Gå til innhold

Sony NEX- Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Tenkte å opprette en tråd med erfaringer på Nex systemet, og andre nyheter, tips og triks rundt det.

 

Blir bra når den neste firmwaren kommer i midten av oktober:

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1285109120.html

 

Har noen erfaringer med bruk av andre adaptere på Nex, Minolta MD/MC og Nikon feks?

 

Og 3-parts batterier fungerer de like godt som orginalene, ser at en få 3-parts batterier helt ned i rundt 11 dollar på ebay, orginale koster jo tigangern...

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk to av de batteriene du hadde linket til i en annen tråd i går. hentet de og puttet de i ladern, det første funket utmerket, mens det andre funker ikke å lade, har sendt mail til de som solgte det. bare for å høre hva de gjør, det er ikke så mye penger det er snakk om, men jeg vil ha tre batterier, ike to :hrm:

sålangt virker kvaliteten på det ene batterier lik som det orginale, har ikke fått tatt så mange bilder med det enda

Lenke til kommentar

Har 2 stk i bestilling på ebay, vet ikke om det er samme leverandør, men skal melde fra om erfaringen med mine, når jeg får dem.

Fant MInolta MD adapter til 17 dollar som jeg bestilte og, har en 45mm F2 Minolta MD liggende som jeg tenkt det kunne være morsomt å prøve.

 

til fcuk_IT; Jepp, det er firmwaren vi venter på :)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Har 2 stk i bestilling på ebay, vet ikke om det er samme leverandør, men skal melde fra om erfaringen med mine, når jeg får dem.

Fant MInolta MD adapter til 17 dollar som jeg bestilte og, har en 45mm F2 Minolta MD liggende som jeg tenkt det kunne være morsomt å prøve.

 

til fcuk_IT; Jepp, det er firmwaren vi venter på :)

 

Siden du er bruker av Nex lurer jeg på om du kan si noe om din erfaring av menysystemet. De aller fleste testene forteller at menysystemet er tungvindt. Det andre jeg lurer på er erfaringen din om hvordan mangel på SteadyShot slår ut.Her har jeg utdrag av en test oversatt, den er hentet fra http://www.dcresource.com/reviews/sony/nex5-review

Sitat:

Hvis du har lest andre vurderinger av NEX-5, så vet du sannsynligvis om problemene rundt meny - systemet. La meg si på forhånd at menyene ser fantastisk på den høyoppløselige LCD, og jeg setter pris på hjelp skjermen for hvert alternativ. Mens dette kan fungere bra på en TV, vil det ikke fungere på en enhet der du må endre alternativene ofte. Hovedproblemet er at du må grave deg framover for å komme til meny- alternativene du ønsker. For eksempel tar det alt fra tre til seks button-press bare for å komme til skjermbildet der du justere ISO-følsomheten (slå Smile Shutter av eller på tar minst ni press). Når du har gjort ditt valg, kaster kameraet deg ut av menysystemet, så hvis du ønsker å endre noe annet, må du gå gjennom hele greia på nytt. NEX-5 ville være mye enklere å bruke hvis den hadde en hurtigmeny av noe slag.

Hvis du ikke endrer kameraalternativer veldig ofte, da er dette ikke kan plage. Men hvis du er amatør, og endrer ofte ting som ISO, hvitbalanse, bildestørrelse, eller fokus-modus, så det vil drive deg til vanvidd. Jeg har sagt dette mange ganger før, og denne gangen mener jeg det virkelig: Prøv NEX-5 før du kjøper!

Lenke til kommentar

Mye av det du nevner vil vel bli fikset med firmware som nevnes litt lenger oppe

 

Fra artikkelen til Dpreview:

The biggest problem previously was that setting anything more involved than exposure compensation (including basic features such as ISO and white balance) required delving into the NEX's heavily partitioned menu system. This has been resolved with the ability to customize two of the soft-buttons on the back of the camera. The difference this makes is remarkable - choose your settings carefully and it's very rare for you to have to enter the menu system, instantly improving the user experience significantly.

Lenke til kommentar

Mye av det du nevner vil vel bli fikset med firmware som nevnes litt lenger oppe

 

Fra artikkelen til Dpreview:

The biggest problem previously was that setting anything more involved than exposure compensation (including basic features such as ISO and white balance) required delving into the NEX's heavily partitioned menu system. This has been resolved with the ability to customize two of the soft-buttons on the back of the camera. The difference this makes is remarkable - choose your settings carefully and it's very rare for you to have to enter the menu system, instantly improving the user experience significantly.

 

Takk for svaret ditt.

Nå har jeg lest gjennom minitesten Akam har offentliggjort i dag av endel speilløse kamera og NEX5 i sin nåværende form, og kameraet er helt ute for min del.Det meste ble bekreftet av hva andre større tester har berørt av "minus-sider". Sony har totalt fra-veket sitt eminente knappesystem for A900 og A850 (som er det beste jeg har hatt). Selvsagt forventet jeg ikke en masse knapper på et så lite kamera men andre har klart det bedre. Men synd var det.......

Endret av Allart
Lenke til kommentar

Jeg må igjen si at jeg FATTER ikke hva som er så inni hampen vanskelig og dårlig med menysystemet på NEX!

 

Kona har et, og hun elsker kameraet. Jeg har prøvd det, og liker det svært godt.

 

ENESTE grunnen til at folk ikke liker menyene er at de er annerledes enn slik menyene har vært i alle digitale kameraer siden tidenes morgen.

 

Anmelderne som mener menysystemet er ubrukelig virker på meg å være elitister som ikke klarer å tenke utenfor den vesle boksen de sitter i.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg var svært fornøyd med den siste firmwaren, da får man en direkte knapp å programmere og 3 til( også programerbare) som en kan skrolle direkte mellom, da kan en få feks ISO med ett trykk i PASM og ha fokusmåte, lysmåling og hvitbalanse på tilpasset/scrolling.

