Gå til innhold

Taper man penger da man går på skole? *Les første post*


bad__ip

Taper man penger da man går på skole?   

14 stemmer

  1. 1. Taper man penger da man går på skole?



Anbefalte innlegg

Hei folks

 

Begynte å diskutere med en kompis, men vi klarer ikke ende diskusjonen. Kan noen andre hjelpe oss med å avslutte diskusjonen, vet ikke helt hvor jeg skulle poste denne siden den handler om både jobb, utdanning, økonomi og fremtid, så da la jeg den her.

 

 

Les dette først!

  • skjer?
  • workin 9 to 5
  • ;D
  • menn, er vel diggere å ikke gjøre en dritt og tjene penger på det, enn å ikke gjøre en dritt å tape penger på det
  • tape nei?
  • jo, BI er tap
  • nei, utdanning heter det
  • det er fortsatt tap, pengene kommer ikke inn under studiene de kommer etter, derfor er det TAP at the fucking moment!
  • det er ikke tap nei, investering i framtiden
  • DVS. Tap at the moment
  • nei harhar.gif
  • Kan holde denne diskusjonen i en evighet.
  • men jeg har rett, jeg er økonomen, ikke du harhar.gif
  • Er enig i at det er en investering i fremtiden, men fremtiden er ikke nåtid, og i nåtid taper du penger som du mest sannsynlig vil klare å jobbe inn lett etter fullført utdanning, men for øyeblikket så taper du penger på skole
  • skjønner vha du mener, men det økonomiske uttrykket tap stemmer ikke
  • Vis vi oppsummerer året hittil, med lån du har etc. så ligger du i minus, så teknisk sett taper du penger i gjennomsnitt
  • det er det samme som å si at når man investerer i noe taper man penger, investerer man i ett hus, taper man penger da?
  • ja... renter & avdrag + du vet ikke om verdien vil stige eller synke, så kan ikke si at du tjener penger på å kjøpe hus!
  • hvis du kjøper hus uten renter da, og markedet går over tid opp, det har det gjort de siste 100 åra cool.gif
  • Bare innrøm det, du tjener ikke penger på skole, du går ikke i null, dermed taper du penger. Det er heller ingen sikker investering fordi du ikke er garantert jobb etter utdanning, og du kan heller ikke selge utdanningen din til andre. TAPnew_yes.gif
  • man må regne over hva som skjer med gjennomsnittet av befolkningen, man ser lett at de med utdanning tjener mer penger enn de som ikke har utdanning og differansen sørger for at man tjener ikke taper penger på det
  • ja, men det er ikke det jeg skal frem til, jeg skal frem til at du betaler for skole, du går på skole, du jobber med skole, og du betaler får å gå der år etter år. Så mens du nå sitter her å snakker med meg så taper du penger, mens jeg tjener penger. Du kan ikke si at av å sitte å diskutere med meg så investerer du i fremtiden? Dummeste på lenge
  • jeg sier ikke at denne diskusjon gjør at jeg tjener penger, men snakker om skole generelt

Kan noen hjelpe oss å fullføre! Blir sliten av den dritten her.

Endret av bad__ip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er jo ganske logisk, om man taper eller ikke spørs hvor mye EKSTRA man tjener med den eventuelle utdanninga. Om du vil ta en utdanning der man ender opp å tjene feks 500-800.000+, så vil jo man tjene på det i det lange løpet enn å sitte i kassa på Rema i 5-6 år ekstra. De jobbene som ikke krever utdanning hvor man tjener over en halv mill i året er ikke lette å få..

 

Men om man er så keen på penger kan man alltids gå skule og jobbe samtidig, kjenner flere med 70-80%+ stilling og går 100% skole.

Lenke til kommentar

Det er tap akkurat nå ja, men ikke i det lange løp. I det lange løp tjener man penger på en god utdanning (i de aller fleste tilfeller ihvertfall.)

 

Tror dere snakker litt forbi hverandre, for det begge sier er rett. Det er tap akkurat nå, men ikke i det lange løp.

 

Om du betaler noen 50 kr for at de skal gi det 100 kr i neste uke, taper du på det akkurat der (du er 50 kr i minus), men i det lange løp går du i pluss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...