støy. Ellers har ikke i5 store fordelene over i3. i3 er faktisk de nyeste og basret på den beste teknikken av i7/i5/i3, så ved mindre du vil ha quadcore av noen spesiell grun er de et veldig godt valg.

 

-Stigma

Nå er det vel slik at produksjonsteknikken på i3 og 15 er den samme. 32nm CPU core, med en 45nm GPU. Hovedforskjellen er turbomode (eller hva enn de kaller den) og litt høyere klokke.

 

Vel, det stemmer delvis. Det finnes også et par i5'er som er 32nm, men det er kun dualcore prosessorer som er 32nm. alle quad'er er 45nm. Og hva er vitsen med å gå opp en i5 dualcore fremfor en i3 dualcore når quad ikke er et alternativ (utenom 45nm)? den ekstra prisen er ikke verdt turbomode IMO, og elers har i5 ingenting spesiellt å vise til.

 

På proslisten er billigste i5 over 1300kr. i3 540 er på 800kr. Legger du på en femtilapp (850kr) kan du også få eksakt samme frekvens på i3'en som i5en til over 1300kr har. Ikke i nærheten verdt det en gang...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...