Gå til innhold

Debatt: HoN vs LoL


Anbefalte innlegg

Det jeg da ikke skjønner, hvis man har to range champions mot hverandre midlane, hvordan "vinner" man lanen? Begge har mer damage enn creeps og vil da få absolutt alle creepkills, og det er umulig å drepe hverandre i lane med mindre noen virkelig driter seg ut fordi spellsa tar så lite damage(sammenlignet med HON). Vil du ikke si at det er en kjedelig game?

 

I HON kan man jo vinne mid på så mange måter, runekontrol, overlegen lasthitting, drepe motstanderen. Selv om motstanderen har mye høyere damage enn deg kan man gjøre sånn at flere creeps får lite liv samtidig, slik at han må velge hvilken han vil ta. Det virker kjedelig å ikke kunne vinne mid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en drøy påstand, er det egentlig vits å diskutere når noen sier man ikke kan vinne mid i lol? For jeg rekner med det er lol du sikter til.

 

Min tur å komme med en påstand. Det virker kjedelig og ikke kunne vinne top i hon. Det ødelegger spillet og hele balansen.

 

Beklager at jeg ikke kunne være mer seriøs, men du fortjener egentlig ikke et bedre svar :!:

 

Forøvrig er jeg hverken pro lol eller hon, meeeeen spiller vel mest lol fordi det er en så typisk holdning i hon det som blir presentert her inne.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

hehe for et bra og saklig svar du kommer med, og selv om jeg kommer med mange spørsmål klarer du ikke å svare på noen av dem hehehhe :D:D:D smiley.!!

 

Jeg spør spesifikt hvordan man vinner mid, når man ikke kan gjøre det med hverken lasthitting, runekontroll eller med å drepe personen man laner mot. Ja, jeg sikter til LoL

Lenke til kommentar

Nok en genial post, Nesnomis, som ihvertfall trekker opp snittet i tråden! Det var faktisk en slags diskusjon her de første sidene, men nå har jo dere som liker å diskutere person istedetfor sak dukket opp, evt du som ikke har noe å bidra med - men som bare vil kommentere hvor dårlige alle andre er, og da blir diskusjonen dårlig.

 

Jeg venter fortsatt, hvordan vinner man mid? Sidelanene kan jeg forstå fordi 2 heroes utgjør en slags trussel som sikkert kan drepe en motstanderhero om alt klaffer. Men mid, er det hvem som er best i å ganke? Eller må mid gankes for at man skal vinne?

Lenke til kommentar

Det jeg da ikke skjønner, hvis man har to range champions mot hverandre midlane, hvordan "vinner" man lanen? Begge har mer damage enn creeps og vil da få absolutt alle creepkills, og det er umulig å drepe hverandre i lane med mindre noen virkelig driter seg ut fordi spellsa tar så lite damage(sammenlignet med HON). Vil du ikke si at det er en kjedelig game?

 

I HON kan man jo vinne mid på så mange måter, runekontrol, overlegen lasthitting, drepe motstanderen. Selv om motstanderen har mye høyere damage enn deg kan man gjøre sånn at flere creeps får lite liv samtidig, slik at han må velge hvilken han vil ta. Det virker kjedelig å ikke kunne vinne mid.

 

 

Haha! Det er faktisk "rune" kontroll i LoL også bare at det er rød(lizard)/blå(golem) buff istedet. Hva for deg til å tro at man ikke kan vinne på lasthitting i LoL som i HoN? Farming er like viktig i LoL. Please slutt å annta at man ikke kan gjøre ditt og datt i LoL når man faktisk kan.

Lenke til kommentar

Jeg stiller bare et spørsmål.. Grunnen til at man kan vinne lasthitting i HoN er jo denies, hvis du sliter med lav damage vil du tape mid fordi du ikke vil få like mye gull/xp som den du laner mot. I LoL vil jo ikke dette skje fordi man ikke konkurrerer om å lasthitte de samme creepsene, så det er jo bare å vente til creepsene har lav hp og slå på dem...

 

Har ikke hørt om rød/blå buff, lette gjennom l2p siden på leagueoflegends.com . Men uansett om det da ligger en buff i river(er det sånn det funker der og?) blir det jo litt vanskelig å vinne på runecontrol mtp at absolutt alle heroes kan ha blink?

