Gå til innhold

[Løst] Er det mulig å koble to rutere sammen?


Simsju

Anbefalte innlegg

Hei!!

 

jeg har et spørsmål til noen som er gode på nettverk og lingnende :D

 

Jeg lurer på om det er mulig å koble sammen to rutere????

 

Eks: hvis du har dårlig nett oppe og du har ruteren nede, er det da mulig å legge en internett ledning opp og inn i en annen ruter for og så få trådløst nett oppe???

Hvis en skal ha LAN og du har bare en internett kabel og resten har nettverks adapter.

 

Håper på masse bra svar :D

Endret av Simsju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. (til ledning og ruter i andre etasjen)

 

Hvis du skal ha lan, så er det bare å plugge dem alle i ruteren så får de nett, eller kjøpe deg en switch med nok porter og plugge switchen i ruteren

ok :D

Må du da ha like rutere? eller kan jeg kjøpe en gammel en på finn.no og koble dem sammen?

Lenke til kommentar

Ja. (til ledning og ruter i andre etasjen)

 

Hvis du skal ha lan, så er det bare å plugge dem alle i ruteren så får de nett, eller kjøpe deg en switch med nok porter og plugge switchen i ruteren

ok :D

Må du da ha like rutere? eller kan jeg kjøpe en gammel en på finn.no og koble dem sammen?

 

Så lenge du trekker kabel i fra ruteren nede til den oppe vil alle rutere fungere.

 

Skal du bruke ruteren som acces point (ha samme nettet nede og oppe, slik at pc'n skifter sømløst til sterkeste signal) må du ha spesielle rutere.

 

Hvis du plugger en ruter inn oppe, vil den få et "eget" nett dersom du ikke diller med dhcp instillingene. Det vil si at du og gjengen kan lan'e oppe, mens lillesøster nede ikke klarer å se deres pc'er oppe.

Lenke til kommentar

Alle rene routere jeg har sett kan brukes som aksesspunkt. Man slår av DHCP i router #2 og kobler nettverkskabel fra primærrouteren i LAN på router #2. Vil man ha muligheter til å endre kanal eller kryptering i ettertid, så sett opp router #2 med statisk ipadresse i samme subnett som #1.

 

Har router #1 192.168.1.1, så kan man f.eks gi router #2 statisk IP 192.168.1.254.

 

Switchen i router #2 kan også brukes som en del av nettverket. Det er router #1 som deler ut adresser til hele nettverket.

Lenke til kommentar

Skal du bruke ruteren som acces point (ha samme nettet nede og oppe, slik at pc'n skifter sømløst til sterkeste signal) må du ha spesielle rutere.

Dette styrer mange datamaskiner selv. Noen velger sterkeste aksesspunkt, mens andre kobler seg til det første man ser.

 

Det beste oppsettet vil være å bruke likt navn på begge aksesspunktene (router SSID) og kryptering. Så velger man forskjellig kanal på de to. Setter man opp en på kanal 1 og den andre på kanal 11, så vil PC bytte aksesspunkt automatisk ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...