Gå til innhold

Viftetilkobling til strømforsyningen/hovedkortet


Waldemariel

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp bygd min første PC selv og ble overrasket over hvor smertefritt det gikk. Men, jeg er ikke komt heeelt i mål ennå. Jeg har et NZXT Phantom Big Tower kabinett som da kommer originalt med 4 vifter.

 

Etter å ha koblet CPU-kjøleren og de to nederste innsugviftene innså jeg at her var det jammen ikke mer plass på hovedkortet. Hovedkortet har 4 vifte-connectors, 2x 3-pins og 2x 4-pins, hankjønn. Viftekablene fra CPU og de to nederste viftene er hokjønn, alle 3-pins. Regner med det går greit å koble 3-pins på 4-pins - viftene går tilsynelatende smertefritt ihvertfall.

 

 

Problemet/spørsmålet/meningen med tråden:

 

Det jeg nå sitter igjen med er 4(!) hankjønn 3-pins viftekabler som jeg da antar ihvertfall 2 av dem skal styre de to øverste stockviftene. Hvor kobler jeg de? Strømforsyningen har kun Molex-connectortypen. Må jeg kjøpe et slags mellomledd? Vær ikke redd for å mate det inn med teskje, da jeg har googlet dette uten å bli noe smartere (alle nemnte Molex-connectors).

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kjøpe en viftekontroller som du setter alle viftene på så kan du få ned DB.

Evt en slik.

 

Du kan også koble dem sammen i serie om ledningene har støtte for det/ han og hun på enden ol.

 

Det finnes også overgang fra 4pin fra PSU til vifte.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det jeg nå sitter igjen med er 4(!) hankjønn 3-pins viftekabler

 

Du kan jo kjøpe en viftekontroller som du setter alle viftene på så kan du få ned DB.

Evt en slik.

 

Men de er jo også hankjønn?

 

Synst det virker veldig rart hvorfor vifte-pinsene er hankjønn :ph34r:

Viftekontaktene har alltid hun på viftekabelen, og han i porten på hovedkort eller adapter eller hva du bruker.

Ikke så veldig rart system?

 

EDIT: Sikker på at ikke han-kontaktene du har funnet går til en slags viftestyring i kabinettet?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...