Gå til innhold

Selvbygg. Stille. Tror jeg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1,8" går til 5V, så du må ha en overgang også. De er originalt ment for laptopper.

 

Personlig syntes jeg du burde være litt mer fleksibel på å kjøpe ting - jeg skjønner at du ikke vil kjøpe fra 6 forskjellige butikker, men det er mange butikker med lave fraktmuligheter :)

Du vil i fremtiden angre på at du ikke kjøpte de beste komponentene mulige for prisen.

 

Bare for å nevne det som kommer både HX og AX 750/850W med 7 års garanti, da begge er innenfor professional serien til Corsair.

Forøvrig vil også 750W holde i massevis. 650W vil egentlig holde også, men hvis du noen gang vurderer cfx så er 750W greit, samtidig som 750W vil gi masse kraft til fremtiden også :)

 

Jeg spør deg alikevel om ikke Enermax Modu87+ 700W ikke er en idè da selv om Corsair sine strømforsyninger er vanvittig bra, er de ikke like stillegående som Enermax.

 

5870 Vapor-X virker som et sensibelt valg. Her har du masse kraft i et relativt stillegående kort. Dog hvis du noen ganger vurderer cfx, så vil det bråke med 5870 kort.

 

EDIT: Vurder noen Silenx iXtrema PRO IXP vifter hvis du virkelig vil gå inn for at det skal være stillegående. De fåes hos Netshop http://www.netshop.no/Search.aspx?q=Silenx

De koster men har også best cfm/dba ratio på markedet.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Tåler Enermaxen å drive sli/cfx oppsett a? Guiden din sier jo noe om 850W. Tenkte det var greit å ha litt å gå på for fremtiden.

 

Vil to 5870 kort bråke mer enn to hawk?

 

Har krøpet til korset og innsett at det blir fler enn en butikk. Så titter rundt nå :)

 

I utgangspunktet er selv 650W ekstremt mye. Folk peser ofte på med mye mer kraft enn det de trenger, uten å tenke på følgene av en PSU som ikke jobber optimalt, støyer mer enn nødvendig osv.

For all del, det er greit å kjøre med litt å gå på, i hvertfall mtp fremtiden, men folk har generelt en feil innstilling til hva man trenger.

Det er viktigere med en god 12V rail, enn antall watt en PSU kan gi deg.

 

Corsair AX 850W er god. Så vidt jeg husker har den 70A på 12V railen. Det kan hende jeg bommer helt her, men mener å huske noe sånnt.

Prisen på den var ikke alt for avskrekkende heller. Den har normalt ligger på en 1600,-.

 

850W notisen gjelder 480 GTX i SLi. 5870 i Cfx vil kjøre helt fint på 700/750W og normalt antall harddisker/vifter og en god overklokk, og en 460 GTX i SLi vil kjøre flott på en god 650W.

 

Grunnen til at jeg nevner Enermax er at de er spesielt kjent for å lage gode, høyeffektivitets PSUer med svæært lavt støynivå. Viften på 700W går ikke før du begynner å trekke mer enn 500W. Som vil si at PSUen din vil være så og si lydløs ved idle, og ville bli overdøvet av annet støy under load.

 

Og ja, to 5870 i cfx vil bråke langt mer enn 460 GTX i SLi

Lenke til kommentar

Høres jo veldig bra ut med støysvak strømforsyning. Finner Enermax hos Pixmana. Vet du om andre som fører de?

 

og hva skjer her?

 

http://www.pixmania.com/no/no/4855989/art/enermax/pc-forsyning-modu-87-700.html

 

http://www.pixmania.com/no/no/4908356/art/enermax/pc-forsyning-modu87-800w.html

 

Noen grunn til å ikke gå for 800W?

 

Ellers så har jeg falt ned på å gå for en billig, liten SSD, og droppe andre disker. Så flytte over på en større 3. gen. intel når de kommer.

Lenke til kommentar

Ok.

Nå har det offisielt gått nedoverbakke. Begynt å se på 480 xD

 

Er det helt jevlig mye støy? Bytte kabinett til Silverstone Raven RV02. Mye luft. Skal visstnok være mulig å gi 480 kort nok luft. Hvordan ligger det på støvsuger skalaen?

