Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Error Occured" på Raid0 disk, PCen starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vil gjerne høre om det er noen datakyndige som har noen tips til hva det er som er galt med PCen min, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å fikse det. Jeg er rimelig sikker på at feilen har noe med den ene harddisken min å gjøre. Den er satt til å kjøre i RAID 0 sammen med en tilsvarende disk. Jeg kan desverre svært lite om RAID, og har derfor problemer med å feilsøke / fikse feilen.

 

Feilbeskrivelse: PCen frøs under avspilling av en avi fil. Ved omstart får jeg beskenden "Error occurred(0)" bak den første av de to diskene, og Windows 7 vil ikke loade. Den andre disken gir ikke noen feilmelding under oppstart.

 

Jeg har forsøkt å endre litt i BIOS, men må innrømme at jeg roter rundt uten å vite hva jeg driver med. Jeg har også forsøk ulike diskverktøy, som HDD Regenerator. Dette programmet rapporterer at hele RAID oppsettet (altså begge diskene) er en eneste stor bad sector. Jeg har også kjørt Seatools (det er seagate disker). Seatools finner feil på den første disken. Deatools prøver å reparere disse, men det ser ut som de kommer tilbake igjen umiddelbart. Jeg har også prøvd å få Win 7 repair CD til å se på problemet. Den har nå forsøkt å reparere disken i to dager uten at det skjer noe.

 

Det er mulig at det dreier seg om en hardware feil, men det kan også være en rekke andre ting, da jeg som sagt ikke kan noe om RAID, og ikke vet hvordan jeg skal gå frem.

 

Det eneste av verdi på diskene er en del bilder. Jeg har forhåpentligvis back up av de fleste av disse, men hvis det er mulig vil jeg foretrekke å slippe formatering / partisjonering. Hvis dette er eneste utvei tar jeg gjerne i mot tips til hvordan jeg går frem.

 

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer info:

 

Hovedkortet er et ASUS P5E WS Pro. Jeg tror det har to RAID kontrollere (Intel og Marvell), og at jeg bruker Intel Matrix av disse to. Testdrive rapporterer at det meste er i orden med disken, bortsett fra at det er feil på MFT. Skal prøve å kikke mer på dette senere i dag.

Lenke til kommentar

Du har gjort en tabbe hvis du har lagt filer av betydning på RAID 0.

Ved RAID 0 splittes data over to disker og alt går tapt dersom den en av diskene ryker.

 

RAID 0 er for ytelse, ikke for arkivering av data.

 

Kjøpte den brukt, og da var den allerede satt opp i RAID 0. Jeg har som sagt backup av det meste, men jeg bestemte meg for å skrive inn her i et håp om at noen hadde noen tips / info som gjør at jeg kan redde raiden. Hvis dette ikke er mulig vil jeg satt pris på å få høre det også, så slipper jeg å bruke mer tid på å prøve å fikse den. Jeg skulle også gjerne funnet ut om den ene (eller begge) diskene er klare for søppelhaugen, eller om de kan brukes etter en eventuell reperasjon / reformatering.

Lenke til kommentar

Kan være problematisk å gjenopprette RAID 0, vanskelig å avgjøre over forum om det er mulig i ditt tilfelle.

 

Du kan få diagnose på diskene vha diagnostic tools. Sjekk websiden til produsenten eller last ned noe allround verktøy fra tucows.com eller download.com

 

Nå vet ikke jeg hvilke disker du har med HDD er i dag så rimelig at diskene bør erstattes ved feil isteden for å risikere fremtidig datatap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...