Gå til innhold

overklokking av amd x3 720be


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skygg unna all slags automatisk overklokking og software som overklokker. Hvis du vil overklokke så gjør det på den riktige måten i BIOS. Sørg for at du leser godt om emnet før du starter, så du ikke gjør noe tåpelig som å kjøre all volt på auto osv.

Lenke til kommentar

Og ikke minst: prøv å unlocke siste kjerna! Hvis du kjøpte prosessoren dette året, er sjansene gode for at du har en fullt fungerende quad med én kjerne manuelt deaktivert. Verdien av en ekstra kjerne utgjør en MYE større forskjell enn du normalt sett ville klart å skvise ut ved overclocking.

 

Grei skuring å unlocke i BIOS:

1) M.I.T. (MB Intelligent Tweaker)

2) ACC (Advanced Clock Control/Calibration) på Auto.

3) Reboot

4) ?????????

5) PROFIT!

 

Edit: Kan være en idé å flashe siste tilgjengelige BIOS først (Link).

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Om du velger beta eller den komplette versjonen skal ikke ha så mye å si på stabilitet. Jeg har i det minste aldri opplevd noe rart med beta-biosene til gigabyte (kjører selv F3-beta for 790fxta-ud5).

 

For å svare på spørsmålet ang. stabilitet etter unlocking av kjerne, kan vi ta "bakgrunnshistorien" først:

 

AMD opplevde en del produksjonsfeil i starten av quad-prosessen i phenom2-familien. Enkelte prosessorer kom ut med både én og to enten helt ødelagte eller defekte/småbugga kjerner. I stedet for å kaste de (og tape masse penger), bestemte de seg for å tilføye de i det allerede eksisterende dual core-segmentet, samt opprette et nytt x3-segment. Ettersom tida gikk, ble produksjonsteknikken deres bedre, og stadig færre prosessorer (tilnærma null?) kom ut defekte. Likevel bestemte AMD seg for å holde liv i segmentet litt til ved å manuelt gå inn og deaktivere den ene kjerna.

 

Det var derfor jeg tilføyde om du hadde kjøpt prosessoren i løpet av det siste året. I så fall tilhører den mest sannsynlig en av de siste batchene, og er i realiteten en fullt fungerende quad med ei kjerne deaktivert av økonomiske grunner.

 

Hvis det skulle vise seg at kjerna er defekt, skal det ikke være mer dramatisk enn at den slår seg av spontant under oppstart, eller en blåskjerm e.l. hvis du kommer deg inn i windows. Da er det bare å gå tilbake til ACC og sette den tilbake. Ingen komponenter skal normalt sett ta skade overhodet.

 

Lykke til!

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Sjansen for at CPU'en tar permanent skade etter kun et FORSØK på unlocking er ekstremt liten. Finnes innebygde sikkerhetsanordninger som øyeblikkelig skal skru av systemet (evt. BSoD) hvis den oppdager noe som ikke fungerer optimalt. Likevel finnes det jo ingen garanti, heller ikke på overclocking, så alt gjøres på eget ansvar.

 

Da jeg unlocka min egen x3 720, lot jeg prime95 stå på over natta (drøye 8 timer), og slo meg til ro med det. Clocka deretter trinnvis, med 20min stresstest mellom justeringene, og til slutt drøye 16 timer stresstest (ei natt + full arbeidsdag) uten problemer på ~3650Mhz. Fant ut at chippen min krevde ekstrem spenning for å kjøre stabilt over det.

 

Det litt interessante er, etter en full måned med konstant kjøring på de instillingene, installerte jeg BFBC2. Tok 20minutter spilling før alt frøs, og maskina slutta å respondere. Virka da for at BFBC2 trigga noe som selv ikke Prime95 klarte å fremprovosere. Var tvunget til å clocke ned drøye 200mhz før systemet ble stabilt i BFBC2, men har da heller ikke merka noe siden.

Lenke til kommentar

Fungerer nok til en viss grad, dette ser du på temperatur under prime95 test, med real temp eller det som du ville bruke får å lese cpu temp.

 

Vist du googler litt finner du en liste over ting som er relatert til din cpu. hint "amd spec" og du skal finne lista..

 

Cpu max temp, max v-core etc... viktige ting å passe på!

Lenke til kommentar

Sjansen for at CPU'en tar permanent skade etter kun et FORSØK på unlocking er ekstremt liten. Finnes innebygde sikkerhetsanordninger som øyeblikkelig skal skru av systemet (evt. BSoD) hvis den oppdager noe som ikke fungerer optimalt. Likevel finnes det jo ingen garanti, heller ikke på overclocking, så alt gjøres på eget ansvar.

 

Da jeg unlocka min egen x3 720, lot jeg prime95 stå på over natta (drøye 8 timer), og slo meg til ro med det. Clocka deretter trinnvis, med 20min stresstest mellom justeringene, og til slutt drøye 16 timer stresstest (ei natt + full arbeidsdag) uten problemer på ~3650Mhz. Fant ut at chippen min krevde ekstrem spenning for å kjøre stabilt over det.

 

Det litt interessante er, etter en full måned med konstant kjøring på de instillingene, installerte jeg BFBC2. Tok 20minutter spilling før alt frøs, og maskina slutta å respondere. Virka da for at BFBC2 trigga noe som selv ikke Prime95 klarte å fremprovosere. Var tvunget til å clocke ned drøye 200mhz før systemet ble stabilt i BFBC2, men har da heller ikke merka noe siden.

