WillY- Skrevet 30. september 2010 Skrevet 30. september 2010 (endret) Jeg vet at for å sentrere én div i en div, så kan man bruke margin:0px auto; Men hva hvis det er mer enn én div? Som på dette bilde: Trodde jeg var smart og kunne gjøre noe slikt med margin: #Div1 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px 10px 0px auto; } #Div2 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px auto; } #Div3 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px auto 0px 10px; } Men det nytta lite. Seriøst.. hvor mye jobb skal det være å få sentrert dem?! Edit: Det var egentlig en ul li meny jeg prøvde å sentrere. Men regner med det blir det samme med div's? Hvis noen skulle vite om en måte å sentrere menyen på, så vil jeg gjerne vite! Det nytter ikke å jukse det til med å f.eks flytte ul elementet 50% (noe jeg prøvde) siden det er mobile side. Som ikke har store bredden.. At den skal være skalerbar i bredden etter horisontal eller vertikal visning på mobil, gjør det også litt tricky.. Endret 30. september 2010 av WillY-
Lag-en-hjemmeside Skrevet 30. september 2010 Skrevet 30. september 2010 (endret) Hva med å legge div'ene/menyen i en div som omslutter alle tre og så sentrere den med "margin:0 auto"? Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge inni div'en. Endret 30. september 2010 av Lag-en-hjemmeside
WillY- Skrevet 30. september 2010 Forfatter Skrevet 30. september 2010 Hva med å legge div'ene/menyen i en div som omslutter alle tre og så sentrere den med "margin:0 auto"? inni div'en. Jeg prøvde faktisk det. Prøvde på nytt nå og fikk det til! Jeg hadde en CSS streng som satte alle div's til float:left;. Litt vel mye rot i denna CSSen nå etter alle de forskjellige forsøka Jeg prøvde også på nytt i en helt blank side, men den nekta å omslutte de andre. Og så, så jeg den: Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge Den fiksa det visst Takker så mye!
Lag-en-hjemmeside Skrevet 30. september 2010 Skrevet 30. september 2010 (endret) Jeg prøvde også på nytt i en helt blank side, men den nekta å omslutte de andre. Og så, så jeg den: Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge Den fiksa det visst Takker så mye! Ja, glemte å skrive det først. Om du ikke angir en bredde tar div'en opp så mye plass som mulig, og da hjelper det jo ikke om den er sentrert. Edit: Et smart triks når man holder på med div'er som ikke oppfører seg som man vil/venter er å legge til "border:1px solid black", gjerne med forskjellige farger om det er vanskelig å holde oversikten, så ser man lett hvordan div'ene oppfører seg. Husk at da tar div'en 2px ekstra plass i bredden/høyden (kantlinjen legges til bredden på hver side). Endret 30. september 2010 av Lag-en-hjemmeside
Matsemann Skrevet 30. september 2010 Skrevet 30. september 2010 Eventuelt Web Developer Toolbar (finnes til Firefox, aner ikke til andre nettlesere). Den lar deg trykke på outline-> og så velge alternativer. Kan man se ting veldig greit.
WillY- Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Skrevet 1. oktober 2010 IE og Opera har veldig fine web dev verktøy innbygd! (F12 i IE) Kan ikke se at det følger med noe til Firefox
Lag-en-hjemmeside Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 IE og Opera har veldig fine web dev verktøy innbygd! (F12 i IE) Kan ikke se at det følger med noe til Firefox Det følger ikke med, men det er mulig å laste ned og innstallere en add-on: Web developer tool
Vibeke S Skrevet 6. oktober 2010 Skrevet 6. oktober 2010 Ikke glem firebug! Uunnværlig når det gjelder feilsøking og debugging.
WillY- Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Skrevet 7. oktober 2010 Takk for tipset! Minner meg veldig om Opera sin egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå