Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tatt for plagiering av tekst - Ikke jeg som har kopiert!


Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke mye tid når jeg oversetter oppgaven min, jeg kopierer hele dokumentet inn på programmet, trykker oversett så oversetter den hele dokumentet automatisk med ett trykk, det vil komme ett par meldinger hvor den lurer på hva du mener i visse tilfeller men det følger alltid med alternativer så velger du det riktige alternativet. Innlegg nr 39.

NYNO?

 

Nei all juks skal opphøre med en gang jeg er ferdig med allmenn påbygg. Hadde jeg heller brukt tiden på å arbeide med skolearbeidet så hadde jeg endt opp med dårlige karakterer.

Hihi, håper du går på en smell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Det var ikke det jeg siktet til, notatkortene er ikke avhengig i å være på innsiden av penalhuset, har du en rotete pult med: prøve ark, innføring ark (sånne doble), kladde ark (sånne doble), penn, viskelær, og linjal + pluss armene. Dette kombinert med en liten pult, stort klasserom, 30 elever + hvor noen elever vil rekke opp hånden. Dette er et gunstig habitat for notatkortene, for de kan være skjult delvis under et annet papir. Jeg tviler på at du driver med systematisk patruljering hvor hver enkelte elev må snu på arkene sine hver 3 minutt eller noe for å avduke slike notatkort.

 

Edit:

Notatkortene er hvitfarget samme som arkene på pulten, de blir delvis "kamuflert" av de andre arkene faktisk. Dere har ikke privilegier til å vite nøyaktig hvilket program jeg bruker. I teorien så tåler jeg nok å bli tatt ett par ganger, for hver gang jeg blir tatt så trenger jeg bare å skifte teknikk, dette er et potensielt scenario. Jeg prøver å unngå å jukse så lenge som mulig, men må eg så må eg.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Jeg gjør dette i nynorsk, fordi jeg kan ikke nynorsk og det er et meningsløst fag. Jeg skal flytte til utlandet med en gang jeg er ferdig utdannet og jeg vil da aldri ha behov for nynorsk. Jeg bruker/brukte notatkort teknikken mot A4 naturfag læreren. Nei all juks skal opphøre med en gang jeg er ferdig med allmenn påbygg. Hadde jeg heller brukt tiden på å arbeide med skolearbeidet så hadde jeg endt opp med dårlige karakterer.

 

Edit: Jeg fortsetter nå i offtopic fordi jeg mener at TS har fått sitt svar.

Du vet at du har eksamen i nynorsk? Lykke til å jukse på eksamen.

 

Og nynorsk er ikke så vanskelig, og jeg er ikke flink i språk. Gramatikken kan du lære deg på en dag, og alle ordene du trenger kan du lære ved å gjøre stilene selv og følge med i timen. Gjør du alt dette vil du gjøre det noe bedre i nynorsk enn du gjør det i bokmål.

 

Du bommet litt på den med hva elevene får ha på pulten sin hva med prøve arket, skrivepapir, og kladdepapiret? nå ble pulten plutselig litt rotete så kombinerer du det med 30 elever, og et gigantisk klasserom.

De leveres ut etter at elevene har satt seg ned.

 

Det er bare å få elevene til å putte sekkene sine foran i klasserommet, så vil det bli litt vanskligere. Du kan kanskje ha en liten jukselapp, men det er lett å bli tatt, og det er lite å tjene på å ha de jukeselappene.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg siktet til, notatkortene er ikke avhengig i å være på innsiden av penalhuset, har du en rotete pult med: prøve ark, innføring ark (sånne doble), kladde ark (sånne doble), penn, viskelær, og linjal + pluss armene. Dette kombinert med en liten pult, stort klasserom, 30 elever + hvor noen elever vil rekke opp hånden. Dette er et gunstig habitat for notatkortene, for de kan være skjult delvis under et annet papir. Jeg tviler på at du driver med systematisk patruljering hvor hver enkelte elev må snu på arkene sine hver 3 minutt eller noe for å avduke slike notatkort.