 

I hon er det jo sånn at en hero med blink gjerne blir sett på som god mid fordi den vil få absolutt alle runene, og er dermed balansert sånn i lasthittingevne, pushingpower etc.

Lenke til kommentar
Som sakt, i LoL så kommer jo carry spilleren tilbake med større og sterkere items selv om han har blitt drept et par ganger.

 

Ja det gjør han, men han vil fortsatte ligge etter de andre som har drept han. Han/hun som drepte carryen får gull, det samme gjelder får de som får assist. Samtidig får du et vindu på ca 10-60 sekunder avhengig av lvl til å drepe creeps og pushe tårn som også gir mere gull. Samtidig kan ikke carryen drepe andre creeps eller champions for gull, eller få assists i teamfights. Altså dør du ofte vil du uansett ligge langt bak andre.

Problemet er at carry'en fremdeles kan kjøpe til seg et item etter at han har vært borte i 60 sekunder. Det kan man ikke i HoN og dermed har man klart å balansere kampens utfall enda mer, slik at man aldri helt kan legge seg på bakbeina og vite 100% sikkert at man faktisk har et bedre utgangspunkt for å vinne kampen selv om det står 10-1 i hero kills.

 

Man må altså være skjerpet gjennom hele kampen.

 

Ja carryen vil kunne kjøpe et bedre item, men du vil uansett ha bedre items enn han igjen. Du kan drepe creeps i opp til 60 skunder, han kan ikke. Du kan drepe andre champions, han kan ikke. Du kan få assists, det kan ikke han. Og hvis du står 10-1, de andre har blitt denyet last hits og til tider experience, så skal det mye til for å komme tilbake.

 

Kan ta et eksempel fra en kamp i går. Innen 10 minutter lå mitt lag 13-3, og det andre laget hadde ikke sjangs. Lagene var gankse greit balansert, men vi hadde bedre koordinasjon og fokus enn det andre laget. Vi tok det sagte men sikkert, og endte kampen med 20+ mot 3 kills. De andre greide ikke å komme tilbake, fordi vi spilte forsiktig og tok ikke sjangser selv om vi hadde bedre items. I den kampen lå jeg på et tidspunkt et par lvler over det andre laget sin mid spiller.

 

Så som jeg har sagt tidligere, man blir straffet av å bli drept. Spesielt med tanke på at noen heroes kan nesten drepe en hel creep wave med 1 skill. Blir fort en del penger av det på 1 minutt. Og om alt det ikke er nok, så vil du ha mulighet til å ta buffer siden du har overtaket ved å ha 1 mer spiller på banen. Man kan til og med stjele motstanderens buff hvis du vet at ikke de har god map control/awereness.

 

 

Jeg stiller bare et spørsmål.. Grunnen til at man kan vinne lasthitting i HoN er jo denies, hvis du sliter med lav damage vil du tape mid fordi du ikke vil få like mye gull/xp som den du laner mot. I LoL vil jo ikke dette skje fordi man ikke konkurrerer om å lasthitte de samme creepsene, så det er jo bare å vente til creepsene har lav hp og slå på dem...

 

Har ikke hørt om rød/blå buff, lette gjennom l2p siden på leagueoflegends.com . Men uansett om det da ligger en buff i river(er det sånn det funker der og?) blir det jo litt vanskelig å vinne på runecontrol mtp at absolutt alle heroes kan ha blink?

 

Du kan vinne mid ved å harasse. En ranged champion kan bruke spells til å skade den andre championen, mens man last hitter med vanlig angrep. En god mid hero burde ha en form for crowd control for å gjøre det lettere å drepe, men det er ikke nødvendig. Exhaust summoner spell kan ta seg av den jobben, og man kan også gå for Ignite som er en DoT spell. Altså trenger man ikke nødvendigvis cc, man kan harasse en stund, så gå inne for å gjøre så mye skade som mulig, sett på ignite for killen. Får du ikke drept den andre championen, så er sjangsen stor for at han går tilbake for å heale. Da kan han ikke last hitte eller få experience, og du får overtaket.

