Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sendt hjem fra jobb etter vakt bytte


Christoffer99

Anbefalte innlegg

Hei

 

På lørdagen så blei jeg spurt av ei jeg jobber med om jeg kunne ta vakten hennes idag (16 - 21), og det var helt greit for meg (særlig med tanke på at det ville gi mer over 52 timer jobb denne mnd som gir meg UB tillegg), så vi ringte først til lederen i butikken for å spørre/informere om dette, han sa det går sikkert helt bra, men bare send en melding til nest lederen (han har ansvar for å sette opp vakter osv.), så vi sendte melding til han, og han svarer ok.

 

Så idag når jeg møter opp på jobb, så får jeg beskjed om at de ikke trengte meg alikavel, de hadde visst sendt melding og prøvd å ringe meg, men jeg hadde ikke lagt merke til det siden jeg var på skolen og hadde på lydløs. Jeg blir selvfølgelig litt irritert på dette, særlig når jeg er ganske sikker på at det ligger en annen grunn bak det enn hva de (leder og nest leder) fortalte meg.

 

Det de sier til meg er at lederen hadde satt opp ei anna som er ny på en dobbel vakt, så da trengte ikke jeg å jobbe liksom. Men da lurer jeg på hvorfor skulle de gjort det når de begge visste at jeg skulle ha den vakten.

 

Det jeg regner med er grunnen er at jeg ville fått UB tillegg hvis jeg hadde jobbet denne vakten, det betyr at jeg ville tjent ca. 2000 kr på å jobbe disse 5 timene, men nå som jeg ikke fikk jobbe, ser det ut til å bli vanskelig.

 

Jeg spurte også om hva de ville gjort hvis hun som byttet vekk vakten sin med meg kunne jobbet, men det greide de ikke svare på, de bare mumlet at de ville fått ordnet det.

 

Så det jeg egentlig lurer på da er om de faktisk har lov å sende meg hjem sånn uten videre? Vi hadde jo fått bekreftelse på at det var greit at jeg tok den vakten, da har vel jeg krav på at  jeg enten jobber eller får betalt for de 5 timene om de sender meg hjem?

 

Hadde et lignende tilfelle for noen år siden i en annen jobb, der jeg blei sendt hjem pga. dårlig vær osv. da fikk jeg til slutt betalt for de timene jeg ble sendt hjem etter å innvolvere fagforbundet elns.

 

Hva burde jeg gjøre ang. dette? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan denne være til hjelp?

 

AML paragraf 10-3 arbeidsplan:

§ 10-3. Arbeidsplan

 

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Lenke til kommentar

Trur ikke det hjelper i forhold til at jeg ble sendt hjem fra jobb sånn som i dag. Vi har jo arbeidsplaner hengt opp utenfor spiserommet.

 

Det som var problemet nå var at jeg tok over vakten til ei anna, også kommer lederene med en dum unnskyldning på at de har gjort en feil å satt opp 1 for mye i dag, å velger og sende meg hjem.

Endret av Christoffer99
Lenke til kommentar

Jepp, jeg spurte dem om hva de ville gjort om hun hadde jobbet, de greide ikke svare ordentlig på det, bare "vi hadde vel ordna det på en måte". Tok kontakt med sentralbordet til meny, blei vel satt over til ei som var personal ansvarlig, og forklarte situasjonen. Hun sa at de hadde ikke lov å sende meg hjem slik som de gjorde, og at jeg har krav på lønn for de timene jeg skulle jobbet idag, hun ba meg ta kontakt med tillitsansvarlig eller verneombud og la de ta det videre til butikk sjefen, tilfelle så skulle jeg ta kontakt med henne igjen om det ikke hjalp så går det til høyere makter.

 

Men jeg vil jo helst slippe å dra så altfor mange inn i dette, beste hadde vært å kunne få orden på det uten å måtte dra inn flere enn nødvendig. Så slipper jeg altfor dårlig stemning på jobb, og har en følelse at det fort kunne ført til mindre vakter og. Så om noen har noen lover som omhandler det problemet her tydelig nok, så kan jeg kanskje ordne opp selv.

 

Han som driver med vakt lister driver jo å setter alle som jobber deltid rett under 50 timer i mnd for å slippe å betale UB tillegg, det innrømte han til og med tidligere når jeg spurte om å få flere vakter pga. UB, jeg jobber egentlig hver tirsdag, men han hadde tatt vekk denne tirsdagen pga. UB... Han spurte meg liksom idag "Du visste vel godt at du hadde 48,5 timer denne mnd og ville fått UB tillegg om du tok denne vakten på lørdag?" svarte ja, men skjønner ikke helt hva det skulle ha med saken å gjøre, hadde sagt ja til vakten uansett, selv om det selvfølgelig var et pluss med UB. Så det er ganske tydelig at dette er grunnen til at de sendte meg hjem.

