Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. november 2010 Skrevet 1. november 2010 Hei Jeg har annonsert tidligere at jeg går på VG3 allmenn påbygg. Etter allmenn påbygg så skal jeg gå ut i lære i rørlegger yrket på 2,5år. Mitt utdanningsløp: VG1 Bygg og anlegg --> VG2 Klima, miljø og energi --> VG3 allmenn påbygg --> Rørlegger læretid Jeg vil skipe halvårig realfagkurset og korte ned læretiden med halvt år slik at jeg kan begynne på NTNU 1 år tidligere på sivilingeniør studiet. Realfagene taes på kveldstid under læretiden. I læretiden så ender man opp med svennebrev. Er det mulig å korte ned læretiden med halvt år? dersom det er mulig hvordan?
Gjest Slettet+56132 Skrevet 3. november 2010 Skrevet 3. november 2010 Er det ingen som vet om det går an å korte ned læretiden eller finne ut hvordan man kan finne det ut?
The Avatar Skrevet 3. november 2010 Skrevet 3. november 2010 Etter det som eg kan sjå så er læretida kun basert på antall år, der eit skuleår tilsvarer eit lærlingår. Ser med andre ord ikkje ut som at du kan korte ned læretida ved f.eks å jobbe overtid eller å jobbe i feriar o.l. Men det er sikkert mulig å søke om å få den læretida du har tatt fram til ein viss dato til å bli godkjent som fullført læretid, har du praktisk erfaring frå før så kan dette reknast med i læretida. Ellers så er eg usikker på kva du meiner med å "skipe halvårig realfagkurset", meiner du her å ikkje ta realfaga før du starter på ingeniørstudiet eller meiner du berre at du vil ta realfaga på kveldstid utanom vanleg undervisningstid?
Gjest Slettet+56132 Skrevet 3. november 2010 Skrevet 3. november 2010 (endret) En konkret forklaring: (GS = grunnskole, "|" er skillestrek om sommer eller jul). Opprinnelig plan: 2008-----------2009-----------2010-----------2011-----------2012-----------2013-----------2014--> GS|VG1 bygg... |VG2 klima... |VG3 påbygg...|Rørlegger lære i 2 år og 6måneder|Realfag|NTNU. Ulempen her er at jeg kan ikke begynne på NTNU før i 2014 fordi læretiden er på 2 år og 6 måneder noe som gjør at jeg må vente et helt år fordi NTNU har ikke vår inntak men kun høst inntak. Ny mulig plan: 2008-----------2009-----------2010-----------2011-----------2012-----------2013-----------2014--> GS|VG1 bygg... |VG2 klima... |VG3 påbygg...|Rørlegger lære i 2 år |NTNU. |Tar realfag på kveldstid under læretiden | Med denne nye planen så ser du at jeg kan begynne på NTNU et helt år tidligere fordi jeg korter læretiden ned med 6 måneder og samtidig tar realfag på kveldstid noe som ville ha tatt et halvt år, begge disse forkortelsene blir et helt år tilsammen som blir kortet ned. Nå har dere fått en fordypning i hva jeg mener, er dette mulig? Endret 3. november 2010 av Slettet+56132
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå