Gå til innhold

Plasma eller LCD?


Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har tenkt til å kjøpe meg en 42" tv, men vet ikke helt om jeg skal velge plasma eller LCD.

Har hørt at plasma har høyere kontraster, altså svartere svart, og bedre bilde, og at det er bedre å se på filmer med plasma TV.

Men, jeg har også hørt dette med innbrenning i TVn. Hvor lang tid tar det før dette skjer?

Er det slik at hvis man f.eks. ser på TV2 i 2 timer i strekk, så brennes "TV 2" merket inn i skjermen, og man får det aldri vekk?

 

Og dette med LCD TVer:

Det er dårligere kontraster, men det har vel lite å si når jeg bare skal se på fotballkamper osv, men har det noe å si når man ser på fotballkamper i HD?

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbrenning er en myte i dagens Plasma TVer. I de billigere modellene er det nå "vaske" programmer som gjør at når bildet faktisk brenner seg inn, så "fjernes" innbrenningen når ett nytt bilde vises.

 

Plasma er også serdeles mye bedre på bevegelig bilde og har ingen forsinkelser i panelet/skjermen.

 

Personlig er Plasma en klar favoritt for meg, men problemet med plasma er lysstyrken. På de nyere "LED" TV'ene er kontrasten såpass bra at det gir oss fine bilder. Bildene er fortsatt noe kunstige, samt forsinkelsen på panelet gjør at bevegelige bilder kan "hakke".

 

Så mitt spørsmål, hvor skal TVet stå, og hva skal den brukes til?

Lenke til kommentar

Til ditt bruk ville jeg nok da valgt plasma, så sant det ikke er voldsomme vinduer og masse lys. Litt viktig å huske at du også får det du betaler for TVet! Sliter du med lys vil jeg anbefale mørke persienner og ett gardin. Ett veldig godt plasma TV er Panasonic sitt G10, men prisen er noe høy, på rundt kr.13.000,- Ellers vet jeg at flere plasmaskjermer i prisklassen 7-11.000 skal være mer enn bra nok om du ikke er noen skikkelig TV entusiast.

 

Om du er skeptisk til plasma og vil velge "LED" vil jeg absolutt anbefale deg å se på mellomklassens TVer fra Samsung.

 

Det beste er å ta en tur i butikken og se selv, men vær oppmerksom på at TVene i butikken er innstilt på standard instillinger, og se nøye på lyset i butikken som treffer TVet. Når det gjelder bevegelig bilde, kan du jo alltids spør om å få se en sportsending!

Lenke til kommentar

Innbrenning er mulig med alle nåværende teknologier på TV-skjermer. Tradisjonellt har plasma-TV vært noe mer følsomt for innbrenning - de første par generasjonene var tildels meget utsatt - men det er ikke lenger et reellt problem. Hvis du setter på text-tv og lar det stå på samme side i dagevis, ja da kan du få innbrenning, det være seg plasma eller LCD. Plasma kan fremdeles støte på problemet tidligere enn LCD, men som sagt er det i dag ikke noe reelt problem, dersom du da ikke har en helt ukonvensjonell bruk av TV'n på den måten.

 

Utover dette kan du få veldig god bildekvalitet på noen av dagens beste TV'er, enten det er plasma eller LCD. Plasmaskjermer har vært noe mer ømfintlig for lysforholdene, slik at bildet kan bli blassere enn en LCD-TV hvis man ser TV på dagen, med mye dagslys inn i stua. Men også her har spesiellt G- og V-serien av Panasonic's plasmaskjermer blitt mye bedre, og det nå liten forskjell. På kveldstid eller i dempet belysning, er det svært mange som mener at plasma gir et bedre bilde totalt, generellt sett. Bl.a. er TV'n som alle nye toppmodeller - det være seg plasma eller LCD - skal måle seg mot, siste generasjon av Pioneer's Kuro ... som er en plasma-TV. Pioneer har dessverre sluttet å produsere disse TV'ene, men det er fremdeles målestokken for godt bilde, og blir av mange selv 2 år etter at de gikk ut av produksjon, betraktet som "verdens beste" TV. Noen av dagens TV'er kommer svært nær denne kvaliteten, for eksempel Panasonic's plasmaer, eller de beste LCD-TV'ene.

Lenke til kommentar

vel, ett billig TV fra samsung vet jeg brenner seg etter 3 timer, men TV2 sin logo er transparent, så i utgangspunktet vil ikke denne brenne seg fast. Til gjengjeld fungerer den automatiske "skjermvasken" bra. http://www.elprice.no/elprice/default.asp?page=vare&ProdusentID=PS42A410 er apparatet jeg skriver om og venner har hatt skjermen i noen mnd nå.