Lenke til kommentar

På kontrakten min står det fast ansatt butikk, 5 timer i uka, men det betyr vel bare at det må være minimum 20 timer i mnd om det så er fordelt over 1 uke eller hver uke i mnd? Det må vel ikke være minimum 5 timer hver eneste uke?

 

Jeg har som sagt snakket med personal sjefen om det, hun sa jeg har krav på lønn i denne situasjonen og at jeg skulle ta det videre til tillitsvalgt eller verneombud, men jeg vil helst prøve å få ordne det selv først, så jeg slipper å dra så masse folk inn i det.

 

 

Lenke til kommentar

Nei, ikke skriftlig i hvert fall, men vi har blitt enig om at jeg skal jobbe hver tirsdag og annenhver helg. Dette ville blitt 45 timer egentlig i September (jeg jobbet ikke første uken, ellers ville det blirr 50 siden det var 5 tirsdager), men så blei jeg spurt om å jobbe en lørdag ekstra, det gikk greit for meg, da ville jeg også få 52,5 timer denne måneden tenkte jeg. Så ser jeg på lørdagen på listene over denne uken, og finner ingen vakter under mitt navn... Da blei jeg jo ordentlig irritert, jeg jobber en ekstra lørdag jeg kunne brukt på mye ting, for å slippe å jobbe en tirsdag som bare går til surr uansett, bare sånn at jeg ikke skal få betalt UB. Når jeg da fikk mandags vakten blir jeg jo kjempe glad, selv om jeg måtte ta vekk noe jeg egentlig skulle gjøre i går og slutte skolen tidligere...

 

Men ja kan prøve å få til en litt bedre arbeidsavtale kanskje, men har mine tvil i at de er interessert.

 

 

Lenke til kommentar

Stå på krav om at du skal ha arbeidsavtale hvor det står hvilke tider som er faste, dvs hver tirsdag og annenhver helg. Slikt skal stå i avtalen. Mistenker denne sjefen for å ikke ha helt rent mel i posen for å si det slik. Gi beskjed neste gang du er på jobb at du skal ha en avtale hvor det står hvilke dager du skal jobbe og når. Holder ikke med "tirsdager på annenhver helg", det skal stå tidspunkt også.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har du tenkt til å jobbe der?

 

Hvis det er en kort pediode til, 1-2 år, og du har råd til å risikere og kun få akkurat det antall timer du er ansatt for, så gjør som personalsjefen anbefalte deg.

 

Hvis ikke, drit i det.

Er litt usikker på hvor lenge jeg har lyst å jobbe der nå, men trur nok jeg kommer til å få orden på det her, om det resulterer i at de setter meg opp minimalt i mnd, så får jeg heller finne meg en annen jobb.

 

 

 

 

@Geggse

Er det vanlig at de gir sånne arbeidsavtaler til deltidsansatte, og har jeg rett på en slik avtale? Jeg trur de ikke har veldig lyst til å gi meg en slik avtale pga. hvis jeg jobber ekstravakter så kan de ikke ta vekk mine "normale" vakter for å holde meg under 52 timer som de driver med nå.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei

 

På lørdagen så blei jeg spurt av ei jeg jobber med om jeg kunne ta vakten hennes idag (16 - 21), og det var helt greit for meg (særlig med tanke på at det ville gi mer over 52 timer jobb denne mnd som gir meg UB tillegg), så vi ringte først til lederen i butikken for å spørre/informere om dette, han sa det går sikkert helt bra, men bare send en melding til nest lederen (han har ansvar for å sette opp vakter osv.), så vi sendte melding til han, og han svarer ok.

 

En av grunnene til at "jobben" har en leder og en nestleder er at denne/disse personene skal bestemme når arbeiderne skal jobbe og hvor mye de skal jobbe. I utgangspunktet er det ikke være opp til hver enkelt å ta vakter for hverandre som det måtte passe. Om noen for eksempel der jeg jobber bytter vakter så er det arbeidsgiver uvesentlig hvem som går vakten så lenge kvalifikasjonene er rett. Den som er satt opp på arbeidsplanen får betalingen.

 

 

Vet ikke om han bryter noen lov, men dersom du blir nektet de vaktene du er satt opp til, ville jeg gått videre med denne saken til personalsjefen. ...

 

Dette er vel det springende puktet her? Vakter han er satt opp til...

 

 

Men ja kan prøve å få til en litt bedre arbeidsavtale kanskje, men har mine tvil i at de er interessert.

 

Bedre for dem eller deg? En avtale baserer seg på at den skal være til gavn for alle partene.

