Gå til innhold

kjøp: HTPC med HD fremvisning til under 4k?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs litt på hvilke kriterier du har. Skal du har HD materialet lagret i maskinen eller eksternt. Trenger du Blu-ray avspiller? Skal det se fint ut, bråke lite?

 

Mye som påvirket svaret..

 

jeg skjønner det er lenge siden jeg har vært her siden man har blitt så pirkete :p

vel, ikke Blu-ray spiller, det skal se fint ut, om pcen bråker eller ikke driter jeg i, blir vannkjøling etterhvert, filene blir på en kommende server.

Lenke til kommentar

Nja, har ikke noe med å være pirkete. Har noe med å svare på spørsmålet ditt ;) Eller, svaret er jo ja. Men da opplever man visse kompromiss.

 

Hvis det skal være vannkjøling i saken, blir dette også noe man må tenke på når kabinett skal velges (skal kabinett være inkludert i prisen?)

Lenke til kommentar

Nja, har ikke noe med å være pirkete. Har noe med å svare på spørsmålet ditt ;) Eller, svaret er jo ja. Men da opplever man visse kompromiss.

 

Hvis det skal være vannkjøling i saken, blir dette også noe man må tenke på når kabinett skal velges (skal kabinett være inkludert i prisen?)

 

det glemte jeg å si, kabinett har jeg, "se i kommentaren min" må også være m-atx HK

Lenke til kommentar

hei her er et relativt bra oppset

 

pris cirka 4414

 

ASUS AT5NM10-I, Intel®Atom D510

mini-ITX, DDR2, GbLAN, PCI, 8xUSB, SATA

 

Silverstone SST- GD05B HTPC Sort

Vifter: 2x 120mm Side, 1200 RPM, 20 dBA, mATX, Mini-DTX, Mini-ITX, 2x

 

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4GB CL4

Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

 

HIS Radeon HD 4350 512MB DDR2

PCI, "Silence", DVI, HDMI, HDCP

 

Tagan SuperRock TG350-U33II 350W PSU

ATX 12V V2.2,Standard, 2x SATA, 1x 20+4 pin, 1x PCIe, 1x Molex, 120mm Vifte

 

Western Digital Caviar® Green 2TB

SATA2, 5400RPM, 64MB, 300 Mb/s

 

Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37

Blu-Ray DVD-ROM, Sata

 

 

tror det skal pasa

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

hei her er et relativt bra oppset

 

pris cirka 4414

 

ASUS AT5NM10-I, Intel®Atom D510

mini-ITX, DDR2, GbLAN, PCI, 8xUSB, SATA

 

Silverstone SST- GD05B HTPC Sort

Vifter: 2x 120mm Side, 1200 RPM, 20 dBA, mATX, Mini-DTX, Mini-ITX, 2x

 

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4GB CL4

Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

 

HIS Radeon HD 4350 512MB DDR2

PCI, "Silence", DVI, HDMI, HDCP

 

Tagan SuperRock TG350-U33II 350W PSU

ATX 12V V2.2,Standard, 2x SATA, 1x 20+4 pin, 1x PCIe, 1x Molex, 120mm Vifte

 

Western Digital Caviar® Green 2TB

SATA2, 5400RPM, 64MB, 300 Mb/s

 

Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37

Blu-Ray DVD-ROM, Sata

 

 

tror det skal pasa

4 kommentarer.

mini-itx hovedkort? Han har spesifisert at han kun skal ha m-atx.

Kabinet? Han har jo sagt at han har kabinett fra før.

2TB harddisk når han skal ha filene på dedikert server?

Blu-ray spiller? Spesifiserte vel også at han ikke trengte dette.

 

 

Ville sett på noe sånn som:

Minne - https://www.dustinhome.no/pd_5010366961.aspx

CPU - https://www.dustinhome.no/pd_5010447234.aspx

Hovedkort - https://www.dustinhome.no/pd_5010332071.aspx

Harddisk - https://www.dustinhome.no/pd_5010333404.aspx

PSU - https://www.dustinhome.no/pd_5010485649.aspx

Skjermkort - https://www.dustinhome.no/pd_5010380223.aspx

2363,- .

Noen kommentarer har jeg.

Minne, trenger ikke mer enn 2gb til en typisk HTPC, skal du bruke den til surfing kan det være like greit og gå hakket opp til 4gb.

Hovedkort har integrert grafikk kort som mulingens hadde funket greit til HD-avspilling, men ettersom det er tilbud på 5450 kan det være like greit og gå for det, for og være på den sikre siden.