 

480 lager ikke ekstremt mye støy. Du hører det ikke om du bruker headsett når du gamer. Et tips, sett det på 70% viftehastighet når du spiller.

Lenke til kommentar

480 GTX? Ja det bråker mer enn ditt gjennomsnittlige kort, men kjør gjerne på med en Zotac 480 GTX AMP! kort hvis du har muligheten.

Dette har da altså en aftermarket kjøler som gjør det hele langt mer stillegående, og et behaglig kort.

 

Vær dog obs på at dette tar opp 3 PCI-e slots, sånn at å kjøre SLi med det på p6x58d-e kan bli litt problematisk, men det er igjen ikke mange som trenger 480 GTX i SLi heller.

Lenke til kommentar

480 GTX? Ja det bråker mer enn ditt gjennomsnittlige kort, men kjør gjerne på med en Zotac 480 GTX AMP! kort hvis du har muligheten.

Dette har da altså en aftermarket kjøler som gjør det hele langt mer stillegående, og et behaglig kort.

 

Vær dog obs på at dette tar opp 3 PCI-e slots, sånn at å kjøre SLi med det på p6x58d-e kan bli litt problematisk, men det er igjen ikke mange som trenger 480 GTX i SLi heller.

Lenke til kommentar

480 GTX? Ja det bråker mer enn ditt gjennomsnittlige kort, men kjør gjerne på med en Zotac 480 GTX AMP! kort hvis du har muligheten.

Dette har da altså en aftermarket kjøler som gjør det hele langt mer stillegående, og et behaglig kort.

 

Vær dog obs på at dette tar opp 3 PCI-e slots, sånn at å kjøre SLi med det på p6x58d-e kan bli litt problematisk, men det er igjen ikke mange som trenger 480 GTX i SLi heller.

Lenke til kommentar

Fordi jeg HADDE et 480?

 

Det hele bråkte litt mer enn det jeg likte, men jeg har sett lydtester av AMP! versjonen - sammenlignet med Matrix kortene mine i samme test, var det mindre enn 1 dBa forskjell på både idle og load.

Vet selv at Matrix kortene mine har et ganske behaglig støynivå - så jeg føler jeg har litt å si her.

Lenke til kommentar

Synes du overdriver veldig. Kan sette på 100% viftehastighet, og såvidt merke det under gaming. 480 er ikke laget for HTPC'er ol. Hvis man går for 480 så burde det være for å få ytelse. Hvis ts vil ha mindre støy går han heller for 2 stk 460/465.

 

Oi? Mener du virkelig dette?

 

Det kan hende du er mye mindre sensitiv enn meg mot støy, men kom ikke her å si at 100% viftehastighet med 480's deltavifter ikke lager lyd?

 

Personlig mener jeg Zalmans aftermarket kjøler er et absolutt minimum hvis en skal kjøre 480 GTX.

 

Kanskje greit hvis man har noe lignende lyddempende hodetelefoner som Sennheiser gjerne kommer med, men jøss a meg - Så vidt merke det?

 

Jeg syntes det er ubehaglig høyt. Skyt meg gjerne, lyd er subjektivt, men du kan da ikke legge lokk på at det er mange rundt på webben og tester generelt som syntes at 480 GTX lager lyd - I HVERTFALL mer enn et 5870 eller 460 for å si det sånn.

 

Jeg irriterer meg over noe som helst over 70% viftehastighet på mine Matrix kort, og 100% er helt uutholdelig.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Niks, nå bestiller jeg. Dere skremte meg bort fra 480. Tror det var bra. Ikke helt behov for så mye kraft, og mulig lyden hadde irritert.

 

post-222607-1287385886,6636_thumb.png

post-222607-1287385896,8404_thumb.png

post-222607-1287385907,5547_thumb.png

 

Kjører ett stk. HAWK. Skulle det plutelig vise seg å bli for lite kan jeg bare kaste inn ett til etterhvert :)

 

Samlet pris 12.141. Har med det en tusenlapp igjen etter originalbudsjett. Det gjør at jeg med litt bedre samvittighet kan kjøpe en 3.gen. Intel SSD når de kommer. Gode ting.

 

Tusen takk til alle som har kommet med innspill. Tror jeg skal bli fornøyd med dette bygget. Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på postmannen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...