Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybakt pc: problemer med RAM(?) og ikke liv i skjermen


Anbefalte innlegg

Fikk min nye pc hjem i posten igår. Etter jeg hadde bygd den færdig og trykket på på-knappen så startet alt som normalt, men det ble ikke noe liv i skjermen. Jeg tok en titt inn i kabinettet og så at DRAM_LED'n blinket, noe det ikke står noe om i manualen. Ringte en kompis som sa at jeg skulle prøve med bare én ram-brikke i en slot'en helt til høyre, og da lyste det helt rødt(ikke blinking). Dette skal bety at ram-instillingene ikke passer til brikkene(e.l.), og manualen sa da at jeg sku klikke på MemOK knappen og vente til det sluttet å blinke, men det hjalp lite og LED'en lyste like ivrig etter det.

 

Har lest igjennom utallige poster her på forumet, og har ikke sett noen som har samme problem som meg(d.v.s. med DRAM_LED-blinking og ikke liv i skjermen). Det jeg tror er feilen er enten noe mellom CPU'en og HK, eller at HK ikke støtter akkurat disse RAM-brikkene(de er ikke listet i manualen i "QVL"-lista(Qualified Vendor List).

 

Noen som vet en løsning på mitt problem, eller har en bedre anelse enn meg?

Trenger hjelp!

 

Specs:

Hovedkort: ASUS M4A89GTD PRO/USB3

RAM: Crucial 4GB kit(2GBx2), 240-pin, DDR3 CT2KIT25664BA1067

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

GPU: EVGA GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA

HDD: Seagate Barracuda 7200.12 500GB

PSU: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest typiske problemet i min erfaring er at (spesiellt om RAMen ikke er på hovedkorts kompatabilitetsliste) RAMen trenger høyere en default spenning og hovedkortet gjenkjenner ikke modellen og setter dermed ikke riktig spenning = brikkene klarer ikke å starte opp normalt.

 

Når jeg har vært borti sånne scenario før så har løsningen vært å bruke en brikke RAM som bruker helt standard spenning, starte opp med denne - sette riktig spenning for de skikkelige brikkene (litt ekstra spenning for brikken du starter opp med er ingen fare), og så slå av og bytte til den skikkelige RAMen. Det har fungert for alle slike "inkompatabilitets-scenarioer" jeg har vært borti med RAM så langt, hvilket har vært flere ganger over de siste årene ettersom jeg bygger en del maskiner for venner og kjennte.

 

Du kan begynne med å sjekke hviken spenning de RAMbrikmkene du har bruker. det vil stå i spesifikasjonene på nettbutikken du kjøpte dem fra normalt, og ihvertfall på produsentens sider. Default spenning for DDR3 er 1,5volt - jeg gidder ikke lete frem hva dine bruker - det kan du gjøre selv :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja

 

Edit: Skal låne noen RAM brikker ASAP, og takk Stigma! Hadde helt glømt at det kunne være "feil" innstillig på spenninga. Har ikke vert borti slike tilfeller før. :p

 

Bare husk at det gjelder bare om spenningen brikkene dine trenger er over defaulten - så det bør du sjekke før du legger mer arbeid inn i det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...