Gå til innhold

Jesus Kristus - Guds sønn


Anbefalte innlegg

Jesus visste at han ikke var jevnbyrdig med sin Far, Jesus kom gang på gang med slike uttalelser som disse: «Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre.» (Johannes 5: 19) «Jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre det jeg selv vil, men det han vil, som har sendt meg.» (Johannes 6: 38) «Min lære er ikke min egen, den er fra ham som har sendt meg.» (Johannes 7: 16) «Jeg kjenner ham (Gud), for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg.» (Johannes 7: 29)

 

Og han som sa dette sa og "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." (Joh 13,34) Hvem andre enn Gud gir bud?

 

Jeg tenker du understreker Jesu stilling som menneske. Vi er ikke uenige i det. Derfor står det og i Hebreerbrevet: "Men vi ser at Jesus, som for en kort tid var stilt lavere enn englene, er kronet med herlighet og ære, fordi han led døden. Slik skulle han ved Guds nåde smake døden for alle.(Heb. 2,9)

 

Men det er mer - nemlig hva som er på begge sider av denne "korte tid". Det er ikke som menneske Jesus kommer med nye bud, sier vi skal følge ham (Mat. 9,9), eller tro på ham (Joh. 14, 1), men som Gud.

 

Vi har én vi skal følge og én vi skal tro på - følger vi Jesus følger vi Gud og tror vi på Jesus tror vi på Gud. "Én Herre, én tro, én dåp", for å sitere Paulus (Efes 4,5).

 

Derfor er vår utfordring å ta innover oss både de tekstene som skiller mellom Faderen og Sønnen, og dem som med all tydelighet setter likhetstegn mellom dem. For det finnes begge deler.

Ja, og det er jo at det er en rekke tekster skrevet av mennesker, uten noen som helst guddommelig innflytelse.

 

Med andre ord oppdiktet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jesus visste at han ikke var jevnbyrdig med sin Far, Jesus kom gang på gang med slike uttalelser som disse: «Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre.» (Johannes 5: 19) «Jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre det jeg selv vil, men det han vil, som har sendt meg.» (Johannes 6: 38) «Min lære er ikke min egen, den er fra ham som har sendt meg.» (Johannes 7: 16) «Jeg kjenner ham (Gud), for jeg kommer fra ham, og han har sendt meg.» (Johannes 7: 29)

 

Og han som sa dette sa og "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." (Joh 13,34) Hvem andre enn Gud gir bud?

 

Jeg tenker du understreker Jesu stilling som menneske. Vi er ikke uenige i det. Derfor står det og i Hebreerbrevet: "Men vi ser at Jesus, som for en kort tid var stilt lavere enn englene, er kronet med herlighet og ære, fordi han led døden. Slik skulle han ved Guds nåde smake døden for alle.(Heb. 2,9)

 

Men det er mer - nemlig hva som er på begge sider av denne "korte tid". Det er ikke som menneske Jesus kommer med nye bud, sier vi skal følge ham (Mat. 9,9), eller tro på ham (Joh. 14, 1), men som Gud.

 

Vi har én vi skal følge og én vi skal tro på - følger vi Jesus følger vi Gud og tror vi på Jesus tror vi på Gud. "Én Herre, én tro, én dåp", for å sitere Paulus (Efes 4,5).

 

Derfor er vår utfordring å ta innover oss både de tekstene som skiller mellom Faderen og Sønnen, og dem som med all tydelighet setter likhetstegn mellom dem. For det finnes begge deler.

"en kort tid"

 

Ja, det sitatet var bra, Romeren :)

 

Når en av de 10 spedalske som ble helbredet i takknemelighet kom tilbake og kastet seg på bakken foran Jesus Kristus. Sier Jesus Kristus, var det bare en som vendte tilbake for å takke Gud ?

Lenke til kommentar

hvis jesus heter jesus kristus, hvorfor heter ikke gud gud kristus?

Ha ha, den gliste jeg godt av... Var dagens kommentar...

 

Og når du sier det, heter da den hellige ånd egentlig Hellig Ånd Kristus? :D

 

Fryktelig vanskelig å forklare for kristne tydeligvis...