 

En som spiller mid burde tenke på å ta med teleport spell. Dermed kan du kjapt dra tilbake til basen, for så å teleportere til mid. Du har tapt minimalt med experience og gull, samtidig som du har overtak med bedre items. Spesielt hvis han/hun du spiller mot ikke har teleport. Da må han enten drepe deg eller på en annen måte harasse deg til at du må gå tilbake å heale, eller dra fra mid lane og dermed miste gull og experience samtidig som du kan pushe tårnet.

 

Edit: Det finnes 2 Rødbuff og 2 blåbuff, 1 av hver i skogen til hvert lag. Langs river så har du dragon som gir gull og experience til hele laget, også har man baron som gir en veldig god buff til hele laget. Med mindre du har blitt pushet så langt tilbake at det andre laget har full map control er det i de fleste tilfeller relativt trygt å ta egen buff. Det er ikke fult så trygt hvis en champion jungler (lvler i skogen ved å drepe creeps der).

Endret av Korialstraz
Lenke til kommentar

Kan besvare noen spørsmål

 

Ang runer i HoN fungerer det annerledes i LoL. i LoL har man creeps i skogen som gir deg buffs. Rød og Blå. Rødbuffen gir deg en damage DoT på target du slår på som slower vedkommende samt gir litt skade over tid. Blåbuffen gir deg increased manaregen og cooldown reducion. Det finnes en rød og en blå på hver siden av river.

I elven i en liten avstikker har man Dragon som gir 130 gull til hele laget (25 ekstra til den som dreper den), og i en annen avstikker finner man Baron som gir en buff som increaser damage og ability power (mulig denne increaser diverse andre stats også) PS: Lategame buff.

 

Når det kommer til mid virker det ikke som du tenker lengre frem en til nestetippen Gebby. Såklart har man lasthitting fights i LoL også, men på en annen måte. For det første er det ikke bare bare å lasthitte early game. For det første gjør ikke du som champion overhengende mye skade noe som gjør det lett å enten gjøre for lite skade eller for sent. For det andre så vil to ranged champions skjeldent bare stå å lasthitte uten å tenkte på motstandere. Mye av fokuset vil ligge på å gjøre fienden defansiv og presse han bort fra minionsa. En god måte å gjøre dette på er å ikke pushe, men la fienden pushe mot ditt tårn, for så å presse fiendens champion tilabke til sitt tårn der han ikke får noe xp for minions, samt null gull for lasthit.

Jeg vil også legge frem at de fleste mid ganks skjer på lvl 6 da en av championsa har fått ultien sin, noe som forandrer settinga helt i mange tilfeller. Så må du også tenke på at de fleste gode lag har en jungler, om denne jungleren er mobil (gjerne med flash - blink i HoN) så vil en early mid gank være svært lett å få til med mindre motstanderen spiller svært defansivt.

 

I bunn og grunn syns jeg du skal teste LoL så du får se hvordan det fungerer i spillet. Jeg skjønner at du er skeptisk, men litt grunnkunnskap om det du debatterer mot skader ikke.

Endret av ZealD
Lenke til kommentar

 

Ja carryen vil kunne kjøpe et bedre item, men du vil uansett ha bedre items enn han igjen. Du kan drepe creeps i opp til 60 skunder, han kan ikke. Du kan drepe andre champions, han kan ikke. Du kan få assists, det kan ikke han. Og hvis du står 10-1, de andre har blitt denyet last hits og til tider experience, så skal det mye til for å komme tilbake.

 

I mitt eksempel så snakker jeg jo om et team som har fått en stor ledelse gjennom en alt for "farmed" carry. Så nei, en vil ikke kunne skaffe like bra items iløpet av 60 sekunder hvis du ikke allerede har en carry som gjør det like bra. Men da er jo mitt spørsmål, og problemstillingen ikke til stedet

 

Det virker som om det er alt for vanskelig å snu kampene i LoL når man f.eks har en 10-1 ledelse til det andre laget. Og dermed kan man som det ledende laget sette seg på bakbeina og kun fokusere mer på farm, mapcontrol og ganks (det tapende laget er jo avhengig av farm = lett å ganke ettersom man ikke får (håper jeg) like mye experience ved å farme skogen 5 av gangen) for å vedlikeholde ledelsen og seile inn kampen til seier.

