Gå til innhold

Server til Minecraft


Rgr00n

Anbefalte innlegg

Hallo, godtfolk :)

 

 

Jeg og noen andre har skaffet oss et spill som heter "Minecraft", og er sikker på at de fleste her har hørt om det. Planen var at vi skulle ha en felles server, bare for oss, der vi kunne logge inn og styre på over nett, altso ilag. Dette krever jo en server som er tilknytta nettet. Situasjonen er slik at jeg har en maskin i kottet som støver ned, som kun mangler strømforsyning og HDD. At server er oppe 24/7 er ikke et must, skal vel egentlig kun være oppe mellom 16:00 til 24:00, og i det tidsrommet skal vi kunne være inne.

 

Maskinen er en OK maskin, med 2,4 Ghz prosessor, 2 GB RAM, gammelt skjermkort og eit M3A AMD hovedkort. Eg har forstått det slik at en server ikke har behov for sterk maskinvare, så da er ikke det et problem. Siden jeg kun mangler HDD og strømforsyning, vil det bare kreve en bestilling, så er det i boks.

 

Det eg da lurer på, er hva som er anbefalt til en server. Håper at det eg allerede har fungerer fint, men visst ikke, så er det bare å se om jeg kan bytte ut noen deler. Det eg mangler, er som sagt, PSU og HDD. Hva er anbefalt med tanke på hastighet, kapasitet(lagringsplass), og selvfølgelig; Pris? Visst eg får dette oppklart er saken smal. Men trenger man skjerm, tastatur og mus til server? Har forstått det slik at en server ikke skal ha slike tilegg.

 

Og til slutt, finst det råd om hvordan man setter opp en slik server? Denne skal ut på nett, men skal kun være tilgjengelig med IP'en vi bruker. Siden jeg ikke har noe som helst erfaring med dette så ville hjelp vært fint. Er datakyndig, og lærer raskt, som er litt av poenget med dette, men lurer på om man må være rakettforsker for å få til dette, eller om det er overkommelig for den gjennomsnittelege gameren?

 

 

 

Takker på forhånd for all hjelp :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minecraft er vell bare knappe 300kb java så alt burde kunne kjøre det. Det enkleste er nok å bare kjøre opp Windows XP. Om du (som mange andre) føler at en Windows XP server blir litt kjedelig eller teit kan du prøve deg på Serverer utgaven av Windows eller en Linux Desktop/Server variant.

 

 

Det eneste du trenger å gjøre etter serveren er oppe å går lokalt er forwarde innkommende trafikk på port X til den gitte maskinen Minecraft serveren kjører på. Dette gjøres vanligvis gjennom et meget enkelt web-grennsesnitt i de aller fleste hjemme switcher og rutere.

 

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Minecraft er vell bare knappe 300kb java så alt burde kunne kjøre det. Det enkleste er nok å bare kjøre opp Windows XP. Om du (som mange andre) føler at en Windows XP server blir litt kjedelig eller teit kan du prøve deg på Serverer utgaven av Windows eller en Linux Desktop/Server variant.

 

 

Det eneste du trenger å gjøre etter serveren er oppe å går lokalt er forwarde innkommende trafikk på port X til den gitte maskinen Minecraft serveren kjører på. Dette gjøres vanligvis gjennom et meget enkelt web-grennsesnitt i de aller fleste hjemme switcher og rutere.

 

 

Lykke til! :-)

 

Takker :thumbup:

 

Har et problem nå. Har satt opp serveren, og er ikke et problem å komme seg inn personlig, men folk utenfra kommer seg ikke inn. Hva kan dette skyldest. Bruker IPv4-adressa både i serverlista, og på router-porten? Dette er vel riktig?

Lenke til kommentar

 

 

Har et problem nå. Har satt opp serveren, og er ikke et problem å komme seg inn personlig, men folk utenfra kommer seg ikke inn. Hva kan dette skyldest. Bruker IPv4-adressa både i serverlista, og på router-porten? Dette er vel riktig?

 

Det som er viktig å huske på er at man bruker den eksterne IP-adressen å ikke den interne. Kort forklart er den interne IP-adressen hva som brukes for å kommunisere inne i huset mens den eksterne brukes globalt.

 

Du kan finne den eksterne IP-en din på bla http://www.whatsmyip.org/

Lenke til kommentar

Har prøvd dette. Skriver inn Global IP både i router settings, og på server-filen til Minecraft. Står bare

 

[WARNING] **** FAILED TO BIND TO PORT!

[WARNING] The exception was: java.net.BindException: Cannot assign requested address: JVM_Bind

[WARNING] Perhaps a server is already running on that port?

 

Eneste addressen som dette fungerer med er IPv4-adressen, da får jeg forbindelse og hele pakken. Fungerer ikke med IP-adressen fra diverse nettsider (www.whatsmyip.org), eller router IP. Kun den lokale adressen. Irriterer meg blå og grønn over dette, men har ingen anelse om hvorfor det ikke skulle fungere.

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Har du satt opp servere på bredbåndslinja di før?

Du vet at du må åpne i ruteren din, samt sette opp forwarding, sant?

 

Nei, har ikke satt opp servere på linja mi før.

