Gå til innhold

Wittens treningslogg - Mål = Birkebeinerrennet


Witten

Anbefalte innlegg

Velkommen til Wittens treningslogg

 

 

Info:

 

Målet med treningen er å fullføre Birkebeinerrennet med en god følelse, og med motivasjon til å fortsette treningen mot nye mål. I tillegg skal jeg gå ned 10kg i vekt i løpet av året 2011, og klare å holde meg der.

 

Data: (per 22.10.2010)

 

Høyde: 175 cm

Vekt: N/A (kommer) (85 kg for 2mnd siden)

Omkrets bryst: 103 cm

Omkrets midje: 94 cm

Omkrets lår: 56 cm

 

Treningsprogram oktober/november:

 

Lett uke:

Mandag: Fri

Tirdag: Løpetur - fartslek

Onsdag: Rulleski

Torsdag: Fri

Fredag:Intervall

Lørdag: Fri

Søndag: Rolig langtur

 

Middels uke:

Mandag:Styrketrening

Tirdag: Distansetrening - løping

Onsdag: Staking - rulleski

Torsdag: Fri

Fredag: Intervall

Lørdag: Fri

Søndag: Rolig langtur

 

Hard uke:

Mandag: Styrketrening

Tirdag: Testløp/Distansetrening

Onsdag: Fri

Torsdag:Staking - rulleski

Fredag: Intervall

Lørdag: Rolig langtur

Søndag: Rolig langtur

 

Kom gjerne med innspill til treningen min etterhvert.=)

Endret av Witten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen.

 

Snakker vi birkebeinerrittet på sykkel eller på ski? (kanskje ski mtp rulleski). Hadde forresten vært interessant å fått opp vekten din mtp at du vil ned hele 10kg.

 

Treningsukene, du kjører de etter hverandre (?): L M H L M osv.

 

Ellers ser programmet forholdsvis logisk bygget opp, i forhold til plassering av hviledager og tyngre og lettere økter. Er programmet bygget selv, eller har du (delvis) hentet programmet fra noen med relevant kunnskap og erfaring? Hvordan ser du forresten for deg at du vil utføre styrketreningen din? (en gang i uken er kanskje litt lite mtp fremgang, det som er vanlig blant syklister, langrenns(løpere) osv, er noe økt styrketrening utenfor sesongen, og fokus på idrettsgrenen sin under sesong).

Lenke til kommentar

Velkommen.

 

Snakker vi birkebeinerrittet på sykkel eller på ski? (kanskje ski mtp rulleski). Hadde forresten vært interessant å fått opp vekten din mtp at du vil ned hele 10kg.

 

Treningsukene, du kjører de etter hverandre (?): L M H L M osv.

 

Ellers ser programmet forholdsvis logisk bygget opp, i forhold til plassering av hviledager og tyngre og lettere økter. Er programmet bygget selv, eller har du (delvis) hentet programmet fra noen med relevant kunnskap og erfaring? Hvordan ser du forresten for deg at du vil utføre styrketreningen din? (en gang i uken er kanskje litt lite mtp fremgang, det som er vanlig blant syklister, langrenns(løpere) osv, er noe økt styrketrening utenfor sesongen, og fokus på idrettsgrenen sin under sesong).

 

Takk for tilbakemelding.

 

Første målet er birkebeinerrennet på ski. Akkurat nå har baderomsvekten tatt kvelden. Men sist jeg veide meg var jeg 85kg. Vektreduksjonen skal jeg ikke bruke så mye krefter på. Regner med det kommer av seg selv etter hvert som jeg trener.

 

Legger heller ikke så mye vekt på kostholdet. Anser kostholdet mitt til å være bra, variert og sunt fra før av.

 

Treningsukene skal komme etter hverandre i rekkefølgen L-M-H-L-M-H. På denne måten kan jeg bygge opp ny overskudd i LETT-uken. Treningsprogrammet har jeg utviklet selv. Men har hentet inspirasjon fra treningsprogrammet til en kompis. Får 5 år siden var jeg aktiv innen langrenn og skiskyting. Men har siden jeg sluttet, latt kroppen forfalle litt. Så sitter fortsatt på litt kunnskaper og erfaringer om trening.

 

Eneste ulempen med målet mitt er at jeg bor for tiden i Bergen, hvor forholdene ikke er optimale for langrenn. Men det skal gå greit. Skal noen turer nordover i løpet av høsten og vinteren, hvor jeg håper å få gått på ski.

 

Ang styrketrening, så mener jeg at 1 styrkeøkt i uken er nok til å opprettholde styrken. På økten skal jeg fokusere på stabiliseringsmusker i buk og rygg, samt beina og armene. I tillegg for jeg jo en del styrke i armene gjennom stakeøktene på rulleski. Fokus fremover blir å forbedre "motoren", slik at jeg kan holde jevn tempo gjennom hele rennet.

 

Igjen, er takknemlig for tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar

Lørdag 23.10.10 - LETT UKE

Rulleskiøkt med 3 innlagte stakedrag på ca 100m i en slak bakke.

 

Totalt: 1t 25m

 

Første rulleskiøkt på flere år. God følelse. Økten var kanskje i lengste laget, men glemte tiden etterhvert som jeg gikk. Etter planen skulle jeg ha fri idag. Men siden det ser ut til at jeg ikke har tid til å trene i morgen, flyttet jeg økten til i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tirsdag 02.11.10 - HARD UKE

 

Distansetrening. Oppvarming i 10min og så løp jeg en runde som fra og med nå skal være testrunden min. Den løp jeg på 14,21min. Regner med å forbedre denne tiden med sirka 2min i løpet av vinteren og våren.

 

Totalt: 45 min

 

 

Har vært syk i over en uke. Så det har ikke blitt så mye trening i det siste, som dere sikkert ser på loggen.

Endret av Witten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...