Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svært treg oppstartstid i boot til tross for SSD


Anbefalte innlegg

Har tilsammen 5 harddisker satt inn i maskinen, men sliter med svært treg booting til tross for SSD som primær harrdisk, med kun innstalert OS på + drivere++

 

Primær: Intel X25-M SSD 80GB

Lagring 3 roterende på div størrelser med 7300 rpm

USB: 1 USB tilkoblet via usb 2.0

 

Etter boot er maskinen sånn noenlunde rask, men fremdeles ikke hastighetene jeg hadde håpet på. Tok clean instal da jeg installerte W7 OS.

 

Hiver med screenprint av AS SSD benchmark, der jeg mener resultatet ikke er spesielt tilfredsstillende.

 

Hvordan kan dette forbedres? :)

post-135324-1285316123,324_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid bruker den på å starte?

Hvor, under boot, stopper det opp?

 

Benchmarken ser helt grei ut i forhold til specs:

Sustained Sequential Read: up to 250MB/s

Sustained Sequential Write: up to 70MB/s

Tok på andre forsøket 2 min og 20 sek å starte opp.

Første forsøket ble avbrutt da meldingen "primary master harddrive error, press f1 to continue" kom opp, noe som skjer innimellom.

Sliter også med bootmg is missing, da må jeg inn å forandre boot sequence, ettersom den hele tiden "ordner seg selv". Har deaktivert de andre HDD'ene ifra å boote for å få ned oppstartstiden.

 

Blir gjerne å halte akkurat her i boot (45 sek)

post-135324-1285317532,4829_thumb.jpg

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar

Man kan unngå det ja .

Her er en fremgangsmåte.

 

Hvis målet er å få ut maksimal ytelse er det ingen utvei, man er nødt til å ta en full reinstall.

Var noe sånt jeg tenkte på ja, er ikke så god på dette men prøvde (i desperasjon) å bytte ifra IDE til RAID i håp om at det skulle hjelpe, men da var det ikke kjangs og få oppstart, ble bare boot loop.

Lenke til kommentar

hadde samme problem tidligere i år da jeg skaffet ssd. byttet til ahci uten reinstall, og fulgte ssdguiden her på forumet vedrørende optimalisering. oppstarten har jeg ikke tatt tiden på, men den er i alle fall under 15sek.

 

er et halvt år siden så jeg husker ikke helt hvordan det gjøres. informasjonen finnes dog her på forumet. har du kikket i lagringsmedier/sticky?

 

her er AS SSD fra før og etter ahci:

post-60783-1285340962,7545_thumb.png

post-60783-1285341008,5708_thumb.png

Lenke til kommentar

Da har jeg fulgt oppskriften i linken, altså funnet HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci filen og byttet start verdien til 0. Aktiverte så AHCI i bios og startet opp, med svært forbedret oppstartstid og noe drivere ble installert.

 

MEN herfra har alt gått galt, maskinen reagerer ikke idet windows starter opp, musen fungerer men ingenting skjer og alt går ekstremt tregt, før pluttselig alle vinduene og eventuelt programmer starter, samtidig!

 

Virker som om maskinen jobber med noe, til tross for 0% i prosessorbruk. Og så løsner alt og alle ting skjer på en gang.

 

Er det noe jeg har gjort galt? :ermm:

Lenke til kommentar

Da har jeg fulgt oppskriften i linken, altså funnet HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci filen og byttet start verdien til 0. Aktiverte så AHCI i bios og startet opp, med svært forbedret oppstartstid og noe drivere ble installert.

 

MEN herfra har alt gått galt, maskinen reagerer ikke idet windows starter opp, musen fungerer men ingenting skjer og alt går ekstremt tregt, før pluttselig alle vinduene og eventuelt programmer starter, samtidig!

 

Virker som om maskinen jobber med noe, til tross for 0% i prosessorbruk. Og så løsner alt og alle ting skjer på en gang.

 

Er det noe jeg har gjort galt? :ermm:

Dette er tydeligvis et velkjent problem for microsoft :roll: men leiter som en gal etter en løsning, men hotfixen deres er ikke tilgjengelig for nedlasting

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...