Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HASTER: Pc'en vil ikke starte, er jeg fu**ed nå?


Anbefalte innlegg

hei,

 

Pc'en min vil ikke starte opp lenger.. Den starter opp og jeg får frem den dell skjerm, men så blir skjermen helt svart. Så da er det ikke no feil på strømforsyningen.

 

er ikke helt sikker, men tipper det er no feil på hardware her..og så noob som jeg er vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

Men hovedproblemet mitt er at jeg har en god del arbeid på harddisken som trengs umiddelbart..er jeg fucked? er dte umulig å få ut filer fra maskinen når den ikke vil starte opp sikkelig?

 

Håper på rask hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en dell stasjonær pc..litt gammel, tenker 4 år...kan ikke noe av specsa..

 

Men det vil være mulig å bare sette harddisken over i en annen pc? Jeg må ikke formatere disken for at den skal funke elr no?

Nei, du må for all del ikkje formatere disken, då sletter du den. Monter den inn i ein annen pc og den vil (om det ikkje er den det er feil på)dukke opp som ein tilgjengeleg disk og du kan kopiere over på ein anna disk det du vil av innhaldet. For ettertida, ta back-up, ta back-up og ta back-up ;)

Lenke til kommentar

Uten å drive skremselspropaganda kan det i verste fall være harddisken som er på tur å ryke. Har selv opplevd lignende symtomer med diskkrasj somresultat. Men, det kan også være PSU som er ustabil - eventuelt hovedkortet som har en defekt.

 

Konklusjonen er at du snarest - dvs nå! - bør ta backup på minnepenn eller brenne CD/DVD. Og jeg ville gjort det uten omstart...

 

 

lykke til

Lenke til kommentar

Det er alt for lite informasjon her og for lite (ingen) testing utført til at det går ann å konkludere med noe som helst i grunn - men har du filer på maskinen som du faktisk ikke kan tåle å miste så er backup aldri en feil annbefaling. Backup bør du i grunn tenke på lange før du begynner å se problemer for da er det som regel for sent.

 

Ta backup du - og se om problemet skjer på nytt og lag ny post eller fortsett denne da. Det er nesten umulig å diagnosere et problem som ikke lenger er aktivt, og uten at vi kan foreslå ting til testing kan det ha vært hundre mulige grunner til en så generell feilbeskrivelse.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvilken type PC har du? Det pleier å stå noe på kabinette en plass.

 

Dersom du ikke finner ut av det. Hvilken farge har den? Tipper den er hvit.

 

Skjermkort:

-Har du dedikert skjermkort(dersom der er DVI-tilkobling har du det)

-Har du VGA-tilkobling på HK? -dersom du har dette kan du prøve å ta ut skjermkort og se om du får bilde gjennom det.

 

RAM:

- I tilleg kan du skjekke om det er RAM-en. Da tar du alle brikkene og setter i en, starter opp og ser om det skjer noe(prøv alle sporene og alle brikkene en etter en).

 

Harddiksk:

-Lyser/blinker HDD-lyset?

 

HK:

-Kommer du inn i bios? Trykk F12 når DELL-logoen kommer opp på skjermen.

 

Edit: Fikk ikke med meg at problemet var løst :wee:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...