Gå til innhold

Eksepler på innvirkninger religioner har hatt på vårt daglige samfunn og kultur her i norge?


Anbefalte innlegg

Trenger eksempler på hva religionen, og da spessielt kristendommen har påvirket i vård daglige liv har i norge.

 

Skal skrive et kåseri, og trenger bare en del eksempler.

 

Diskriminering av homofile er et godt eksempel. Vi VET jo ikke om homofili ville vært mere godtat uten religioner men, men :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Konfirmasjon

- KRL var et fag som inneholdt mye kristendom. Er jo nå endret til RLE, og går mer på etikk/moral og problemstillinger rundt det. Er muligens ikke så relevant lengre.

- Vi er ett av de få landene i verden som fortsatt operer med statskirke, dette kan skrives om

 

Det jeg kommer på i farta. Lærere pleier ofte (etter min erfaring) å like at du tar med både negative og positive punkter, så prøv å få med noe som er positivt også.

Lenke til kommentar

Men Jul kommer ikke fra kristendommen, kristendommen bare overtok Jul fordi det var enklere enn å innføre enn ny dag å feire på.

 

Vi kan feire Jul uten kristendommen igjen, det er bare å kutte ut kirkebesøket og salmene. Behold treet, gavene og maten, og det er vel så bra. Feir at nå blir det lysere igjen. Evt. bare se på det som en god tid å tilbringe med familien, som jeg antar at langt, langt flere gjør i dag, enn hvor mange som ser på det som Jesus bursdag. Barna bryr seg uansett ikke om Jesus, de bryr seg om gavene.

Lenke til kommentar
Diskriminering av homofile er et godt eksempel. Vi VET jo ikke om homofili ville vært mere godtat uten religioner men, men :p
Men allikevel? Dette bør du virkelig kunne dokumentere godt før du kommer med en slik påstand. Homofili ble av det norske helsevesenet faktisk regnet som en psykisk sykdom frem til 70-tallet og av WHO fram til 1990. Kanskje det kan ha noe å si? Har ingenting med religion å gjøre!

 

Ellers er det utrolig mye i samfunnet som er påvirket av religion.

 

Syvdagersuken vår med søndag som hviledag kommer fra bibelen.

Ukedagene er oppkalt etter norrøne guder.

Månedene er oppkalt etter romerske guder.

Mange stedsnavn, gater og hus er oppkalt etter norrøne guder.

Halloween kommer fra bl.a. kristendom.

Julaften kommer fra bl.a. kristendom.

Julenissen kommer fra kristendommen.

Påske kommer fra jødedom og kristendom.

Valentinesdagen kommer fra kristendommen.

Sankthans kommer fra bl.a. kristendommen.

Black Metal har ofte sataniske og/eller odin og tor-tekster

Mange daglige ordtak kommer fra bibelen.

Mange personnavn kommer fra bibelen, og mange kommer fra norrønt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.kjendis.no/2010/10/27/kjendis/kongelige/spiritisme/martha_louise/uri_geller/14030005/

 

At artikler som dette selger bra og blir tatt seriøst av mange mener jeg er forårsaket av den mangelen av logikk, fornuft og lærevillighet som troen på det supernaturlige bringer med seg.

Mangel på selvinnsikt, selvkritikk og ærlighet er også nært tilknyttet overtro etter min mening.

Lenke til kommentar

Uri Geller på banen igjen! :nei:

En av 1900 tallets største bløffmakere våkner til liv igjen? Det må bare bety at folk har glemt hvor grundig denne bløffmakeren ble avslørt av James Randi. Takk for tipset forresten. Dette bringes videre til skepsis.no dersom det ikke allerede er fanget opp.

hmm , den var allerede snappet opp ser jeg...

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...