 

Selvfølgelig "patruljerer" man klasserommet under en prøve. Sitter bare læreren deres ved kateteret og leser en bok? Som sagt, selvfølgelig kan juks forekomme, men en oppvakt lærer reduserer dette til et minimum. Med en gang du reiser deg fra kateteret ser du veldig raskt hvem som begynner med å rote i papirene sine, det skal ganske mye til for å komme seg unna. Om du spekulerer i å ikke rydde bort lappene for å unngå mistanke vil likevel pulten din bli sjekket raskt.

 

Likte forresten begrepet " gunstig habitat for notatkortene", i mitt klasserom representerer de en utrydningstruet art. Kanskje de bør fredes, hehe. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Til Camlon

Nei, det er ikke en selvfølge at vi har eksamen i nynorsk, men vi kan bli utvalgt til å ha eksamen i nynorsk. Men da bruker jeg bare et "kube" program på PC'en hvor jeg skifter skjerm og skrivebord. Normalskjermen er Word dokumentet med ikke oversatt oppgave, mens spesial skjermen inneholder oversettelsesprogrammet og oversatt versjon av oppgaven. Dette kan også kombineres med at man sitter bakerst i gymsalen, helst i et hjørne for da slipper vi å få snikende lærere bak meg eller fra siden dersom jeg sitter skrått. Jeg kan garantere en slik sitteplass for vi må sitte i kolonner og hvis jeg kommer tidligst av alle da kan jeg kanskje velge kolonne ved veggen, samtidig å sitte bakerst i kolonnen. Kommer læreren for nær, da skifter jeg bare til normalskjerm. Så jeg har allerede planer for denne eksamen.

 

Til ChaosPredicted

Ja du har helt rett i at du kan minimere fusk til det minimum ved å patruljere, men da må du patruljere intenst slik at jeg ikke rekker å ta frem kortene, samtidig å bruke før jeg må pakke de bort igjen. Men som sagt så har vi et gigantisk klasserom hvor elevene må sitte spredt. det er ikke lapper, det er papir som er limt fast til kort på størrelsen av bankkort. Hvis jeg absolutt må skjule kortene i en nødsituasjon så kan de kjøres inn i genseren, eller bak T-skjorten ved at jeg slipper de ned i åpningen ved halsen. Dere har ikke autoritet til å kroppsvisitere meg eller be meg om å ta av klærne.

Lenke til kommentar

Ja du har helt rett i at du kan minimere fusk til det minimum ved å patruljere, men da må du patruljere intenst slik at jeg ikke rekker å ta frem kortene, samtidig å bruke før jeg må pakke de bort igjen. Men som sagt så har vi et gigantisk klasserom hvor elevene må sitte spredt. det er ikke lapper, det er papir som er limt fast til kort på størrelsen av bankkort. Hvis jeg absolutt må skjule kortene i en nødsituasjon så kan de kjøres inn i genseren, eller bak T-skjorten ved at jeg slipper de ned i åpningen ved halsen.

 

Om dere har et såpass enormt klasserom stiller du sterkere i forhold til dette, men det er uansett rimelig slapt av læreren å ikke oppdage dette, det tyder på dårlige rutiner fra lærerens side synes jeg. Men i forhold til en nynorskstil lurer jeg uansett litt på hvordan slike små jukselapper kan hjelpe deg noe særlig. Flittig bruk av ordlisten må da uansett være en bedre og raskere måte å få bedre karakter.

 

Dere har ikke autoritet til å kroppsvisitere meg eller be meg om å ta av klærne.

 

Og fint er det. De lærerne som måtte være interessert i så se på halvnakne elever bør tenke på å finne seg en annen jobb.