Og at den nå husker siste menyvalg, og går tilbake dit når du går inn i menysystemet igjen, er og en bra forbedring.

Så jeg vil si med de mulighetene som finns i firmware 3, så tar det knekken på den kritikken som har vært av menysystemet på NEX.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Er det noen av dere med NEX som kan si noe om hvordan dere opplever kontroll med fokus både i MF og AF?

 

Jeg ser for meg at det er vanskelig å kontrollere fokuspunkt når man ikke har søker, både når man bruker AF og MF. Jeg håper imidlertid jeg tar feil.

 

Har også fått med meg at LCD skjermen automatisk zoomer inn når man fokuserer manuelt. Fungerer dette da også med eldre manuelle objektiver og adapterring?

Lenke til kommentar

Jeg syns fokus fungerer bra, fleksibelt fokuspunkt i AF gjør det faktisk veldig enkelt å styre fokuspunkt. MF ved bruk av NEX-objektivene fungerer fint kan "zoome" 7 ganger eller 14.

Mener at forstørrelsen ikke gjelder ved brukt av adapter, er ikke hundre prosent sikker på det. Skal teste det ut i løpet av uken, får et Minolta MC/MD apadater jeg skal teste med noen gamle objektiver.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Jeg må igjen si at jeg FATTER ikke hva som er så inni hampen vanskelig og dårlig med menysystemet på NEX!

 

Kona har et, og hun elsker kameraet. Jeg har prøvd det, og liker det svært godt.

 

ENESTE grunnen til at folk ikke liker menyene er at de er annerledes enn slik menyene har vært i alle digitale kameraer siden tidenes morgen.

 

Anmelderne som mener menysystemet er ubrukelig virker på meg å være elitister som ikke klarer å tenke utenfor den vesle boksen de sitter i.

Kan det være at dere ikke bruker kamera på en slik måte at det er et problem?

 

Det er også litt billig å si at man ikke liker menyene fordi man ikke liker forandring. Jeg for min kan godt tenke meg at det ryddes opp i menysystemet på de kameraene jeg har. Men det må ikke gå på bekostning av funksjonalitet. Og det tror jeg var problemet med menysystemet til Sony. Det var vanskelig å komme til funksjoner som en erfaren fotgraf forventer er lett å komme til.

Lenke til kommentar

Kan det være at dere ikke bruker kamera på en slik måte at det er et problem?

 

Det er også litt billig å si at man ikke liker menyene fordi man ikke liker forandring. Jeg for min kan godt tenke meg at det ryddes opp i menysystemet på de kameraene jeg har. Men det må ikke gå på bekostning av funksjonalitet. Og det tror jeg var problemet med menysystemet til Sony. Det var vanskelig å komme til funksjoner som en erfaren fotgraf forventer er lett å komme til.

Ikke etter firmware 3 :)

Og der så jeg du skrev "var" ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg var svært fornøyd med den siste firmwaren, da får man en direkte knapp å programmere og 3 til( også programerbare) som en kan skrolle direkte mellom, da kan en få feks ISO med ett trykk i PASM og ha fokusmåte, lysmåling og hvitbalanse på tilpasset/scrolling.

Og at den nå husker siste menyvalg, og går tilbake dit når du går inn i menysystemet igjen, er og en bra forbedring.

Så jeg vil si med de mulighetene som finns i firmware 3, så tar det knekken på den kritikken som har vært av menysystemet på NEX.

 

Innrømmer at det høres interessant ut!

 

Jeg syns fokus fungerer bra, fleksibelt fokuspunkt i AF gjør det faktisk veldig enkelt å styre fokuspunkt. MF ved bruk av NEX-objektivene fungerer fint kan "zoome" 7 ganger eller 14.

Mener at forstørrelsen ikke gjelder ved brukt av adapter, er ikke hundre prosent sikker på det. Skal teste det ut i løpet av uken, får et Minolta MC/MD apadater jeg skal teste med noen gamle objektiver.

 

 

Kanskje svaret du kommer fram til vil ha betydning, jeg vil i alle fall følge spent med!

Lenke til kommentar

Jeg må igjen si at jeg FATTER ikke hva som er så inni hampen vanskelig og dårlig med menysystemet på NEX!

 

Kona har et, og hun elsker kameraet. Jeg har prøvd det, og liker det svært godt.

 

ENESTE grunnen til at folk ikke liker menyene er at de er annerledes enn slik menyene har vært i alle digitale kameraer siden tidenes morgen.

 

Anmelderne som mener menysystemet er ubrukelig virker på meg å være elitister som ikke klarer å tenke utenfor den vesle boksen de sitter i.

Kan det være at dere ikke bruker kamera på en slik måte at det er et problem?

 

Det er også litt billig å si at man ikke liker menyene fordi man ikke liker forandring. Jeg for min kan godt tenke meg at det ryddes opp i menysystemet på de kameraene jeg har. Men det må ikke gå på bekostning av funksjonalitet. Og det tror jeg var problemet med menysystemet til Sony. Det var vanskelig å komme til funksjoner som en erfaren fotgraf forventer er lett å komme til.

 

tomsi42, den tror jeg ikke jeg helt forstod. Dette med menysystemet på Sony. Som du ser har jeg A900. Har fra før Olympus P1, har hatt Canon og fra filmens dager hopper vi over selv om det var både Pentax og Nikon. Men menysystemet på A900 kan du vel ikke mene er tungvindt på noen måte? Så godt som bare to funksjoner på hver knapp og alle synlig og lett tilgjengelig? Jeg har i alle fall aldri opplevet maken til "hendighet"........

Endret av Allart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...