 

Kan ta et eksempel fra en kamp i går. Innen 10 minutter lå mitt lag 13-3, og det andre laget hadde ikke sjangs. Lagene var gankse greit balansert, men vi hadde bedre koordinasjon og fokus enn det andre laget. Vi tok det sagte men sikkert, og endte kampen med 20+ mot 3 kills. De andre greide ikke å komme tilbake, fordi vi spilte forsiktig og tok ikke sjangser selv om vi hadde bedre items. I den kampen lå jeg på et tidspunkt et par lvler over det andre laget sin mid spiller.

 

Ja, som jeg forklarte over her. Det er rett og slett for få muligheter i LoL virker det som fra mitt ståpunkt.

 

Så som jeg har sagt tidligere, man blir straffet av å bli drept. Spesielt med tanke på at noen heroes kan nesten drepe en hel creep wave med 1 skill. Blir fort en del penger av det på 1 minutt. Og om alt det ikke er nok, så vil du ha mulighet til å ta buffer siden du har overtaket ved å ha 1 mer spiller på banen. Man kan til og med stjele motstanderens buff hvis du vet at ikke de har god map control/awereness.

 

Mitt poeng er jo at man ikke blir straffet nok, og at det resulterer i at når man først ligger under, så er det for vanskelig å snu kampbildet slik at det ligger en viss spenning gjennom hele kampen.

 

Og som du sier, hvis man kan drepe hele creep waves med 1 skill så er jo også det et negativt utfall angående carrys som har fått en bra start, og da særlig siden det virker som om man i LoL stort sett har alt for mye mana. Da har ikke 60 sekunder så mye å si i dette tilfellet. I de videoene jeg har sett, så virker det jo som om man aldri går tom for mana, selv etter lange 5v5 fighter. Og for burst DPS heroes, så er jo dette litt tullete i min mening.

Lenke til kommentar
I mitt eksempel så snakker jeg jo om et team som har fått en stor ledelse gjennom en alt for "farmed" carry. Så nei, en vil ikke kunne skaffe like bra items iløpet av 60 sekunder hvis du ikke allerede har en carry som gjør det like bra. Men da er jo mitt spørsmål, og problemstillingen ikke til stedet

 

Det virker som om det er alt for vanskelig å snu kampene i LoL når man f.eks har en 10-1 ledelse til det andre laget. Og dermed kan man som det ledende laget sette seg på bakbeina og kun fokusere mer på farm, mapcontrol og ganks (det tapende laget er jo avhengig av farm = lett å ganke ettersom man ikke får (håper jeg) like mye experience ved å farme skogen 5 av gangen) for å vedlikeholde ledelsen og seile inn kampen til seier.

 

Hvis det andre laget leder 10-1 så blir det vanskelig og snu, men ikke umulig hvis man har et bra team. Det krever bare veldig godt sammarbeid, noe som kan være vanskelig å finne i LoL. I hvertfall normal games. Men det er ikke umulig, og jeg har vært med på å snu slike kamper før. De letteste å snu i denne situasjonen er egentlig hvis det kun er en carry som har fått fleste parten av killsene. Spesielt om det er physical carry. Disable han med stuns/snares mens dere tar dere av casters etc, dermed bruk exhaust for å ta ned carryen til slutt. Eventuelt start med carry hvis han ikke har så mye helse enda.

 

Hvis hele teamet har mange kills blir det vanskeligere, men hvis du først får tatt de ned så før man også mye penger. Alt fra 300-1000 gull, og du kan få nesten 300 gold for assist også. Så hvis du dreper alle som har blitt feedet en gang, så får du/ditt lag en veldig stor bonus.

 

Ellers så er det bare å gå veldig defansivt. Farm opp ved tårna og ikke push ut. Bare defend så mye dere kan, og du vil stil slutt komme på lik linje med det andre laget, da man kun kan ha 6 items. På et tidspunkt så kan man ikke forbedre items lenger, og da er kampen likestilt igjen uavhengig av kills. Enten det eller så vil laget som leder bli frustrert av dere kun spiller defansivt og gjøre en tabbe. Er den stor nok har du sjangs til å drepe hele laget, og pushe rett inn til nexus for så å vinne.

 

Det er vanskelig, men ikke umulig.

 

 

Ja, som jeg forklarte over her. Det er rett og slett for få muligheter i LoL virker det som fra mitt ståpunkt.

