Gå til innhold

Hjelp til bygging av stor digital fotoramme


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å lage en stor foto ramme for å ha på veggen, men vil ha denne digital med veldig god bilde kvalitet.

 

Jeg har sett på følgene skjermer til nå:

Samsung SyncMaster BX2350

Samsung 23" LED Syncmaster XL2370

BenQ G2420HDBL/24"W LCD LED

Dell 2209WA

Nec MultiSync EA261WM

Eizo FlexScan EV2313W

 

Har og sett på følgende tv skjermer:

Samsung UE32C5105

 

Har og sett på følgende pc oppsett:

 

Kabinett - Silverstone Sugo SG07B Mini-ITX Sort

Dvd spiller - Sony Optiarc DVD+/-RW Burner AD-7703S Slim

Hovedkort - ASUS M4A88T-I Deluxe, Socket-AM3

Prosessor - AMD Athlon II X2 250

CPU Kjøler - Noctua NH-C12P SE14

Minne - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066Mhz 4GB

Operativsystem - Windows 7

CPU Kjøler - Noctua NH-C12P SE14

 

 

Så da spør jeg, er det noen her som har erfaring eller kunnskap med selvbygging av digital fotoramme med mini pc.

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må vel være mulig å fikse med en liten mediaspiller?

Hvis det finnes en med en brukendes slideshow funksjon.

Mediaspiller + minnepinne: Liten og lett å gjemme bort samt ikke noe viftestøy.

 

Har nettopp kjøpt meg en ny 24" og den har HDMI-inngang så der hadde det bare vært å plugge rett innpå (BenQ G2420HD)

Lenke til kommentar

Du må i allefall sjekke skjermen nøye med egne øyne før du kjøper. Min syncmaster har bare korrekte farger hvis jeg sitter rett foran den og har den under øyehøyde. Så hvis det er så nøye at du må kalibrere så vil den være helt ubrukelig til formålet.

 

Ah tenkte ikke på det.

Må lese litt på inn-synsvinkel på skjermer.

Planen var jo å bruke LED, tynnere og god farge

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha "veldig god" bildekvalitet som i tillegg er kalibrert, så kjøper du ikke billige blanke skjermer med paneler som forandrer utseende når du ikke betrakter de rett forfra....

Ville også satset på skjerm med annen oppløsning (1920x1200) for å få flere pixler i høyden.

F.eks Dell U2410 (IPS panel)

 

http://www.engadget.com/2009/09/14/dell-24-inch-u2410-ips-monitor-sneaks-out-for-599-us-retail/

 

eller denne;

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010380195.aspx

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha "veldig god" bildekvalitet som i tillegg er kalibrert, så kjøper du ikke billige blanke skjermer med paneler som forandrer utseende når du ikke betrakter de rett forfra....

Ville også satset på skjerm med annen oppløsning (1920x1200) for å få flere pixler i høyden.

F.eks Dell U2410 (IPS panel)

 

http://www.engadget.com/2009/09/14/dell-24-inch-u2410-ips-monitor-sneaks-out-for-599-us-retail/

 

eller denne;

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010380195.aspx

 

Hva med en Dell UltraSharp 2209WA, koster litt over 2200kr. Jeg har en Spyder3Elite skjermkalibrator.

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar

Du må i allefall sjekke skjermen nøye med egne øyne før du kjøper. Min syncmaster har bare korrekte farger hvis jeg sitter rett foran den og har den under øyehøyde. Så hvis det er så nøye at du må kalibrere så vil den være helt ubrukelig til formålet.

 

Ah tenkte ikke på det.

Må lese litt på inn-synsvinkel på skjermer.

Planen var jo å bruke LED, tynnere og god farge

 

Skal du ha bra innsynsvinkel bør du unngå TN-paneler som sitter i nesten alle de rimelig skjermene. Jeg vil tro blank overflate også vil gi problemer med reflekser, men det avvhenger av hva som er av annet lys og vinduer i rommet.

 

LED bakgrunnsbeslysning betyr ikke nødvendigivis gode farger, alle rimelig skjermer bruker hvite LED-dioder mens det er skjermer med RGB-dioder som brukes i de virkelig avanserte skjermene. Med det mener jeg ikke at rimelige skjermer med LED-bakgrunnsbelysning er dårlig - tvert imot, men det er ikke er noen garanti for bra farger.

 

Det høres forøvrig ut som et interessant prosjekt, og det hadde vært fint å få se et bilde av resultatet. Har du tenkt noe på hvordan det vil ta seg ut med bilde på veggen med bakgrunnsbelysning? Jeg har tenkt litt på muligheten selv, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det vil bli.

 

Edit: Det er mulig å søke på paneltype i prisguiden, men dessverre bare en type av gangen så det er ikke mulig ås øke på for eks alt annet enn TN.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Du må i allefall sjekke skjermen nøye med egne øyne før du kjøper. Min syncmaster har bare korrekte farger hvis jeg sitter rett foran den og har den under øyehøyde. Så hvis det er så nøye at du må kalibrere så vil den være helt ubrukelig til formålet.

 

Ah tenkte ikke på det.

Må lese litt på inn-synsvinkel på skjermer.

Planen var jo å bruke LED, tynnere og god farge

 

Skal du ha bra innsynsvinkel bør du unngå TN-paneler som sitter i nesten alle de rimelig skjermene. Jeg vil tro blank overflate også vil gi problemer med reflekser, men det avvhenger av hva som er av annet lys og vinduer i rommet.

 

LED bakgrunnsbeslysning betyr ikke nødvendigivis gode farger, alle rimelig skjermer bruker hvite LED-dioder mens det er skjermer med RGB-dioder som brukes i de virkelig avanserte skjermene. Med det mener jeg ikke at rimelige skjermer med LED-bakgrunnsbelysning er dårlig - tvert imot, men det er ikke er noen garanti for bra farger.

 

Det høres forøvrig ut som et interessant prosjekt, og det hadde vært fint å få se et bilde av resultatet. Har du tenkt noe på hvordan det vil ta seg ut med bilde på veggen med bakgrunnsbelysning? Jeg har tenkt litt på muligheten selv, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan det vil bli.

 

Edit: Det er mulig å søke på paneltype i prisguiden, men dessverre bare en type av gangen så det er ikke mulig ås øke på for eks alt annet enn TN.

 

Ah ok takk, ja bilde vil komme. Fra start til slutt.

Tror jeg har rette pc oppsettet nå, kraftig nok for photoshop vert fall, skal bruke Lightroom 3 til slideshow.

Leiter kun etter skjerm nå med muligheter for vegg feste, og Dell 2209WA er ut som en bra løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...