Vil du ha oppsett litt mer lydløs kjøper du en annen cpu-kjøler (eventuelt passiv), en SSD istedetfor disken som er allerede valgt og for og gjøre den siste touchen kan du velge en annen PSU: http://www.dustinhome.no/pd_5010400542.aspx

Lenke til kommentar

Mener at i3 skal ha integrert grafikk og at du derfor ikke trenger ekstra skjermkort. Ser ikke ut som at det er HDMI utgang på HK, jeg ville funnet det. Så slipper du ekstra utgift til skjermkort, samt varmen fra det..

 

men, hvis jeg skal ha integrert, burde jeg ikke da ha ett litt bedre chipset? eller er det det samme? med tanke på at det er det billigste LGA 1156 kortet

Lenke til kommentar

"grafikkortet" ligger sammen med CPU'n, så chipsettet er ganske så uvesentlig i den sammenhengen. Det som er viktig er å sørge for at hovedkortet har de tilkoblingsmulighetene du trenger (hdmi etc)

Jeg kjører forøvrig en i5/4GB ram/128GB SSD på HTPC'n hjemme, og det er ingen problemer med å spille av noe som helst så lenge codecs for avspilling er i orden.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

"grafikkortet" ligger sammen med CPU'n, så chipsettet er ganske så uvesentlig i den sammenhengen. Det som er viktig er å sørge for at hovedkortet har de tilkoblingsmulighetene du trenger (hdmi etc)

Jeg kjører forøvrig en i5/4GB ram/128GB SSD på HTPC'n hjemme, og det er ingen problemer med å spille av noe som helst så lenge codecs for avspilling er i orden.

 

hmm, burde jeg da kanskje gå for en I5 i stede da? bruke de 500 jeg sparer fra skjermkortet til en I5?

 

og forresten, holder det med 32gb til operativsystem?

Endret av Skrollan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

"grafikkortet" ligger sammen med CPU'n, så chipsettet er ganske så uvesentlig i den sammenhengen. Det som er viktig er å sørge for at hovedkortet har de tilkoblingsmulighetene du trenger (hdmi etc)

Jeg kjører forøvrig en i5/4GB ram/128GB SSD på HTPC'n hjemme, og det er ingen problemer med å spille av noe som helst så lenge codecs for avspilling er i orden.

 

hmm, burde jeg da kanskje gå for en I5 i stede da? bruke de 500 jeg sparer fra skjermkortet til en I5?

 

og forresten, holder det med 32gb til operativsystem?

Kravene til Windows 7 (vist det er du skal kjøre er), 16GB (32bit) og 20GB (64bit).

Rent erfaringsmessig bør 32gb holde til ca. OS og ikke så mye mer enn et par programmer.

Eneste OS som bruker mer diskplass enn W7 er vel Vista 64bit, da blir 32gb i det minste laget.

Lenke til kommentar

Kravene til Windows 7 (vist det er du skal kjøre er), 16GB (32bit) og 20GB (64bit).

Rent erfaringsmessig bør 32gb holde til ca. OS og ikke så mye mer enn et par programmer.

Eneste OS som bruker mer diskplass enn W7 er vel Vista 64bit, da blir 32gb i det minste laget.

 

det blir W7 ja, men tror jeg går bort ifra SSD disk, blir dyrt og upraktisk for min del, er ikke SÅ kravstor på bråket.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert en i3 540 og et rimelig hovedkort som Gigabyte H55M (eller N om du vil ha det minst mulig). IGPen som er innebygget vil lett ta seg av alt av video, og du vil ha nok PCUkraft i backup til å software decode dersom du mot formodning møter på noe sært format som ikke hardware decodes (dog IGPen støtter alle populære formater meget bra).

 

HK+CPU+4gig billig RAM kan du få for ca 2000. Sleng på kabinett etter ønske og gjenbruk en gammel PSU om du har (da systemet vil idle på veldig lite og ikek bruke sørlig mye selv på maks load) eller evt. kjøp en rimelig en ny. Totalt bør du få det under 4k uten store problemer hvis du ikke skal ha mye ekstrautstyr inkludert i prisen.

 

Da har du en meget kraftig allround server/HTPC som bruker lite strøm (og dermed er støysvak/kjølig) men liekvel kraftig når/om du trenger det, og kan takle oppgraver som er lang utenfor det en atom prosessor kan - just in case du faktisk vil kjøre noe litt mer krevende på den eller ha et par servere gående uten at det lager krøll for avspiling av 1080p h.264 filmer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...