Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kraftig økning i forbtuk ++


ThorRune

Anbefalte innlegg

Hei! Har en Mitsubushi Galant 1,8 '95. Når jeg først kjøpte den og kjørte den hjem målte jeg forbruket til 0,6 liter, og i ettertid her jeg aldri kommet i nærheten. På bykjøring brukte den de første 300km 0,75, så satt jeg på piggene og det ble kaldt i lufta og da skøt forbruket på byen opp til 0,95. Fortsatt normalt, altså. Så kjører jeg en langtur på 370 km og måler forbruket til 0,73, det syns jeg er litt mye, men kan unnskyldes med pigger og kaldt vær. Men nå nettopp hadde jeg en ny langtur på 380 km, og utenom langturene står bilen pal i oppkjørselen mens jeg tar buss, og på denne siste turen (mens det er varmere i lufta enn sist langtur) er forbruket på 1,0!! Høgere enn på rein bykjøring og et uakseptabelt ufattelig høgt forbruk.

 

Bilen har også begynt å oppføre seg rart. Siden jeg kjøpte den har den av og til kveltes på tomgang, og jeg har tenkt det var tomgangsstillinga. Også når jeg har kjørt i 50 i byen, og holdt inn clutchen mens jeg bremser før et kryss, så har den plutselig krepert. Ekkelt å miste servo og bremseforsterker i sådan stund. Men på denne turen begynte bilen faenmeg å dø mens motoren lå på 2,5 tusen omdreininger. Motoren stopper, jeg lar bilen rulle i gir, og etter et tre-fire sekunder drar motorn seg selv i gang igjen. Hva betyr det? En gang døde den også sånn at jeg måtte vente ett minutt eller så før den ville starte igjen.

 

Når motoren går, kjennes den helt normal og sprek ut. Den går fint og høres fin ut. Olja er nyskifta før den nest siste langturen til biltema helsyntetisk. Det var litt lite kjølevann, det har jeg etterfyllt nå og ikke prøvd bilen etter, men tror nok ikke det var hele problemet. Ganske usikker på hvor jeg skal begyne å feilsøke. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lambda måler air/fuel blandinga i eksosen, og justerer bensinmengden deretter, med tanke på om den går for magert eller for feit. Altså om den får for mye eller for lite bensin.

 

Lmm (luftmassemåler) sitter på innsuget rett etter luftfilteret og måler airflow inn i motoren, også denne brukes til å justere bensinmengde, med tanke på hvor mye luft som kommer inn.

 

Er en eller begge disse gåene, så vil hjernen kunne få problemer med å få riktige signal, og derfor slite med å justere riktig. Noen går også i nødmodus, og pøser på med ekstra bensin for å være sikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Eller etterfylle luft i dekkene? Det var det første som slo meg ;)

Første som slo meg også. Min bil kan kjøres på alt mellom 1,9 bar til 2,4 bar.

Alt etter hvor mye komfort eller drivstoff økonomi jeg vil ha (høyere trykk=bedre drivstofføkonomi).

Lenke til kommentar

Hei! Har en Mitsubushi Galant 1,8 '95. Når jeg først kjøpte den og kjørte den hjem målte jeg forbruket til 0,6 liter, og i ettertid her jeg aldri kommet i nærheten. På bykjøring brukte den de første 300km 0,75, så satt jeg på piggene og det ble kaldt i lufta og da skøt forbruket på byen opp til 0,95. Fortsatt normalt, altså. Så kjører jeg en langtur på 370 km og måler forbruket til 0,73, det syns jeg er litt mye, men kan unnskyldes med pigger og kaldt vær. Men nå nettopp hadde jeg en ny langtur på 380 km, og utenom langturene står bilen pal i oppkjørselen mens jeg tar buss, og på denne siste turen (mens det er varmere i lufta enn sist langtur) er forbruket på 1,0!! Høgere enn på rein bykjøring og et uakseptabelt ufattelig høgt forbruk.

 

Bilen har også begynt å oppføre seg rart. Siden jeg kjøpte den har den av og til kveltes på tomgang, og jeg har tenkt det var tomgangsstillinga. Også når jeg har kjørt i 50 i byen, og holdt inn clutchen mens jeg bremser før et kryss, så har den plutselig krepert. Ekkelt å miste servo og bremseforsterker i sådan stund. Men på denne turen begynte bilen faenmeg å dø mens motoren lå på 2,5 tusen omdreininger. Motoren stopper, jeg lar bilen rulle i gir, og etter et tre-fire sekunder drar motorn seg selv i gang igjen. Hva betyr det? En gang døde den også sånn at jeg måtte vente ett minutt eller så før den ville starte igjen.

 

Når motoren går, kjennes den helt normal og sprek ut. Den går fint og høres fin ut. Olja er nyskifta før den nest siste langturen til biltema helsyntetisk. Det var litt lite kjølevann, det har jeg etterfyllt nå og ikke prøvd bilen etter, men tror nok ikke det var hele problemet. Ganske usikker på hvor jeg skal begyne å feilsøke. Noen tips?

 

 

lambda måler air/fuel blandinga i eksosen, og justerer bensinmengden deretter, med tanke på om den går for magert eller for feit. Altså om den får for mye eller for lite bensin.

 

Lmm (luftmassemåler) sitter på innsuget rett etter luftfilteret og måler airflow inn i motoren, også denne brukes til å justere bensinmengde, med tanke på hvor mye luft som kommer inn.

 

Er en eller begge disse gåene, så vil hjernen kunne få problemer med å få riktige signal, og derfor slite med å justere riktig. Noen går også i nødmodus, og pøser på med ekstra bensin for å være sikker.

 

 

Det enkleste er vel å ta en diagnose på verksted dersom du ikke har tuklet mye med en bil før. Bruker vel bare en time på en diagnose, så det blir ikke helt vilt dyrt.

 

 

Jeg har samme problem med helt utidig kveling av motor på min bil (1996 Ford Fiesta 1.3), og hadde den nylig på fullservice, med forespørsel om at de skulle finne ut hva dette var for noe. Den konklusjonen de kom med var at det mest sannsynlig var rusk/vann i bensintanken og at den evt burde demonteres og tømmes og renses. Vi fant ut at vi først prøver med noe renseprodukt som skulle has på tanken, og den ble veldig mye bedre. Hadde på forhånd funnet ut at det hjalp med kondensfjerner, da ble stoppene mye sjeldnere. Er det rimelig å anta at fullservicen også da ville sjekket de tingene som foreslås her? Lambdawhatnot og greier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...