Lenke til kommentar

Til Camlon

Nei, det er ikke en selvfølge at vi har eksamen i nynorsk, men vi kan bli utvalgt til å ha eksamen i nynorsk. Men da bruker jeg bare et "kube" program på PC'en hvor jeg skifter skjerm og skrivebord. Normalskjermen er Word dokumentet med ikke oversatt oppgave, mens spesial skjermen inneholder oversettelsesprogrammet og oversatt versjon av oppgaven. Dette kan også kombineres med at man sitter bakerst i gymsalen, helst i et hjørne for da slipper vi å få snikende lærere bak meg eller fra siden dersom jeg sitter skrått. Jeg kan garantere en slik sitteplass for vi må sitte i kolonner og hvis jeg kommer tidligst av alle da kan jeg kanskje velge kolonne ved veggen, samtidig å sitte bakerst i kolonnen. Kommer læreren for nær, da skifter jeg bare til normalskjerm. Så jeg har allerede planer for denne eksamen.

 

På eksamen sitter det eksamensvakter rundt deg på alle kanter ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du misforstår, Oversettelsesprogrammet brukes til nynorsk, mens notatkortene brukes til naturfag. Vårt klasserom er over tre ganger så stor som et vanlig klasserom. Vårt klasserom er veldig bredt, og en hjørneplassering bakerst til siden er en Ultimat plassering. En overtredelse på kroppsvisitering medfører sikkert sparken for den aktuelle læreren. Joda jeg bruker også ordlisten, ellers vil læreren reagere på hvordan jeg kan skrive så bra nynorsk uten ordliste. Så jeg blar systematisk tilfeldig i ordlisten mens vi skriver, og hyppigere mot slutten. Dette kombinerer jeg med å sitte helt til tiden er ute.

 

Edit: på min skole er det 2 gymsaler, jeg har gått alle mine år på denne skolen og jeg vet hvordan deres vakt rutiner er. Alle sekker og mobiler skal legges foran i gymsalen. Den dominerende andelen av lærere vil være foran. Men det vil også være lærere som patruljerer rundt og hjelper elevene som lurer. Det kan av og til være en pult stående midten baker i gymsalen, men hva hjelper det når jeg sitter i et hjørne eller nært et hjørne skrått ut mot midten i gymsalen.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Stort klasserom = plass til flere elever = flere eksamensvakter :new_woot: Dessuten er det sjeldent man sitter i sitt eget klasserom under eksamen. Stort sett blir man spredt rundt slik at det blir færre elever pr. klasserom enn vanlig.

 

På en eksamen så brukes de gymsalene til eksamen hvor de samler alle elevene som går på det samme, mitt tilfelle så blir det alle allmenn påbygg elevene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg forklarte nettopp hvordan systemet fungerer. Det er en rød sone av nesten 10 lærer, hvor 2-3 går inn og ut av gymsalen heletiden, mens 2-3 patruljerer, 1 sitter bakerst og resten sitter foran og snakker. På min skole så holder de alltid eksamener i gymsalene, det har de gjort i alle år når jeg har gått der.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Du misforstår, Oversettelsesprogrammet brukes til nynorsk, mens notatkortene brukes til naturfag.

 

Ok.

 

En overtredelse på kroppsvisitering medfører sikkert sparken for den aktuelle læreren.

 

Det vil jeg tro, i det minste en kraftig advarsel. Men om mistanken er sterk nok vil det nok bære opp til rektor, som i siste instans vil ta en endelig avgjørelse om videre fremgangsmåte.

 

Joda jeg bruker også ordlisten, ellers vil læreren reagere på hvordan jeg kan skrive så bra nynorsk uten ordliste. Så jeg blar systematisk tilfeldig i ordlisten mens vi skriver, og hyppigere mot slutten. Dette kombinerer jeg med å sitte helt til tiden er ute.

 

Høres fremdeles ut som mye mer arbeid enn å gjøre det skikkelig uten juks, men for all del, kjør på om du ønsker det.

 

Alle sekker og mobiler skal legges foran i gymsalen. Den dominerende andelen av lærere vil være foran.