 

Jeg er ikke kristen. Jeg tror at det er noe bare folk har funnet opp da de trenger noe å leve etter og ikke kan tenke selv.

Lenke til kommentar

hvis jesus heter jesus kristus, hvorfor heter ikke gud gud kristus?

Ha ha, den gliste jeg godt av... Var dagens kommentar...

 

Og når du sier det, heter da den hellige ånd egentlig Hellig Ånd Kristus? :D

 

Fryktelig vanskelig å forklare for kristne tydeligvis...

 

Jeg er ikke kristen. Jeg tror at det er noe bare folk har funnet opp da de trenger noe å leve etter og ikke kan tenke selv.

So do I think..... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvis jesus heter jesus kristus, hvorfor heter ikke gud gud kristus?

 

Kristus er en tittel, ikke et etternavn. Det betyr noe i retning "Den salvede". Tror du alle barna til Ivan den grusomme ble hetende "den grusomme" til ettenavn? :roll:

 

Forøvrig opererte de ikke med statiske etternavn, slik som i dag. Man la gjerne til hvem faren var, eller byen de kom fra. Jesus ble høyst sannsynlig kalt noe i retning: Joshua ben Josef, siden Josef var hans (ste)far. (Alt ettersom hva man velger å tro).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det "bare slik" fordi det er skrevet en plass? Burde det ikke kunne bevises før det "bare er slik"?

Det må jo være en grunn til at det blir færre kristne, jo mer "opplyst" folk blir.

Og hvis man skal tro alt som står i bibelen, hvor mange ganger har 2 personer alene egentlig fyllt opp verden på nytt?

Lenke til kommentar

Det var fryktelig mye tekst i første innlegg. La meg for de litt late prøve å oppsummere:

 

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang. GudJesus selv sendte altså seg selv til jorden for å frelse menneskene fra sin egen vrede over at menneskene ikke gjorde som han ville.

 

Sånn i et nøtteskall, ca.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang.

Hvor har du dette tullet i fra ?

 

1. Jesus Kristus og Faderen er to personer.

 

2. Faderen som er ånd, er i mennesket Jesus Kristus.

Bare for å klargjøre; du tror Guds Ånd var i mennesket Jesus på en annen måte enn at "Gud er i oss?"

 

Edit: Jeg er helt enig i det du sier, men man vet aldri når man støter på en tilhenger av New Age. ;)

Endret av Ahava
Lenke til kommentar

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang.

Hvor har du dette tullet i fra ?

 

1. Jesus Kristus og Faderen er to personer.

 

2. Faderen som er ånd, er i mennesket Jesus Kristus.

Er Fantomet og Jesus Kristus samme person?, siden Fantomet er ånden som går...

Lenke til kommentar

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang.

Hvor har du dette tullet i fra ?

 

1. Jesus Kristus og Faderen er to personer.

 

2. Faderen som er ånd, er i mennesket Jesus Kristus.

Bare for å klargjøre; du tror Guds Ånd var i mennesket Jesus på en annen måte enn at "Gud er i oss?"

Gud var mere tilstede i Jesus Kristus enn Han er i den enkelte kristne. Det var derfor Jesus Kristus kunne gjøre så mye mer enn den enkelte kristne. En dag vil Gud være alt i alle, og da vil alle kristne kunne gjøre alt det Jesus Kristus gjorde.

Lenke til kommentar

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang.

Hvor har du dette tullet i fra ?

 

1. Jesus Kristus og Faderen er to personer.

 

2. Faderen som er ånd, er i mennesket Jesus Kristus.

Bare for å klargjøre; du tror Guds Ånd var i mennesket Jesus på en annen måte enn at "Gud er i oss?"

Gud var mere tilstede i Jesus Kristus enn Han er i den enkelte kristne. Det var derfor Jesus Kristus kunne gjøre så mye mer enn den enkelte kristne. En dag vil Gud være alt i alle, og da vil alle kristne kunne gjøre alt det Jesus Kristus gjorde.

