Gå til innhold

Konfigurere GRUB på Linux etter ny Windows-installasjon


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et problem med GRUB: Har allerede installert Linux, og lagde en ny NTFS-partisjon der jeg installerte Windows 7. Derimot har jeg problemer med å dualboote med GRUB. Dette er definitivt et av mine svake punkter på PC så jeg er langt ned i gjørma. Har søkt litt rundt på Google og konfigurert GRUB på egen hånd men ingenting har fungert.

 

Her er noe informasjon som kan være til hjelp:

 

fdisk -l

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1       24551   197200896   83  Linux
/dev/sda2           24551       24564      102400    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3           24564       29650    40858624    7  HPFS/NTFS
/dev/sda4           29651       30402     6034433    5  Extended
/dev/sda5           29651       30402     6034432   82  Linux swap / Solaris

Som du ser har sda1 boot-flag, kan det ligge noe her?

Windows 7 ligger på sda3. sda2 vet jeg ikke hva er, men er på 100 MB, og er tilknyttet sda3. Det har altså noe med Windows 7 å gjøre. Men jeg antar at jeg ikke vil boote sda2, men heller sda3. Det virker mer logisk.

 

/boot/grub/menu.lst

(Denne prøvde jeg å konfigurere selv etter en annen guide jeg fant, men virket ikke.)

title Linux Mint 9 Isadora
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
boot

title Windows 7
rootnoverify (hd0,2)
chainloader +1
boot

 

Jeg prøvde også å kjøre kommandoen su update-grub, men til ingen nytte. Når jeg booter, starter Mint, og jeg får ingen meny, så det er her problemet ligger. Jeg vil gjerne bruke Windows 7 og Mint om hverandre, men det ser ut til å være problematisk.

 

Kan noen se hva jeg gjør feil? På forhånd takk.

Endret av Ishq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et skudd i blinde: Hva har du som "timeout" øverst i menu.lst? Den gir hvor mange sekunder grub-menyen skal vise før den booter default.

 

Slik ser min menu.lst ut (openSUSE):

 

# Modified by YaST2. Last modification on Fri Sep 24 14:03:17 CEST 2010
# THIS FILE WILL BE PARTIALLY OVERWRITTEN by perl-Bootloader
# Configure custom boot parameters for updated kernels in /etc/sysconfig/bootloader

default 0
timeout 8
##YaST - generic_mbr
gfxmenu (hd0,2)/boot/message
##YaST - activate

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title Desktop -- openSUSE 11.3 - 2.6.34.7-0.3
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.34.7-0.3-desktop root=/dev/disk/by-uuid/d558fcac-c482-43a8-bd0e-762dd85bf6ea resume=/dev/disk/by-uuid/71d2c6ac-50ad-430e-a53c-d942e2cdfd79 splash=silent quiet showopts vga=0x317
initrd /boot/initrd-2.6.34.7-0.3-desktop

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe -- openSUSE 11.3 - 2.6.34.7-0.3
root (hd0,2)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.34.7-0.3-desktop root=/dev/disk/by-uuid/d558fcac-c482-43a8-bd0e-762dd85bf6ea showopts apm=off noresume edd=off powersaved=off nohz=off highres=off processor.max_cstate=1 nomodeset x11failsafe vga=0x317
initrd /boot/initrd-2.6.34.7-0.3-desktop

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows 1###
title Windows 7
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

Lenke til kommentar

Når jeg booter, starter Mint, og jeg får ingen meny, så det er her problemet ligger.

 

Hva ga du som argument til grub-install? Hvis du skrev oppga /dev/sda så må du slå av boot flagget i fdisk (med "a" kommandoen) slik at den booter i fra MBR og ikke fra den første partisjonen. Jeg vil tippe at det er hva du har gjort.

 

Men du bør fikse path'en til din kjerne først som jeg sa i forrige melding. Hvis ikke vil du ikke klare å boote.

Lenke til kommentar

Skal teste koden din senere, får håpe at det går. Har skiftet litt rundt på bootloaders og lignende, men til ingen nytte ennå. Men takk for svar!

 

Den vil ikke virke uten at du modifierer den til å se nesten lik ut som den du startet med (hvis du fikser det første entry). UUID'en på disken hans vil garantert være forskjellig i fra din egen og han har Windows på den første partisjonen.

Lenke til kommentar

Men husk at dersom du bare bytter boot flagget uten å fikse grub.conf filen så vil du ikke lenger kunne boote. Du må da boote fra CD (en GRUB boot CD er en veldig årleit ting å ha liggende) og montere filsystemet for så å fikse grub.conf eller bruke fdisk for å slå boot flagget tilbake så du kan boote rett i fra sda1.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...