 

Slev har jeg en Pioneer PDP-LX5090. Etter over 4 timer med fast bilde fra PC skjermen og spotify har jeg ikke funnet antydning til inbrenning. Så jeg tørr nesten si at det ikke går ann å brenne inn denne uten å virkelig prøve!

 

En ting jeg kansje burde nevnt tidligere, Plasma har ett noe høyere energiforbruk og gir fra seg en hel del varme i forhold til "LED" TVer. Du har kansje også forstått at jeg fraråder deg kjøp av tradisjonell LCD.

 

VG hadde en TV test for bare en ukes tid siden. Der kan du se etter de rimeligere/bedre kjøpene for pengesedlene. Finner den ikke i farta, men skal titte litt og lime den inn om jeg finner den.

 

Og der var den http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10018513 , dog noe dyrt må jeg si, bortsett fra Panasonic apparatet.

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Åja, takk for svaret :) Så, det kan ta litt mer en noen timer, vi snakker om dager før det brennes inn? Takk for alle svar, tror jeg velger plasma nå :)

Men;

Jeg har sett litt på Elkjøp.no, og 42" plasma-TVene er opp til 1000kr billigere enn 42" LCD-TVene. Noen som vet hvorfor?

 

Hovedsakelig for at det ikke skjer noe nytt på plasmafronten på "mellomklasse" markedet vil jeg nå si. LCD markedet forsvinner nå og blir erstattet av "LED" TVer og derfor står de fleste dyrere LCD TVer igjen mens de billige blir erstattet. Etterhvert vil vi nok se at de "bedre" LCD apparatene forsvinner tilgode for de nye "LED" TVene som nå er så populære.

 

Med det sagt sier det seg selv at også prisene flyr opp og ned at etter hvilken uke vi er kommet til. Er du ute etter ett kupp, titt litt i aviser og les litt på avforum.no. Det er masse bra tilbuder hele tiden!

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Det er forskjell på en fast innbrenning - dvs. en inbrenning du aldri blir kvitt - og en midlertidig innbrenning. Den siste varianten kan skje - som det har blitt nevnt - ved at samme kanallogo står på i timesvis. Man kan da få en svak midlertidig innbrenning av denne logoen, men den forsvinner etter et par minutter. Kan kanskje være irriterende for noen, men noe problem anser jeg det ikke for å være. I alle fall ikke noe som betyr noe fra eller til for valg av TV, etter min mening.

 

PS. Og "LED-TV"'er er fremdeles LCD-TV'er, bare med lysende LED (Light Emitting Diode) lamper i stedet for lysrør, for å bakbelyse LCD-pixlene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er det 42 tommer du skal ha? Jeg selv foretrekker plasma-TV, og da kan du jo se på Panasonic TX-P42G20, siste generasjons plasma fra Panasonic, med bildekvalitet som knapt kan gjøres bedre i dag - den har også kvittet seg med størsteparten av ulempen plasma'er har i dagslys - og den finner du med en pris på ca. 8000,- og oppover i nettbutikkene. 50-tommeren kan du få til 12.000,- og begge gir deg veldig mye TV for pengene.

Lenke til kommentar

Ikke meningen å kapre tråden din her, men jeg lurer på en liten ting ang. plasma vs. LCD.

 

Jeg leser overalt at LCD er å foretrekke viss TVen skal brukes ifb. PC-bruk.

Gjelder dette viss jeg spiller av film fra PCen, på TVen? Eller vil PCen da bare ha samme funksjon som f.eks. en Blu-Ray spiller?

 

Vet ikke om jeg klarte å formulere spørsmålet riktig, men håper folk forstår.

Lenke til kommentar

Pixelmapping er bra, men det er første gang at jeg hører noe om at det skal være bedre på LCD enn plasma ... har TV'n den oppløsningen som grafikkortet på pc'n sender ut, og man har overscan slått av, får man pixelmapping, enten det er plasma eller LCD.

Men så er det sånn at LCD-skjermer generellt tilfører en slags kunstig skarphet, som nok kan være fordelaktig ved lesning av tekst på nettsider - men det er også slik at denne overdrevne skarpheten er noe som er generellt kan anses for å være en ulempe for LCD-skjermene, og som gjør at mange anser plasma for å gi ett mer naturlig og organisk bilde. De som søker et mest mulig naturtro og "ekte" bilde, mener jeg. Det er jo mange som pøser på med farger, kontrast og skarphet på TV'ene sine, og synes et slikt bilde er fenomenalt...

 

Det at LCD skal være bedre til PC-bruk, er noe som henger igjen fra innbrenningsproblematikken, da det ikke er uvanlig ved PC-bruk at man får statiske bilder som blir stående lenge på skjermen, og at plasmaskjermer var (og er fortsatt, men i betydelig mindre grad) mer utsatt for innbrenning.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...