Ja, er dette eg har problemer med. Å forwarde porten. Fungerer, men kun med lokal IP. Kan jo selvfølgelig hende at jeg har gjort noe feil, men da veit eg det ikke selv, og er det eg prøver å få litt hjelp med :thumbup:

Lenke til kommentar

Har visst seg at jeg har gitt feil IP til de personene som skal logge seg på. Jeg ga ip-adressen som sto i server-loggen, istedenfor Global/Ekstern IP. Litt framgang, men har fortsatt problem med at folk ikke kommer seg innpå. Det står følgende:

 

[iNFO] blablalba lost connection: Internal exception: java.net.SocketException: Software caused connection abort: recv failed

 

Hva kan man si om problemet utifra dette? Er en virkelig verkebyll, dette her.

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Har selv en Minecraft (vanvittig kult spill btw!) server som jeg og noen fler spiller på.

Det eneste jeg gjorde var å åpne porten i routeren og da fungerte alt som det skulle.

 

Siden det funker lokalt, er det ikke noe feil med serveren eller server software.

Du er sikker på at du har forwarded riktig PORT til riktig IP i routeren? (default port er 25565)

 

Får du samme feilen uansett hvem som prøver å logge seg på?

 

Maskinvaren skal være mer enn bra nok til å dytte Minecraft server. Selv kjører jeg på en AMD64 2GHZ med 3GB minne (kjørte helt ok på 1GB minne også).

Backup kjøres hver halvtime og beholdes i 2 døgn, dette går på 10-15 sekunder.

Cartographing derimot tar VELDIG lang tid på den cpu'en. Bruker faktisk 48 minutter enda kartet fortsatt er ganske lite. Her hadde det hjulpet veldig med en flerkjerneprosessor!

Lenke til kommentar

Liten ting;

Å ha selve serveren er null problem. Anbefaller hey0, pga. innebygd adminmod.

Eneste problemet er at det er memory leak, dvs. jo mer du bygger, jo tregere går det, avhengig av pcen. På serveren jeg er admin på holder vi i rundt 4 timer spiller med effektiv bygging, med rundt 10-20 personer før vi må restarte software.

Lenke til kommentar

Liten ting;

Å ha selve serveren er null problem. Anbefaller hey0, pga. innebygd adminmod.

Eneste problemet er at det er memory leak, dvs. jo mer du bygger, jo tregere går det, avhengig av pcen. På serveren jeg er admin på holder vi i rundt 4 timer spiller med effektiv bygging, med rundt 10-20 personer før vi må restarte software.

 

Det er sant, jeg kjører selv restart hver natt kl 05:00 for å ta hensyn til memoryleak. Hvis jeg merker større problemer setter jeg et hyppigere intervall for restart. Er jo kun snakk om ca 1 minutt nedetid. Hey0 mod'en er genial, masse fine adminfunksjoner.

 

Rgr00n: Jeg har sett noen flere poster med samme problem. Flere mener det har noe med nettverkskort å gjøre, andre mener det har noe med OS å gjøre. Jeg ville testa med å starte opp en ubuntu live cd og kjøre serveren der, bare for å sjekke om det hjelper.

 

Du kan også google " minecraft Internal exception: java.net.SocketException: Software caused connection abort: recv failed", da kommer det noen poster ang problemet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan jo alltids bruke Hamachi og lage et nettverk der som vennene dine kan logge seg inn på. Så er det bare å koble til Minecraft serveren din ved å bruke ip adressen din som er i Hamachi. Denne løsningen er riktignok bare vits å bruke vis du bare vil at vennene dine skal være på serveren :)

 

Btw, bruker du Minecraft_Server.exe filen?

Endret av Snasent
Lenke til kommentar

Du kan jo alltids bruke Hamachi og lage et nettverk der som vennene dine kan logge seg inn på. Så er det bare å koble til Minecraft serveren din ved å bruke ip adressen din som er i Hamachi. Denne løsningen er riktignok bare vits å bruke vis du bare vil at vennene dine skal være på serveren :)

 

Btw, bruker du Minecraft_Server.exe filen?

 

Eller så bruker du hey0 sin mod og aktiverer whitelist, da kan du definere selv hvem som skal kunne logge seg på serveren din ;)

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids bruke Hamachi og lage et nettverk der som vennene dine kan logge seg inn på. Så er det bare å koble til Minecraft serveren din ved å bruke ip adressen din som er i Hamachi. Denne løsningen er riktignok bare vits å bruke vis du bare vil at vennene dine skal være på serveren :)

 

Btw, bruker du Minecraft_Server.exe filen?

 

Ja, jeg bruker Minecraft_Server.exe. Som sagt, så ser jeg at folk dukker opp på spawnpointet, før dem forsvinner etter ca. 10-20 sek, og det dukker opp ein feilmelding i serverloggen(lenger oppe i tråden). Mange har samme problemet, men ingen som vet helt hvordan man kan fikse det

 

Kan jo laste ned og prøve Hamachi :p Begynner å bli frustrert over at denne buggen ikkje blir fikset, sett at det er en bug da.

 

Du kan jo alltids bruke Hamachi og lage et nettverk der som vennene dine kan logge seg inn på. Så er det bare å koble til Minecraft serveren din ved å bruke ip adressen din som er i Hamachi. Denne løsningen er riktignok bare vits å bruke vis du bare vil at vennene dine skal være på serveren :)

 

Btw, bruker du Minecraft_Server.exe filen?

 

Eller så bruker du hey0 sin mod og aktiverer whitelist, da kan du definere selv hvem som skal kunne logge seg på serveren din ;)

 

Tror ikke jeg trenger det. Skal kun "levere" IP-adressen til serveren til venner og bekjente som har lyst å være innpå serveren :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...