 

Det er mer enn nok muligheter syntes jeg. Du får bonus for å drepe folk som har kill streaks, da får du også ekstra gull for assists, dreper du 1 person, kan man som regel holde det gående hvis ikke det andre laget er forsiktig. Er 1 død, kan man drepe en til relativt lett siden det er 4 mot 5. Greier du å ta ned 2-3 stykker, kan man pushe de andre tilbake og harasse litt for å skremme de vekk, dermed ta baron for en veldig sterk buff. Eller du kan spille veldig defansivt og prøve å harasse de andre mens du står ved tårn og farmer creeps. Hvis ikke de pusher tårn, kan du farme bedre enn de kan.

 

Samtidig kan en person snike seg ut en gang i blandt for å ta dragon. 130 gull og experience til hele laget, men dette er noe risky hvis ikke dere har fått satt ut wards.

 

 

Mitt poeng er jo at man ikke blir straffet nok, og at det resulterer i at når man først ligger under, så er det for vanskelig å snu kampbildet slik at det ligger en viss spenning gjennom hele kampen.

 

Og som du sier, hvis man kan drepe hele creep waves med 1 skill så er jo også det et negativt utfall angående carrys som har fått en bra start, og da særlig siden det virker som om man i LoL stort sett har alt for mye mana. Da har ikke 60 sekunder så mye å si i dette tilfellet. I de videoene jeg har sett, så virker det jo som om man aldri går tom for mana, selv etter lange 5v5 fighter. Og for burst DPS heroes, så er jo dette litt tullete i min mening.

 

Du blir ikke straffet så mye for å dø, men har du en god kill streak vil de som dreper deg og de som får assist for det få bonus gold. Har sett en kamp snu etter en team fight, fordi det andre laget fikk bonus gold etter å ha drept 3 stk på killing spree. Greit nok at hele det andre laget døde, men pga de fikk kjøpt en del gode items, så var det nok til at de kom tilbake i kampen igjen.

 

Physical carries dreper som regel ikke en hel creep wave med en skill, det er noen få casters som kan det. Var bare et eksempel på at hvis man dør, så kan andre farme opp noe veldig. Ang. mana så er det kun fordi folk ikke balanserer det, eller ikke har nok cooldown. Jeg kan gå tom for mana fra tid til annen, men kun fordi jeg ikke går overkill på mana, men prøver å balansere det ut med mer helse og ability power. Ellers så har jeg som regel clarity, som fyller på mana til meg og teammates som er nærme meg når jeg bruker summoner spellen.

 

Men det med at casters ikke går tom for mana er egentlig ikke noe problem i LoL. Det er bare sånn det fungerer der, og jeg syntes det er bedre enn å måtte dra tilbake og replenishe mana hver gang man er tom. Men om mana potions hadde vært kraftigere, så du ikke måtte vekk fra lanen så ofte, hadde det ikke brydd meg så mye om spells kostet mer mana. Problemet da er at characters som ikke trenger å bruke så mye mana får en stor fordel med at de ikke trenger å kjøpte mana potions.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg syntes Gebby faktisk har mange gode punkter, selv spiller jeg LoL.

Jeg kjøpte HoN for å prøve det, men selv etter greit mange kamper så gikk jeg tilbake til LoL, rett og slett fordi jeg likte hele spillet bedre, enkelt og greit, jeg syntes HoN ble litt flashy og fancy, LoL keeps it simple.

Men ja, dette er såklart min mening.

Lenke til kommentar

Liker best lol jeg, for det første kan man sette opp masteries og runes. noe som gir spillere mer kontroll over en game. det er lett å sette seg inn i. det er gratis. krever lite. og de kommer ofte med nye champions/ patcher ting. folka som driver med lol er veldig flinke til å holde oppe servere synes jeg. og jeg digger at det er skins. dessuten synes jeg lol har mye bedre lore en hon. på hon heter champions f.eks soldier. mens på lol heter de sånn som kennen. og har en skikkelig historie:)

 

Ganske lett å lese utifra det innlegget at du er en såkalt casual gamer, en målgruppe LoL er retta mot.

 

Liker forøvrig at alle skryter av at LoL er gratis, uten å nevne de begrensningene det medfører. Når jeg prøvde det var det vel rundt 10 gratis heroes, resten måtte kjøpes eller farmes. Gratis spill med begrensninger er i mine øyne bare en demo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...