HAHAHA! :rofl: Har du røyka no dårlig shit? Eller har du bare blitt hjernevaska av Kirken fordi foreldrene dine har dratt deg inn der siden du blei født?

 

EDIT: Hvorfor skulle Gud venta med å gi de kristne de samme superkreftene som Supermann og Jesus hadde? Hvorfor har ikke de troende hatt disse kreftene sine Jesus' død?

Endret av TheSoapmaker
Lenke til kommentar

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang.

Hvor har du dette tullet i fra ?

 

1. Jesus Kristus og Faderen er to personer.

 

2. Faderen som er ånd, er i mennesket Jesus Kristus.

Bare for å klargjøre; du tror Guds Ånd var i mennesket Jesus på en annen måte enn at "Gud er i oss?"

Gud var mere tilstede i Jesus Kristus enn Han er i den enkelte kristne. Det var derfor Jesus Kristus kunne gjøre så mye mer enn den enkelte kristne. En dag vil Gud være alt i alle, og da vil alle kristne kunne gjøre alt det Jesus Kristus gjorde.

EDIT: Hvorfor skulle Gud venta med å gi de kristne de samme superkreftene som Supermann og Jesus hadde? Hvorfor har ikke de troende hatt disse kreftene sine Jesus' død?

Fordi den nåværende menneskekroppen ikke er fullt ut kompatibel med den nye ånden, som gir mennesket en slik kraft.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang.

Hvor har du dette tullet i fra ?

 

1. Jesus Kristus og Faderen er to personer.

 

2. Faderen som er ånd, er i mennesket Jesus Kristus.

Bare for å klargjøre; du tror Guds Ånd var i mennesket Jesus på en annen måte enn at "Gud er i oss?"

Gud var mere tilstede i Jesus Kristus enn Han er i den enkelte kristne. Det var derfor Jesus Kristus kunne gjøre så mye mer enn den enkelte kristne. En dag vil Gud være alt i alle, og da vil alle kristne kunne gjøre alt det Jesus Kristus gjorde.

EDIT: Hvorfor skulle Gud venta med å gi de kristne de samme superkreftene som Supermann og Jesus hadde? Hvorfor har ikke de troende hatt disse kreftene sine Jesus' død?

Fordi den nåværende menneskekroppen ikke er fullt ut kompatibel med den nye ånden, som gir mennesket en slik kraft.

Men det var Jesus for 2000 år siden? Var ikke kroppens hans lik andres mennesker?

Lenke til kommentar

Jesus er Guds sønn, altså sin egen far og sønn på en gang.

Hvor har du dette tullet i fra ?

 

1. Jesus Kristus og Faderen er to personer.

 

2. Faderen som er ånd, er i mennesket Jesus Kristus.

Bare for å klargjøre; du tror Guds Ånd var i mennesket Jesus på en annen måte enn at "Gud er i oss?"

Gud var mere tilstede i Jesus Kristus enn Han er i den enkelte kristne. Det var derfor Jesus Kristus kunne gjøre så mye mer enn den enkelte kristne. En dag vil Gud være alt i alle, og da vil alle kristne kunne gjøre alt det Jesus Kristus gjorde.

EDIT: Hvorfor skulle Gud venta med å gi de kristne de samme superkreftene som Supermann og Jesus hadde? Hvorfor har ikke de troende hatt disse kreftene sine Jesus' død?

Fordi den nåværende menneskekroppen ikke er fullt ut kompatibel med den nye ånden, som gir mennesket en slik kraft.

Hvor i all verden er kildene til disse påstandene, IHS?...

Jesus Kristus sier at Far (dvs. Gud) er i Ham. Han sier at det egentlig er Hans Far som snakker og gjør ting, ikke Han selv. Han sier at nettopp de uvanelige tingene Han gjør, beviser at det er slik. Han sier de kristne vil kunne gjøre det samme og enda mer.

 

Kilde > De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør, ja, enda større gjerninger

 

Alle de kristne vil få en ny kropp, lik den kroppen Jesus Kristus har.

 

Kilde > Herren Jesus Kristus. Han skal forvandle vår skrøpelige kropp og gjøre den lik den kroppen han selv har i herligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...