Gå til innhold

C#: Har jeg forstått C? Fint med svar raskt**


Anbefalte innlegg

Jeg har falt inn i interessen for Apple Utvikling..

Men siden jeg aldri har gjort dette før vil jeg ha noen tips (tilbakemeldinger i mitt tilfelle)

 

Noen har forklart meg å starte å lese i denne om de forskjellige tingene i denne rekkefølgen:

Guide for basic C,

Guide for basic Objective-C

Guide for Xcode

 

er dette riktig?

 

Fungerer denne guiden til C?:

http://www.oucs.ox.ac.uk/documentation/userguides/c/l922.pdf

 

Jeg har brukt for mye tid på å lære meg tingene feil rekkefølge...

Jeg begynte å lese alt om xcode, før jeg viste hva C var, men da er mitt spørsmål,

er den PDFen i linken over, det jeg leter etter?

 

Jeg har lest den litt nå, og har forstått at C er et form for matte-data-språk.

 

og at visse tegn som !, {} betyr de forskjellige tingene...

 

MEN alt bygger på å "snakke" med computeren?

Endret av Fear the Scare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har falt inn i interessen for Apple Utvikling..

Men siden jeg aldri har gjort dette før vil jeg ha noen tips (tilbakemeldinger i mitt tilfelle)

 

Noen har forklart meg å starte å lese i denne om de forskjellige tingene i denne rekkefølgen:

Guide for basic C,

Guide for basic Objective-C

Guide for Xcode

 

er dette riktig?

 

Fungerer denne guiden til C?:

http://www.oucs.ox.ac.uk/documentation/userguides/c/l922.pdf

 

Jeg har brukt for mye tid på å lære meg tingene feil rekkefølge...

Jeg begynte å lese alt om xcode, før jeg viste hva C var, men da er mitt spørsmål,

er den PDFen i linken over, det jeg leter etter?

 

Jeg har lest den litt nå, og har forstått at C er et form for matte-data-språk.

 

og at visse tegn som !, {} betyr de forskjellige tingene...

 

MEN alt bygger på å "snakke" med computeren?

Først: feil kategori, men det er ikke så viktig. C# er et programmeringsspråk primært for Microsoft systemer.

 

C er et av svært mange programmeringsspråk. Programmeringsspråk brukes til å skrive instruksjoner som datamaskinen kan utføre (programmer).

Grunnen til at det finnes så mange, er fordi datamaskinen i bunn og grunn kun forstår ett språk: maskinkode. Dette er derimot ikke lett å skrive, og enda vanskeligere å feilsøke. Derfor skriver en programmer i et annet språk, som deretter blir oversatt til maskinkode (av en compiler)

 

Hva tegnene i C betyr, må du nesten lese deg frem til. Det er ikke egentlig komplisert når en forstår det, men til å begynne med kan det virke temmelig kryptisk. { og } betyr start og slutt på et segment med kode, eller en liste med verdier. Alle funksjoer kjennes igjen ved at de har et navn etterfulgt av parantes med en liste med argumenter. Det er også en rekke andre ting, men det finner du i bøkene, pdf-ene eller nett-tutorials du måtte finne.

 

Merk at det tar laaaang tid å lære seg programmering. Første steg er å lære seg språket, og dette er i hovedsak det enkleste. Den vanskelige biten er å se hvordan problemer kan løses optimalt i et spesifikt programmeringsspråk (som C) som kan ta langt lenger tid.

 

Men programmering handler for såvidt ikke å snakke med datamaskinen, men å fortelle den hva den skal gjøre. Datamaskinen er en kalkulator, hverken mer eller mindre, og det er derfor språket ser ut som matematikk.

 

Lykke til :)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Men ta utgangspunktet i kun Xcode nå...:

Er det minst like vanskelig?

 

Men noen sa at C++ er best å lære om, hvis jeg skal bruke Xcode.

MEN Xcode virker så "enkelt" i forhold til at den hjelpe programmereren, om jeg ikke tar helt feil.

Xcode er et verktøy for programmerere. Jeg driver ikke med Apple utvikling, så jeg kan ikke si noe som helst spesifikt om Xcode, men er ikke det laget for Objective-C også da? Lær det språket du får bruk for, ikke det noen andre synes du burde få bruk for. Som regel anbefaler jeg C, men det er ikke feil å lære C++ eller Objective-C.

MERK!: Objective-C, C++ og C er tre forskjellige programmeringsspråk med forskjellige grunnprinsipper. C++ er riktignok nesten et superset av C, men Objective-C er noe ganske annet. Ikke la deg lure av den kosmetiske likheten.

 

Hva har du tenkt til å drive med? Etter det jeg vet, er objective-C språket for utvikling av programmer på Apple sine plattformer, men igjen, jeg er ikke veldig versert på Apple utvikling (jeg driver hovedsaklig med C# på .NET plattformen)

 

Men bruk xcode. Mange sitter med teksteditorer og terminaler for å programmere, men jeg personlig ser på dette som bortkastet tid.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...