Gå til innhold

Macro - Dilemma (Lys)


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ett nytt macroobjektiv (100 2.8 IS L) men jeg trenger litt hjelp med lys, sånn som ståa er nå har jeg en 430 EX blitz som jeg har klart å knekke den ene "festefoten" hvis dere skjønner.

jeg må ham eg noe mer lys i samlingen og valget står da mellom å kjøpe en ny 580 og en brukt 580 for å bruke den som master på kameraet. eller kjøpe en 580 og ST-E2.

 

med 3 blitzer får jeg litt mer frihet, og mulighet for senere å kjøpe Pocketwizard eller en Cactus å da ha 2x 580 blitser. mens med en ST-E2 så blir det jo mer "oversiktlig"

 

Anyway, hva vlle dere Macrofotografer valgt? (Skal også brukes til litt portrett)

 

2x Speedlight 580EX II + 1x 430EX

eller

1x 580EX + 430EX + ST-E2 ?

:hmm:

Mvh Markus O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visst f***.. har ikke helt satt meg inn i det enda (blits-funksjonene. men now i will^^). da blir det 2x580 og en 430 da :-D

 

Noe annet jeg trenger for macro fotografering? Har tatt litt macro før, men ikke med eksternt lys og litt mer avansert macro. Stativer for blits? Diffusere?

 

Anything else?

Lenke til kommentar

""" Ring flashes are particularly popular with fashion photographers as they create almost shadowless light (the flash unit wraps around the end of the lens - hence light is coming from all directions), reduce the visibility of skin imperfections, produce a very soft-edged shadow, and remove the need for any other lighting."""

 

ref: her..

 

 

 

Bilora D 140 RF Macro Ringblits Canon

 

Ikke avskrekkende dyrt..., ok kvalitet. Hva som er optimalt må jo avgjøres med tanke på portabilitet også...?

Lenke til kommentar

Jeg bruker ST-e2, en 580II og en 430. Det funker bra til makro.

430 er såklart svakeste ledd i dette oppsettet, men for nærfoto har den ikke dummet seg ut enda.

Skal tross alt ikke ha mye futt for å belyse en halv kvadratmeter...

 

Ang. ringblits... hvis du vil ta samme bildene som alle de andre så kjøper du deg en ringb. ;)

Variasjonsmulighetene med to frie blitser er mye bedre. (tiden det tar og sette opp belysningen er jo såklart en vurderingssak, ringblits er en raskere løsning)

Vil du ha deg en makro rigg etterhvert kan jo f.eks en 580 og en 430 fungere som en twinlight ved hjelp av denne: http://reallyrightstuff.com/CRD/02.html eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

""" Ring flashes are particularly popular with fashion photographers as they create almost shadowless light (the flash unit wraps around the end of the lens - hence light is coming from all directions), reduce the visibility of skin imperfections, produce a very soft-edged shadow, and remove the need for any other lighting."""

 

ref: her..

 

 

 

Bilora D 140 RF Macro Ringblits Canon

 

Ikke avskrekkende dyrt..., ok kvalitet. Hva som er optimalt må jo avgjøres med tanke på portabilitet også...?

 

 

Sorry - mener ikke å kuppe tråden, men har et spørsmål ang. denne ringblitzen:

 

Vil den passe til Tamron 90 mm f/2.8 macro og Sigma 150 mm f/2.8 macro?

 

Hvordan finner man i såfall ut det...? :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...