Gå til innhold

Android 3.0 - rykter og fakta


Gjest

Anbefalte innlegg

I det siste har det svirret masse rykter og spekulasjoner rundt Android 3.0. Jeg har undersøkt litt, og funnet ut hva som egentlig kan bekreftes av dette, og hva som ikke kan.

 

android-3-gingerbread-.jpg

 

Rykter

  • Navnet

    De fleste jeg har lest om har stort sett vert enige om at navnet blir Gingerbread. Gingerbread er engelsk, og betyr ganske enkelt pepperkake, det ser altså ut som at Google vil følge opp med de smakfulle navnene på versjonene. Det eneste unntaket jeg har sett om navnet er intomobile.com, som
    . Så vidt jeg klarer å se har de ikke noen bekreftelse på dette på noen måte.


     

  • Home applikasjonen/grensesnittet

    Som på forrige punkt har jeg sett bred enighet om at grensesnittet skal få store endringer. Noen skriver det vil minne om Gallery3D applikasjonen vi ser i 2.1.
    er en demonstrasjon på Gallery3D, hopp til 0:30. Det høres spennende ut å se om Google gjør noe med dette, jeg har selv merket at Gallery3D kan være upraktisk om jeg f.eks. ligger.


     

  • Hardware krav

    Noen skriver om dette, deriblant arstechnica.com, gizmodo.com og unwiredview.com. Det går ut på at Google vil sette minimumskrav til hardwaren på telefonen for å kjøre Android 3.0. Kravene vil etter sigende være 1GHz prosessor, 512MB RAM og en skjerm på minst 3,5 tommer. Dette er det nok splittede meninger om, noen vil nok si at Android skal være åpent for alle type telefoner. Jeg mener at dette er bra. Det vil øke konkurransen bandt Android telefoner, vi ser at siden HTC slapp HD2, som nesten er et år siden har det ikke kommet noen Android telefoner med sterkere prosessor enn det. En annen ting det vil gjøre er å gi utviklerne større frihet, og forhåpentligvis øke kvaliteten på apps i Market. Hva mener du?


     

  • Fjernet støtte for modifikasjon av grensesnittet

    Jeg ble litt overasket når jeg leste dette, men noen hevder altså at Google har planer om å legge en sperre for modifikasjon av grensesnittet. Dette ville bety slutten på HTC Sense eller Sony Ericssons timescape. Nexus404.com, skriver i motsetning
    som forklarer at dette er falske rykter.


     

  • Offentliggjøring

    Om ryktene taler sant, vil den bli sluppet i midten av oktober, altså bare et par dager til. Dette virker i mine øyne lite trolig, ettersom at det har vært veldig stille på den fronten i det siste. Det er vell bare å vente å se. Dette er det ganske bred enighet om, jeg har ikke sett noen som har sagt seg uenig.


 

Fakta

 

Av den gravingen jeg har gjort er det veldig lite håndfast fakta jeg har fått ut av Android 3.0. Det jeg har, er fra Google I/O 2010, der det blir vist noe som skulle komme etter Froyo (Android 2.2). Godt mulig det blir sluppet i forbindelse med 3.0.

  • Musikk butikk

    Det ble sagt at Google skulle slippe sin egne musikk butikk, og intrigere en funksjon fra 2.2 godt i denne. Det er funksjonen å sende en kommando fra datamaskinen til telefonen gjennom lufta ved et klikk. På demonstrasjonen viste de dette ved å først kjøpe en sang på datamaskinen, for så å trykke "send to phone". Uten et eneste trykk til begynte telefonen å laste ned sangen.


     

  • Market tilgang fra data

    Denne ligner i det store og hele på den forige. Eneste forskjellen er at det er med Android Market, og ikke en musikk butikk. Tenk deg at du sitter på PCen og ser etter kule apps til Android, så finner du en, trykker på "send to phone", og med en gang begynner telefonen din å laste den ned. Som sagt, ganske likt som forige.


 

 

Hvilke funksjoner tror du at kommer i Android 3.0, og hvilke vil du se? Når tror du 3.0 blir sluppet?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pepperkaker hører jula til, så ligger vell nesten i navnet at det vil bli rundt de tider 3.0 blir lansert =)

 

ellers ønsker jeg mer mer kontroll over hvor apps instalerer seg. innebygde programmer som har alt av statestikk/log om telefonen. som f.eks datatrafikk ringetid antall tekstmeldinger og gjærne beregning av kostnader. vet man får 3. parts programmer til sånt, men hadde helt klart vært en fordel om det var innebygd i oset.

jeg ønsker meg også bedre innebygd media støtte. mkv ogm avi conteinerstøtte bedre støtte for xvid x264 divx, siden den ikke støtter unlimited profiler. gjerne skape et sammarbeid med ffmpeg, og leggetil støtte for softsubs.

ellers håper jeg de overhaler nettlesern med litt ekstra funksjoner.

Lenke til kommentar

(...) vi ser at siden HTC slapp HD2, som nesten er et år siden har det ikke kommet noen Android telefoner med sterkere prosessor enn det.

Bare for å pirke, Hummingbird-prosessoren i Samsung Galaxy S kan sees på som en sterkere prosessor, selv om den kjører på samme klokkefrekvens. Det er en mer moderne arkitektur (45 nm mot 65 nm), men mye av det kraftige ytelseshoppet man ser i forhold til Snapdragon-baserte enheter er riktignok knyttet til grafikkprosessoren i Galaxy S. Så kan man jo også klage på implementeringen til Samsung, og at telefonen krever lagfix for å være like smooth som f.eks. en HTC Desire, men det er vel en annen sak :-)

 

Håp for Gingerbread - bedre mediastøtte (elendig i Android 2.x), bedre batteristyring, bedre vindushåndtering i nettleseren, en systemwide default synch-setting applikasjoner kan hooke seg opp mot så man slipper å konfigurere hvor ofte hver app skal synche, mulighet for å sortere innholdet i mapper.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...