 

Hm, ved de skolene jeg har jobbet på de siste årene sitter vaktene ganske jevnt fordelt både foran, på sidene og bak. Mulig dette er anderledes hos dere, men det tyder igjen på dårlige rutiner ved deres skole.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har også planer for hva jeg gjør etterpå dersom jeg blir tatt, da tar jeg nynorsk på kveldstid mens jeg går i lære. Du blir ikke tatt dersom du prøver hardt nok og er veldig forsiktig. Dersom risikoen for stor så avbryt så enkelt er det bare. Vi er helt avhengig i å jukse i nynorsk, det blir jeg nødt til å gjøre systematisk hele skoleåret. Notatkortene skal jeg bare bruke dersom jeg blir nødt, de vil alltid bli produsert selv om jeg forbereder meg skikkelig, dersom prøven er mye være en forventet da innkalles notatkortene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Min skole er en av landets største videregående skole med over 1400 elever, og denne skolen er en dritt skole. Elever blir borttauet av politiet i skoletiden, lærerne glemte å undervise i et et fag på et helt skoleår, de er så opptatt av AFL (ansvar for egen læring), kommer forseint og regjerer og styrer på, vi skulle ha PTF (prosjekt til fordypning) læreren lente seg tilbake og vi (8 elever) spilte Age of Empire 2 i 8 timer 3 dager i uken i nesten tre måneder uten stopp. og mange andre ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg innrømmer at jeg er tunglært i nynorsk og er ikke i stand til å lære meg nynorsk selv om jeg hadde fått en milliard med skoletimer. Dette er fordi interessen er ikke der, og jeg mener at det er et meningsløst språk som jeg aldri kommer til å få bruk for siden jeg skal bo i utlandet.

Lenke til kommentar

Vel TS, du har jo i teorien hjulpet dine medelever til å jukse, all den tid du delte teksten din og de faktisk kopierte det du skrev og leverte det inn. Du har dog ikke gjort det med vitende og vilje, noe som teller til din fordel om du dokumenterer det. Forklar det slik det er, legg ved epostene, og det vil nok løse seg. I det minste vet du at du ikke bør gjøre dette en gang til.

 

Jeg er selv lærer, og har vært borti det samme tidligere. Da hadde 3 elever levert nøyaktig samme stil (ikke særlig intelligent da det ble levert elektronisk), men jeg fant raskt ut hvem som var forfatteren. Denne eleven fikk da den karakteren stilen fortjente, men fikk beskjed om å prøve å ikke dele med andre neste gang de fikk stiloppgaver. De andre endte med stryk, da det helt åpenbart var plagiering av annen elev, noe de også innrømte med en gang de ble konfrontert.

 

Jeg ser at Tricell har en del kreative eksempler på hvordan man kan kopiere fra internett uten å bli tatt, noe som for meg nesten høres ut som mer jobb enn å gjøre det skikkelig i utgangspunktet. Uansett, det er derfor jeg konsekvent krever innleveringer elektronisk, der har man plagieringskontroller som søker på internett, og man får raskt opp kildedokumentet eller dokumentene som har blitt brukt. Man får også opp hvor mange prosent som er plagiat.

 

Vel, lykke til TS. Det ordner seg nok om du forklarer situasjonen. :)

 

Akkurat her stusser jeg litt. En kan ikke forby å dele sine egne oppgaver med andre. Når jeg gjør det, er det heller ikke min oppgave å sørge for at andre følger loven. I en slik situasjon finnes det visst nok muligheter å avgjøre hvem som har fusket. En kan sammenligne det plagierte avsnittet med språkmønstre som ble brukt i resten av teksten og en kan sammenligne teksten med det som elevene tidligere har skrevet. Jeg mener at det er galt å kreve at eleven beviser at h*n er uskyldig. Hvis det ikke er mulig å bevise hvem som har fusket, er det mest rettferdige at man ikke vurderer prøven eller/og at man gir elevene muligheten til å ta en annen prøve.

 

Jeg skjønner ikke at skolen skal få lov til å ta opp slike saker etter andre prinsipper enn rettsstaten vår.

 

Ellers er jeg enig i innleggene du skrev angående Tricell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...