Gå til innhold

Selvbygg. Stille. Tror jeg?


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Fikk plutselig lyst til å bygge meg ny pc. Har rotet litt rundt på nett og satt sammen dette:

 

post-222607-1287149864,7419_thumb.png

 

Planen er at den skal kunne spille det meste, og holde kjeft. Funker dette sammen, og er det annet jeg bør tenke på? Optisk drev tar jeg fra gamle maskinen, og mus, skjerm, tastatur osv. har jeg.

 

Ikke plukket lydkort, noen innspill på det?

 

All hjelp mottas med takk :)

 

Sist men ikke minst, en stor takk til Maccan for den særdeles informative komponent guiden :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok gått 1, 2 eller 3 hakk opp på skjermkortstigen hvis du skal spille nye spill på "max" på en 1900X 1080/1200-skjerm

 

Ser de har tilbud på 5850 på komplett denne helgen. Det er et ganske godt kort ;)

hvis du vil spare litt penger uten at det går noe særlig utover ytelsen ville jeg gått over til i5, og kjøpt den sprekeste CPU-en med tuboboost :thumbup:

Lenke til kommentar

Det var et veldig dyrt kabinett. Vet ikke noe om akkurat det kabinettet, men jeg vil tro at Fractal Design R3 vil gjøre jobben for deg.

 

8GB RAM er overkill. Man trenger ikke mer enn 4GB til spilling. Og i noen media programmer, så kan man kanskje trenge 6GB. RAM er veldig enkelt å bytte uansett.

 

Med et budsjett på 13000-14000 (Det er vel budsjettet ditt?), så skulle man greie å skvise inn et 5870-kort, men da blir det kanskje for mye støy? 5870 VAPOR-X kunne kanskje fungere.

 

MSI "HAWK" GTX 460 vil fungere fint, det blir harddisken som støyer mest, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Nja, cluet med skjermkortet er at det er passiv kjølt. Tenkte denne boksen skulle være stillest mulig. Lei av den gamle støvsugeren som kverner og går under skrivebordet nå.

 

Det var det beste kortet jeg fant som var passiv kjølt. Suger det så mye a?

 

Hmm, vil jeg få bedre ytelse på en topmodell i5 enn i7en jeg har plukket der?

Lenke til kommentar

Ja, likte kabinettet. Stilrent, lydisolert og lett. Beholder det :)

 

Men endre til 6GB, holder sikkert det :p

 

Så på både Hawk og Vaport, men forelsket meg i passive kjøleren på 5770. Blir det mye ekstra lyd av ett av de andre kortene?

 

Byttet disken i en 2WD green. Flottflott. Annen SSD også sier du? Kek, skal ta en titt.

Lenke til kommentar

Heisan! Kan jo gi min input her!

 

Om ikke 6GB, så er du nødt til å kjøpe et tre kanals minne til X58 plattformen! Da enten 3x 2GB, 3x 1GB eller eventuelt den dyrere 3 x 4GB.

6GB minne vil holde i massevis til spill, og generell bruk. Blir vel mest veldig tunge renderingsprogrammer som trenger noe mer.

 

Selv om tanken bak et passivt kjølt skjermkort er meget forlystende, så begrenser det langt hva du kan gjøre med det.

 

Om du tenker å kun lese nett, og å se på film vil det fungere, men for tyngre oppgaver som spill så vil nok et viftekjølt kort være et krav. Da vil du heller ikke trenge de andre komponentene om kun nettlesing er på agendaen.

 

460 GTX er en flott løsning, da dette også er svært stillegående. Hawk versjonen er knall, og kanskje det beste kortet i seg selv grunnet klokkeegenskaper, men om du spesifikt ønsker noe stillegående kan Gigabyte OC 460 GTX 1GB være å anbefale da denne gjerne ligger en 2-3 dBA lavere.