 

 

Hvor stor spenning er det du kjører på ? Har samme prossesor selv, har klokket den til 3.5Ghz, å den MÅ ha 1.536V for å kjøre stabilt :O Det synest jeg er ekstremt høgt:S Men tempen ligger ikke over 35 grader da. Men allikavel. Ekstremt høyt synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Ved høg temp trenger cpu mer volt også, ironisk nok.. Min x6 klarer seg på 4ghz ved 1.4v men blir tempen en over 60 låser systemet seg, noke det ikkje gjorde før oc..

 

Mulig att din cpu ikkje er så godt egnet for oc, da det kun finnest eit par gullegg der ute..

 

Men selfølgelig vil en tjene meir på å låse opp kjerner, noken prog støtter kun en kjerne, da hjelper det fint lite med 4, heller høgere clock hastighet.

Andre støtter kun 2, så er like langt da også... Ved 4 kjerner som jobber vil en tjene meir på å låse opp siste kjernen..

Lenke til kommentar

I cpu-z står det navnet på min cpu er amd phenom x4, men den sier også cores=3 og threads=3. Easytune6 sier x4 20 prosessor. Er det rett?

 

 

Maskinen startet ikke etterpå så jeg var nødt til å clear cmos får å få den til å starte. Easytune6 har coreunlocker på advance mode under coreboost. Er det noe som er vært å prøve?

Endret av TarzanIUnderbuksa2
Lenke til kommentar

Dette eg kommer med nå er ren tipping siden eg aldri har vert borti unlock av cpu kjerner.

 

Skal se meir slik ut i cpu-z 578355.png

(fant en post på nettet)

 

Cpu-id er lagt inn i din cpu.. så skal forsatt vise 720 x3 :)

 

Vist cpu-z viser x4 begynner eg å lure på om du har fått en quad som er prod feil på eller noke, kva viser andre ting? TD. egenskaper på "min datamaskin"

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Hvor stor spenning er det du kjører på ? Har samme prossesor selv, har klokket den til 3.5Ghz, å den MÅ ha 1.536V for å kjøre stabilt :O Det synest jeg er ekstremt høgt:S Men tempen ligger ikke over 35 grader da. Men allikavel. Ekstremt høyt synes nå jeg.

 

1.536V er jo enda mer hinsides. Hadde den på 1.46 eller deromkring da jeg kjørte ~3650. Stoppa der, siden neste "runde" frekvens ville ført meg over 1.5V, noe jeg ikke tok sjansen på. Nå kjører jeg 15x230 (3450Mhz), med 1.376V.

 

Edit: Temp idle er ~26 grader, load rundt 40.

 

ThaBear: Hos meg står det følgende

CPU-Z - AMD Phenom II x4 20 Processor

Everest Ultimate - QuadCore AMD Phenom II x4 Black Edition 20

My Computer->Properties - AMD Phenom II x4 20 Processor 2.80GHz, selv etter ny runde windows experience index rating.

 

TarzanIUnderbuksa2: Hvis du har gjort det riktig, skal CPU-Z vise 4 Cores / 4 Threads. Kan dog kontrollsjekke dette på en veldig enkel måte ved å åpne Task Manager -> Performance, og se hvor mange ruter du har tilgjengelig under "CPU Usage History". 3 = fortsatt tri-core, 4 = vellykka unlocka quad.

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Hvor stor spenning er det du kjører på ? Har samme prossesor selv, har klokket den til 3.5Ghz, å den MÅ ha 1.536V for å kjøre stabilt :O Det synest jeg er ekstremt høgt:S Men tempen ligger ikke over 35 grader da. Men allikavel. Ekstremt høyt synes nå jeg.

 

1.536V er jo enda mer hinsides. Hadde den på 1.46 eller deromkring da jeg kjørte ~3650. Stoppa der, siden neste "runde" frekvens ville ført meg over 1.5V, noe jeg ikke tok sjansen på. Nå kjører jeg 15x230 (3450Mhz), med 1.376V.

 

Edit: Temp idle er ~26 grader, load rundt 40.

 

 

Okei :)

 

Idle hos meg er rom tempratur, ligger mellom 15 til 25 graderm full load på maks 35 grader ;) Lurer på om jeg skal prøve meg å få den høyere, men er så redd for den spenningen :O Er så høgt :S

Lenke til kommentar

Temp er ikkje alt :) Har selv drept litt hardware med for mykje spenning, dvs hovedkort! ram og cpu.. alt på samme ville oc :p men var en gammel A64 tho, så gikk til C2D anyways :p

Min temp var aldri over 50 da dette skjedde, men volten forandret ting..

Vist cpu viser rom temp under idle vil eg seie noke er galt, da den MÅ vere rom temp + litt extra..

Kjører min x6 på 1.4v men tørr ikkje ta den opp meir eg heller, max temp er jo 60 eit eller anna.. så det er jo det eg får ved full load på alle kjernene..

 

Edit; prøv med bios update og så unlock. PS; er en liten fare med å opdate bios, vist strømmen går eller BSOD vil hovedkortet vere permanent dødt

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...