Gå til innhold

PC stopper opp under Windows 7 oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen har forslag når det kommer til problemet mitt. Har forövrig hijacket samboeren min sin PC med svenskt tastatur, så ä og ö får bli gode erstatninger for de samme norske bokstavene:)

 

 

 

Ett år siden kjöpte jeg min laptop Acer aspire 5935G med Windows vista som OS, og fikk en måned senere tilsendt oppgraderingspakke for Windows 7. Alt funket vel og bra, og jeg har hatt PCen med Windows 7 i ett år, uten problemer. Nå var det derimot på tide å formatere.

 

Jeg formaterte ved å gjenopprette alle fabrikkinstillinger, som gikk helt bra. Så skulle jeg oppgradere til windows 7, og det var her problemene startet.

 

Oppgraderingspakken inneholder to CDer. CD1 som heter Acer Upgrade DVD med "Acer upgrade Wizard and Applications, drivers for Windows 7" og CD2 som heter Windows 7 upgrade Media og er selve, ja...Windows 7.

 

Rekkefölgen disse skal settes inn i er CD1 -> CD2 -> CD1.

 

Problemet mitt oppstår ved fase 2, hvor selve Windows 7 skal installeres. Det virker som om den får installert det meste, men så plutselig virker det som om PCen slår seg av (i hvert fall skjermen) og kommer ikke på igjen. Av og til kommer det "jobbelyder" fra den, men det er aldri noe på skjermen. Slik kan den stå i en evighet. Jeg antar at CD-key skal skrives inn en eller annen gang under installeringen fra CD2, men så langt kommer jeg ikke för PCen stopper helt opp. Jeg er klar over at PCen restarter mange ganger under hele prosessen, men at dette skal väre normalt har jeg vanskelig for å tro. Den står helt sinnsykt lenge uten å at noe skjer.

 

Jeg kan ikke huske at noe slikt har skjedd under förste gang jeg installerte oppgraderingen, og forstår ikke helt hva som har skjedd. Jeg har i nettverksledning og ström, ingenting annet, og aldri har PCen slått seg av pga overoppheting. Ikke er den noe varm heller...

 

 

 

Setter stor pris på alle innspill og all hjelp, om det er noen som kan ha en ide om hva som kan ha skjedd her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skriver ikke inn produktnøkkelen lengre i Windows 7. Det gjør du etter installasjonen. Så det er ikke der problemet ligger.

 

Men hvorfor ikke bare kjøre inn Windows 7 platen? Drit i alt det andre crapware tingene fra Acer, og kun legg inn Windows 7, med en clean install:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=819

 

Så slipper du garantert dette problemet. Det betinger selvsagt at Win7 platen du har er en ekte Win7 plate og ikke kun en del av en recovery pakke.

Lenke til kommentar

Om det ikke er noe fysisk feil på pcen din, så skal jo du få installert Windows 7 på den. Så lenge du starter direkte opp fra DVD platen, og ikke prøver å starte installasjonen inne i Windows.

 

Trodde de oppgraderingsplatene de sendte ut var vanlige Windows 7 oppgraderings plater jeg. Du har ingen andre pcer du kan teste på for å se om du får startet opp fra den windows 7 platen? Du trenger selvsagt ikke å starte installasjonen, bare se om du får opp menyene og muligheten til å starte installasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg er sannelig ikke sikker på hva slags plate som er med i upgradekit'en, eller om denne er anderledes enn noen andre. Det er ikke noe piratversjon, men 2 CDer jeg fikk tilsendt etter kjøp av ny PC.

 

For min del har jeg ikke noe behov for å beholde noe som helst på pcen min. Den er helt nyformatert med vista.

 

Men hva vil det si å starte opp installeringen fra DVD'en? Jeg putter i CD'en når jeg er inne på PCen i Vista, så starter en sånn step-by-step greie for installering/oppgradering av Windows 7. Er det noen annen måte å gjøre dette på?

 

Og hva vil clean install egentlig si? Når jeg skal begynne å installere/oppgradere så får jeg to valg, ett som heter noe som "oppgradering" og ett som heter ett eller annet med "avansert". Jeg har trykket på "oppgradering". Bør jeg heller ta alternativ 2?

 

Å få startet installeringen er ikke noe problem. Problemet ligger i at i de siste stegene før alt er ferdiginstallert fra windows platen, så skal den restarte. Men i stedet for å klare å restarte blir skjermen svart rett etter at Windowslogoen har vist seg. Etter dette får jeg ikke startet PCen igjen, når jeg slår den av og slår den på igjen. Den kommer aldri forbi windows logoen.

 

Vil forøvrig takke for at du tar deg tid til å hjelpe meg:)

Lenke til kommentar

Clean install betyr at du setter inn Windows 7 platen i pcen, så starter du pcen på nytt og velger at maskinen skal starte fra DVD/CD ROM. Gjøres enten via boot meny i oppstart, eller inne i BIOS. CD/DVD ROM må starte opp før harddisk i alle fall.

Så får du opp et spørsmål om du vil starte opp fra CD platen, trykk en tast. Det gjør du.

 

Er det en vanlig Win7 plate skal du få opp en slik meny der du kan gjøre en clean install:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=819

Lenke til kommentar

Hei!

 

Da gjorde jeg som du sa, bare puttet i Windows CDen, og forandret det slik at den startet opp fra CDen! Og sannelig så funket det! Det er jo helt sinnsykt.. Jeg sitter faktisk og bare venter på at hele driten skal kræsje, begynne å brenne og kaste seg selv ut av vinduet. Men hittil ser det urovekkende OK ut :p

 

Men nå lurer jeg på om alt fungerer flott, eller om det er noen drivere og slikt jeg må laste ned manuelt, eller noe som helst annet jeg bør gjøre?

 

Tusen masse takk for all hjelp. Jeg er helt håpløs på egen hånd med slike ting, så jeg er veldig takknemlig over at noen gidder å hjelpe til:)

Lenke til kommentar

Windows 7 har en imponerende driver database, og har du koblet den til internett under installasjonen, laster den ned det meste automatisk som den ikke allerede har på DVD platen.

 

Så du vil nok oppleve at det meste fungerer som det skal.

 

Bra det løste seg da. Og slikt recovery surr fra produsenten er noe herk.

Bedre å gjøre det "manuelt".

 

Kan som sagt være at du må gjøre denne "hacken" for å aktivere din versjon siden du har en oppgraderingsnøkkel, trolig...

 

http://samfunn.myhken.com/?p=939

Lenke til kommentar

Internett hadde jeg ikke i under installering, da ruteren vår var blitt til toast (fantastisk med mange tekniske problem på en gang!). Men fikk fikset en ny ruter, og tror at windows 7 automatisk har lastet ned det jeg trenger, når internett ble tilkoblet. Den driver i hvert fall å installerer oppdateringer og slik når jeg skal slå av pcen. Men det ser jeg vel etterhvert, om det er noe som skurrer...:)

 

Når jeg skrev in nøkkelen så funket det faktisk helt fint. Har i hvert fall ikke måttet gjøre noe hack. Med mindre dette må gjøres senere, eller? (som sagt, helt blank når det kommer til sånne ting som dette her :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...