 

Siden du har SSD, så vil en mer stillegående lagringsdisk være lurt. Ser noen nevnte WD Green 2TB, men det er 1,5TB versjonen som er dømt som den mest stillegående :)

 

Lian Li lager knall kabinetter, men vurder absolutt Fractal Design R3 om du ønsker noe stillegående, da disse er lydisolert og en ellers superb layout inni mtp kabelføring og plass.

 

Corsair Force F120 er fin den. Sandforce gjør det jo svært bra. Både C300 og Force, eller Vertex 2 er knall valg. Husk dog på at Intel G3 skal komme ut i løpet av Q4, og sandforce 2000 kommer i Q1.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens.

 

Sett det kommer nye SSDdisker, men kommer aldri i verden til å gidde emigrere til en nny disk etter å ha satt opp maskinen. Så da ville jeg strandet uten SSD. Utsolgt hos dustin for intel sin 120 og de fører ikke crucial disker. Tenkte det var greit å bestille alt fra samme sted.

 

Men hvis jeg nå bestiller HAWK kortet må det uansett bli fra annent sted. Sjekke hva for no disker de har der.

 

Nå kom den skumle følelsen av at dette kommer til å gå gæærnt, hehe. For nå er neste spørsmål, hvor mye lyd er det i to SLIede HAWK kort? Blir det støvsuger som min gamle XFX 7900GTX?

Lenke til kommentar

Det vil nok høres med SLi ja under last ja, men noe støvsuger aktig blir det nok ikke.

 

I hvertfall ikke hvis du går for R3 kabinettet.

 

Du vil kunne nyte en meget stillegående PC under film/nettlesing, men en må nesten alltid belage seg på LITT støy når man spiller, men da har man gjerne hodetelefoner/høytalere som glatt overdøver det andre.

 

460GTX er kanskje et av de mest stillegående kortene på markedet for tiden i mid/high-end markedet.

 

Gæærnt går det vel ikke. Begynner jo å bli et solid bygg.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hmmm, Fractal Design er utsolgt overalt.

Viser seg at den Lian-li kassa ikke er spesielt lydtett. Så da tror jeg det blir Antec P183. Ser ut til å være safebet for stille maskin.

 

Spørs om jeg ikke gir beng og går for to hawk, satser på at lyden ikke tar livet av meg og trykker kjøp.

Lenke til kommentar

Sånn da. Så kan jeg vel slenge inn ett ekstra VAPOR-X etterhvert hvis det skulle være ønskelig?

 

post-222607-1287156956,161_thumb.png

 

Hva med lydkort a folkens? Farlig nære å trykke kjøp nå. Tror PSUen er grei blir jo uansett ikke helt stille denne pcen, og tar den SSDen. Så får jeg samlet alt fra Dustin.

Lenke til kommentar

Skal du overklokke ser jeg ingen grunn til å ikke velge et i5 oppsett. Forskjellen på en i7 og en firekjerners i5 er veldig liten i gaming/vanlig surfing.

 

EDIT: Skulle du gå for et i5 oppsett anbefaler jeg dette hovedkortet. Kortet har kjempe gode overklokkingsmuligheter og har støtte for SLI. Samt USB 3.0 og 6GB/sec sata :)

 

Støtter også forslaget for SSDen C300

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg ventet noen timer til så flere får sjansen til å hjelpe. Da øker sjansen for å bli 100% fornøyd med alt :) Så prøv å være litt tålmodig ut dagen kanskje :tease:

 

Hehehe, dette er nok et godt tips. Skal prøve å holde kredittkortet i lommeboka en stund til ;)

 

Tittet litt på i5 nå. Betyr ikke det at jeg må endre socket? Innbiller meg at det gjør maskinen mindre fremtidsrettet med tanke på oppgraderinger, eller er det noe jeg ikke skjønner da?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker er Realtek ALC 889 omtrent så godt som realtek blir, dvs at om du får tak i en god driver er lyden helt ok, og har du uflaks så er det skikkelig dårlig.

 

Et dedikert lydkort blir dog alltid bedre, men først og fremst, hva er det du skal koble til? Mye utstyr i dag kommuniserer digitalt med pcen, og da spiller det ingen rolle hva slags lydkort du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...