Gå til innhold

Hjelp til ny Subwoffer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har dette anlegget: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333140

 

Høytalerne er jeg strålende fornøyd med, men ikke suben. Den spiller så fisete eksplosjoner at det er til å bli flau av. Så jeg har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med :)

 

spm 1: Er subben dårlig rett og slett? Anlegget kostet 8000 kr i sin tid.

 

spm 2: Hvis ja, tips til sub til under 3000 kr?

 

spm 3: Hvis jeg skal bytte ut suben, må jeg bytte ut recieveren og da?

 

spm 4: Hva ja på spm 3, tips til så billig som mulig reciever

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å kjenne til akkurat det anlegget er det dessverre vanlig at subwooferen i slike anlegg er selve forsterkeren for høyttalerne. Hvis du bytter subwooferen er du avhengig av en annen forsterker /receiver for høyttalerne. Denne koster fort 2-3000kr.

 

Hvis budsjettet totalt er ca 3000kr så er det vel omtrent bare å ta det billigste du finner av løskomponenter. Komplett klarer vel ikke komme under 3000kr på de to såvidt jeg kan se...

Lenke til kommentar

Vil det si at alle høytallere er koplet til suben?

 

Skal man ha subwoofer, og den skal være billig, så er det nok kun ett alternativ. Det er XTZ, som surround.no selger. Disse har fått veldig bra kritikk over hele linja.

 

surround har også en del gode prisede forsterkere. Yamaha er ett godt alternativ.

Men det beste er nok Onkyos 607 eller 608 som Netshop selger billig. Forskjellen på dem er at 607 er fjorårets versjon, men så å si eneste forskjell er at 608 har fått HDMI 1.4 for å kunne kjøre 3D igjennom. Trenger man ikke det nå, eller i overskuelig fremtid, så spar de kronene i forskjell.

 

Høytallerene du har kan koples tl denne forsterkeren. Men mange ferdige sett slik som du har, bruker ofte spesial plugger på kabel endene. Disse er det bare å kappe av og, kople dem til forsterkeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
pm 1: Er subben dårlig rett og slett? Anlegget kostet 8000 kr i sin tid.

 

Svaret er egentlig "ja", den er dårlig. Sammenlignet med "virkelige" hifi-subber så har ikke dne stort å by på.

 

spm 2: Hvis ja, tips til sub til under 3000 kr?

 

http://www.surround.no/product/471936/XTZ-99-W10.16-pianolakk.html

 

Akkurat som AndersT2 sa. Uten tvil den best subwooferen innen prisklassen.

 

spm 3: Hvis jeg skal bytte ut suben, må jeg bytte ut recieveren og da

 

Vel, kanskje. XTZ subbene er aktive, det betyr at de ikke trenger noen forsterker, de trenger kun et inngangs signal med informasjon. Etter det jeg skjønte fra anlegget du har nå har du "1 x kompositt video/lyd-utgang ( RCA phono x 3 )", så bør dette gå greit. XTZ subbene har et eget delefilter så det skal gå greit uten en ekstra forsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...