 

 

Holder ikke med "tirsdager på annenhver helg", det skal stå tidspunkt også.

 

Det er innenfor AML at det er oppgitt i kontrakten hvor mange timer pr dag/uke/mnd som skal jobbes. Arbeidsplan skal utgis, og være oppslått/tilgjengelig, enten i form av en kontinuerlig, fast plan, eller en plan som angir en planperiode som strekker seg over 2 uker eller mer (litt avhengig hva som er avtalt) hvor det står hvilke dager og tidspunkter den enkelte skal jobbe.

 

Til slutt. Bruk organisasjonen din, for du er vel medlem i ei fagforening? Det er jo nettopp slike ting du betaler kontingent for å få hjelp til.

Lenke til kommentar

@Chris

 

Der jeg jobber får alle nyansatte abeidskontrakt hvor det står hvilke dager/tidspunkt de skal jobbe hvis de skal være deltidsansatte. Dersom du er ansatt som ekstrahjelp stiller ting seg anderledes, men jeg antar du er deltidsansatt. Jeg håper du kommer til bunns i denne saken og får ting ordnet.

Lenke til kommentar

Hei

 

På lørdagen så blei jeg spurt av ei jeg jobber med om jeg kunne ta vakten hennes idag (16 - 21), og det var helt greit for meg (særlig med tanke på at det ville gi mer over 52 timer jobb denne mnd som gir meg UB tillegg), så vi ringte først til lederen i butikken for å spørre/informere om dette, han sa det går sikkert helt bra, men bare send en melding til nest lederen (han har ansvar for å sette opp vakter osv.), så vi sendte melding til han, og han svarer ok.

 

En av grunnene til at "jobben" har en leder og en nestleder er at denne/disse personene skal bestemme når arbeiderne skal jobbe og hvor mye de skal jobbe. I utgangspunktet er  det ikke være opp til hver enkelt å ta vakter for hverandre som det måtte passe. Om noen for eksempel der jeg jobber bytter vakter så er det arbeidsgiver uvesentlig hvem som går vakten så lenge kvalifikasjonene er rett. Den som er satt opp på arbeidsplanen får betalingen. 

 

Hva mener du med det? Som jeg sa, vi spurte begge to, lederen ber oss spørre nest lederen, og han sier at det er greit, hva er problemet da? Begge visste om vaktbytte.

 

Vet ikke om han bryter noen lov, men dersom du blir nektet de vaktene du er satt opp til, ville jeg gått videre med denne saken til personalsjefen. ...

 

Dette er vel det springende puktet her? Vakter han er satt opp til...

Så du mener når jeg har fått bekreftet fra vakt ansvarlig at jeg skal jobbe en dag, så er jeg ikke satt opp? 

 

 

Men ja kan prøve å få til en litt bedre arbeidsavtale kanskje, men har mine tvil i at de er interessert.

 

Bedre for dem eller deg? En avtale baserer seg på at den skal være til gavn for alle partene.

 

Det jeg tenkte på var en avtale som setter det som allerede har blitt sagt muntlig ned på papiret. 

 

Holder ikke med "tirsdager på annenhver helg", det skal stå tidspunkt også.

 

Det er innenfor AML at det er oppgitt i kontrakten hvor mange timer pr dag/uke/mnd som skal jobbes. Arbeidsplan skal utgis, og være oppslått/tilgjengelig, enten i form av en kontinuerlig, fast plan, eller en plan som angir en planperiode som strekker seg over 2 uker eller mer (litt avhengig hva som er avtalt) hvor det står hvilke dager og tidspunkter den enkelte skal jobbe.

 

Til slutt. Bruk organisasjonen din, for du er vel medlem i ei fagforening? Det er jo nettopp slike ting du betaler kontingent for å få hjelp til.

Det er oppgitt 5 timer per uke i kontrakten min, men det er en ting jeg lurer på ang. det, gjelder det at jeg har krav på 5 timer HVER eneste uke, eller bare så det blir minimum 20 timer i mnd?

De henger opp plan for hva hver enkelt skal jobbe rundt torsdag uken før, altså planen for neste uke blir sikkert hengt opp i morra.

 

 

Har desverre ingen organisasjon enda, har ikke tenkt så mye på å skaffe det enda, noe jeg sikkert burde gjort. 

 

 

 

Der jeg jobber får alle nyansatte abeidskontrakt hvor det står hvilke dager/tidspunkt de skal jobbe hvis de skal være deltidsansatte. Dersom du er ansatt som ekstrahjelp stiller ting seg anderledes, men jeg antar du er deltidsansatt. Jeg håper du kommer til bunns i denne saken og får ting ordnet.

 

Ok, får se litt på det da, håper det ja :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...