Gå til innhold

Lydkortet på Asus A7N8X Deluxe vs Audigy Player


alex100

Anbefalte innlegg

jeg har Asus A7N8X Deluxe. jeg disablet lydkortet med en gang jeg satt sammen pcen fordi jeg har et Creative Audigy Player lydkort med Creative Inspire 5.1.

 

jeg har aldri testet lydkortet på hovedkortet. er det noen som vet om det er noe bra. er det bedre enn Audigy Player lydkortet mitt? støtter det EAX slik som Audigy Player kortet mitt gjør?

 

takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har Asus A7N8X Deluxe. jeg disablet lydkortet med en gang jeg satt sammen pcen fordi jeg har et Creative Audigy Player lydkort med Creative Inspire 5.1.

 

jeg har aldri testet lydkortet på hovedkortet. er det noen som vet om det er noe bra. er det bedre enn Audigy Player lydkortet mitt? støtter det EAX slik som Audigy Player kortet mitt gjør?

 

takker for alle svar...

 

Heisann, det er nvidia soundstorm brikken på det hovedkortet.

les her for info: http://www.nvidia.com/view.asp?IO=feature_soundstorm

Lenke til kommentar
jeg har Asus A7N8X Deluxe. jeg disablet lydkortet med en gang jeg satt sammen pcen fordi jeg har et Creative Audigy Player lydkort med Creative Inspire 5.1.

 

jeg har aldri testet lydkortet på hovedkortet. er det noen som vet om det er noe bra. er det bedre enn Audigy Player lydkortet mitt? støtter det EAX slik som Audigy Player kortet mitt gjør?

 

takker for alle svar...

 

Heisann, det er nvidia soundstorm brikken på det hovedkortet.

les her for info:http://www.nvidia.com/view.asp?IO=feature_soundstorm

 

er den bedre eller dårligere enn Audigy Player?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til brikken-in-question, men onboard lydkort og skjermkort har alltid vært en dårlig ide på det laveste nivået hardwaremessig. Dette på grunn av økt latency mellom komponenetene og kompatibilitetsproblemer siden det egentlig ikke hører hjemme der. Skjermkort på dette kortet har fått gode tester som motstrider dette i dette tilfellet.

 

Likevel lydkort kan veldig lett påvirkes av andre komponenter i Pc'en samt støy på bussene. Dette sett i forhold til varmeutvikling som også er ett problem i sammenheng (Audigy kort burde vært levert med vifte, eller i det minste en kjøleribbe). Disse tingene blir raskt ett betraktelig større problem på ett onboard lydkort. Som de fleste andre onboard lydkort produserer de ok lyd, bare ikke god nok for musikkinterresserte og folk som synes lydbildet er en viktig del av atmosfæren i dataspill.

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til brikken-in-question, men onboard lydkort og skjermkort har alltid vært en dårlig ide på det laveste nivået hardwaremessig. Dette på grunn av økt latency mellom komponenetene og kompatibilitetsproblemer siden det egentlig ikke hører hjemme der. Skjermkort på dette kortet har fått gode tester som motstrider dette i dette tilfellet.

 

Likevel lydkort kan veldig lett påvirkes av andre komponenter i Pc'en samt støy på bussene. Dette sett i forhold til varmeutvikling som også er ett problem i sammenheng (Audigy kort burde vært levert med vifte, eller i det minste en kjøleribbe). Disse tingene blir raskt ett betraktelig større problem på ett onboard lydkort. Som de fleste andre onboard lydkort produserer de ok lyd, bare ikke god nok for musikkinterresserte og folk som synes lydbildet er en viktig del av atmosfæren i dataspill.

 

så jeg vil ikke få "deilige" følelsen med et onboard lydkort som jeg vil ha med mitt Audigy lydkort?

Lenke til kommentar
tror du skal ta og prøve det integrerte skjermkortet.

 

du har audigy 1, og nforce APU pleier å bli sammenlignet med audigy2

 

ok. skal gjøre det.

 

finnest det noen benchmark programmer som bare tester lyd? slik at jeg kan få testet skikkelig. stoler ikke helt på mine ører.

Lenke til kommentar
tror du skal ta og prøve det integrerte skjermkortet.

 

du har audigy 1, og nforce APU pleier å bli sammenlignet med audigy2

 

ok. skal gjøre det.

 

finnest det noen benchmark programmer som bare tester lyd? slik at jeg kan få testet skikkelig. stoler ikke helt på mine ører.

 

Hva er det viktigste egentlig? At ørene dine er fornøyde? eller at et eller annet jalla benchmark program blir fornøyd?

Lenke til kommentar

Toms Hardware har gjort en test mellom noen onboard lydkort vs pci lydkort på denne siden. Testen ble kjørt for å finne ut hvor stor innvirkning de forskjellige kortene har på CPU'bruken (og dermed framerate) i spill. Lydkvalitet og funksjonalitet (feks. EAX) ble ikke testet.

 

Realtek og C-MEDIA kom dårligst ut, mens det integrerte Nforce2 kortet kom BEDRE ut en Audigy2.

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til brikken-in-question, men onboard lydkort og skjermkort har alltid vært en dårlig ide på det laveste nivået hardwaremessig. Dette på grunn av økt latency mellom komponenetene og kompatibilitetsproblemer siden det egentlig ikke hører hjemme der. Skjermkort på dette kortet har fått gode tester som motstrider dette i dette tilfellet.

 

Likevel lydkort kan veldig lett påvirkes av andre komponenter i Pc'en samt støy på bussene. Dette sett i forhold til varmeutvikling som også er ett problem i sammenheng (Audigy kort burde vært levert med vifte, eller i det minste en kjøleribbe). Disse tingene blir raskt ett betraktelig større problem på ett onboard lydkort. Som de fleste andre onboard lydkort produserer de ok lyd, bare ikke god nok for musikkinterresserte og folk som synes lydbildet er en viktig del av atmosfæren i dataspill.

 

Tror kanskje du burde oppdatere deg litt. De har lenge vært kjent at Soundstorm lyd holder et meget høyt nivå. Skal man kjøpe et lydkort som matcher den lyden må man ut med ca. det samme som man gav for Hovedkortet.

Bruker selv on-board lyden på mitt nForce2 kort, og jeg absolutt ingen planer om å bytte den, for den er som sagt meget bra.

Lenke til kommentar

Jeg har selv integrert nforce2 lydkort på mitt 8rda3+, men valgte å gå over til audigy2, siden de fleste integrerte lydkort ikke kommer med noen tillegsfunksjoner, som game/midi-porter, som er essentielle for de som mekker musikk via keyboard koblet til der.. Greitt nok at der følger med en midiportbrakett, men det er ikke bygget for dette, de har satset mer på å ordne lyd, enn å tenke kompabilitet med andre enheter!

 

Så det havner egentlig på hvor kresen en er, og hva en skal bruke stashet til. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...