Gå til innhold

Yamaha 90 overheat warning?


Anbefalte innlegg

Har en Yamaha 90 AETO 2001 modell påhenger som jeg får blinkende varsel på "motor overtemperatur varsel". Dette blinker litt av og til. I følge servicemanualen skal man øyeblikkelig se om kjølevannsinntakene er blitt tettet igjen, og hvis ikke det er problemet skal et Yamaha verksted kontaktes. Noen som vet om dette er et kjent problem, og hva som skal til for å få fikset det?

 

Virker ikke så motoren er unormalt varm, og kjølevannet er kaldt og fint med bra trykk og ny impeller.

Endret av satsti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Problemet med sjøvannskjølte motorer er at de er avhengig av en varmeveksler mellom internkjølevann og det eksterne den henter fra havet.

Disse vekslerene har 3-10mm rør som eires igjen over tid, spesielt mye fortere om båten ikke er i bruk.

 

om du er litt nevenyttig kan du flushe dette selv med en enkel pumpe og en lett blanding sitronsyre/baseblanding. Om du ikke har snøring på hva jeg snakker om her ville jeg levert den inn.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Problemet med sjøvannskjølte motorer er at de er avhengig av en varmeveksler mellom internkjølevann og det eksterne den henter fra havet.

Disse vekslerene har 3-10mm rør som eires igjen over tid, spesielt mye fortere om båten ikke er i bruk.

 

om du er litt nevenyttig kan du flushe dette selv med en enkel pumpe og en lett blanding sitronsyre/baseblanding. Om du ikke har snøring på hva jeg snakker om her ville jeg levert den inn.

 

Du snakker innenbords motor med ferskvannsystem. Dette er en påhenger. De pumper sjøvann hele veien, og kun det.

 

 

Trådstarter, jeg går ut ifra at det er en sånn som denne du har:

 

Lancha037.JPG?width=540

 

Hvis du ser på sidene på undervannshuset der, så er det noen sorte riller. Det er vannintakene. Prøv å skru av disse to ristene(er stort sett en flattrekker du trenger), plukk de av og se om det er noe som tetter innenfor. Sjekk også selve rista om de små hullene er helt eller delvis tette. Er mye drit flytende rundt som kan sette seg der.

 

Du sa at "kjølevannet virker kaldt og fint", og det du kjente på da var nok kontrollstrålen på bakre/høyre side, litt under på dekselet? Den er der bare for å vise deg at du har kjølevannstrykk i motoren(at impelleren virker) og den blir sjelden varm siden akkurat det vannet ikke går innom blokka i noen særlig grad på disse. Strålen bør imidlertid være hard og rett på disse. Er den litt slakt buet så har du for dårlig vanntrykk. Impelleren bør kansje gåes over igjen, eller tetningene til vannrøret fra impellerpumpa opp til blokka lekker kansje litt. Kansje tilogmed blokka er litt igjengrodd/igjensaltet.

 

Det kan være termostaten som kødder, det kan være en tempsensor som kødder, det kan være instrumentet, eller det kan rett og slett være at den går for varm. Siden du spør som du gjør, så går jeg ut ifra at du ikke skrur så mye sjøl, og da vil jeg gjerne anbefale deg å ta en tur innom et verksted så de får testa den med kjøleklokker og tatt en nærmere titt på den. :) Men snakk med at autorisert Yamaha verksted, det kan være mange forskjeller på typiske feil merkene imellom!

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...