Gå til innhold

Stabilt videokamera?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er nå på utkikk etter noen videokameraer.

Prisen skal helst ikke være over 4.000, helst rundt 2.000.

Jeg skal nå kjøpe med to eller tre slike kameraer som dere anbefaler.

 

Jeg skal bruke kameraene til å lage et alla "Norske Talenter, Robinsonekspedisjonen, Farmen". Jeg skal ha dette fra flere vinkler, og trenger da flere kameraer.

 

Her er noe jeg trenger på kameraene:

 

- Helst headsett utgang

- Mikrofon inngang

- Helst et litt stort kamera

- Det trenger ikke å være HD, det kan godt ta opp på DV eller minne kort

- "Tilbehørs sko", til mikrofon, lys ect.

- Bildestabilisator

- Litt god kvalitet

 

Noen som har noen forslag?

Linker til finn, elkjøp, euronics, expert eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen skal helst ikke være over 4.000, helst rundt 2.000.

...

- Helst headsett utgang

- Mikrofon inngang

- Helst et litt stort kamera

- Det trenger ikke å være HD, det kan godt ta opp på DV eller minne kort

- "Tilbehørs sko", til mikrofon, lys ect.

- Bildestabilisator

- Litt god kvalitet

du får ikke noe nytt med denne smørbrødlisten, men sjekk finn.no. se etter kamera som feks canon hv20,hv30,hv40 de har alt du ønsker deg og i alle fall hv20 kan prutes ned under 4000 uten problem. samme for sony hc7, hc1, hc3. panasonics gs320, gs400, gs500 er også bra men ikke HD. mulig det også finnes beslektede harddiskmodeller med sko, men de blir gjerne litt dyrere. de fleste flashkamera lages for å være små og forbrukervennlige, uten sko og mic.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt et Canon HV30 som jeg var særdeles godt fornøyd med. Kameraet har både mikrofoninngang, standard tilbehørssko (ikke mini eller noe annet non-standard jall), hodetelefonutgang, bildestabilisator og utmerket bilde selv i lite lys. Kameraet har også søker, noe som mange av dagens modeller mangler.

 

HV20 og HV40 er eldre/nyere modeller som er omtrent det samme. HV20 er sølvfarget da, mens HV30/HV40 er svart. Eneste minus med disse kameraene er dårlig vidvinkel. Her må du nesten ha vidvinkelforsats.

Lenke til kommentar

Webhjelp: HD handler ikke om lagringsmedie men om oppløsning på bildebrikken. De fleste HD-kamera bruker minnekort som lagringsmedie.

 

Som sagt er budsjettet for trangt til å få inn alt du ønsker, særlig hvis du har litt kvalitetskrav.

 

Men en ting jeg lurer på: Vil du ha like kamera eller kan du tenke deg kameraer med ulike styrker slik at de utfyller hverandre?

 

Skal du ha med deg flere på settet? (lydfolk, lysfolk osv?) Hvis det er aktuelt så tror jeg ekstern mic på stang fort kan bli bedre enn mic i eller på kameraet.

 

Blir det mye filming fra stasjonært kamerasted eller skal kameraet bevege seg mye? Jeg tenker da på stasjonært stativ vs steadycam.

 

Hvilke lysforhold er der der du skal filme? Dagslys eller innelys/kveldslys?

Lenke til kommentar

Jeg mener HD, altså High Definition.

 

Simen1: Jeg vil ha så like kameraer som mulig, kanskje det ene kan passe til stativ, og det andre til steadycam?

 

Jeg skal ha ett kamera som jeg kan gå rundt med, og det andre skal være på stativ/kamerakran/jib.

 

Jeg skal ha lyd-, lys- og kamerafolk i studioet. Jeg vil da helst koble en ledning i hvert kamera, som deretter fører til mikseren våres til lyd. Lys vil bli kontrolert manuelt, og via mikser.

 

Jeg vil ha så stødige kameraer som mulig, og helst like som tidligere nevnt. Begge skal nok brukes mest inne, men det ene skal kunne brukes litt ute.

 

Så lenge dette skal klippes og settes sammen, vil jeg at seerne ikke skal merke at jeg bytter kamera. Altså slik jeg prøvde for noen dager siden: Jeg prøvde å filme med mitt DV kamera, og et digitalt fotoapparat. På mitt DV kamera er kvaliteten fin, men når fotoapparatet skulle på, ble det hakkete osv..

 

Skjønner dere? Jeg vil ikke at seerne skal merke forskjell på kvaliteten på kameraene, slik som tv2 har jo flere vinkler. Har de like kameraer?

Lenke til kommentar

Det virker som om du har et seriøst og bra opplegg. Er det ikke litt skjevt å bruke så lite penger på kameraene da? Jeg mener, bare steadycam koster jo vanligvis dobbelt så mye som ett av kameraene du vil ha. For å få gode bilder må du nesten opp i 6-7000 for hvert kamera.

 

Et godt tips til å få stødige bilder er å montere et tungt vidvinkelobjektiv på kameraet. Det blir også ekstra stødig hvis kameraet har søker og du bruker denne. Da støttes kameraet mot hodet i stedet for å vingle med armene.

 

I mange programmer vil du se at bildekvaliteten er dårlig på enkelte klipp. Det har noe med enten størrelse eller risiko. Skal man filme et bilkrasj fra innsiden brukes oftest et billig kamera. Det samme gjelder hvis man skal filme utenfor en bil fra lav vinkel. Hjelmkameraer har også dårlig bildekvalitet, men er små og har stor bildevinkel (men mye krumming og uskarpt rundt kantene).

 

Til normale klipp burde det ikke være vesentlig kvalitetsforskjell, nei. Men skal du ha ekstreme kameraoppsett bør du nok vurdere billige kameraer som du har råd til å miste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...