Gå til innhold

Valgets kvaler (igjen:)


Anbefalte innlegg

Hadde bortimot bestemt meg for å kjøpe digitalkamera til ferien, men jo nærmere jeg kommer, jo lenger unna føler jeg at jeg er :roll:

 

Har siklet på G3 i lengre tid, og så dukket S50 opp. Jeg er klar over at disse ikke er direkte sammenlignbare, men begge er, så langt jeg har kunne lese meg fram til, gode kamera. På toppen av det hele dukker så Canon opp med enda en ny modell i G5. Gjør de dette bare for å forvirre meg og knekke meg helt? :lol:

 

Jeg disponerer i dag et EOS 500N, og har tidligere hatt (har det vel fortsatt) AE1. Har vært kjempefornøyd med begge to.

 

Når jeg så omtrent hadde bestemt meg for å kjøpe Canon også i digital versjon, så finner jeg det ekstremt vanskelig å lande med en nogenlunde trygghet på at jeg landet på riktig plass :-?

 

Har lest test på G5, og ser at det ikke er et perfekt kamera. Ser bl.a. at det er en del kromatisk abberasjon, mer enn på G3.

 

Dersom en ser pris/ytelse, vil det være fornuftig å velge G3 fremfor G5? Tenker jo spesielt på at G5 er dønn ferskt, og prisen vel er deretter (selv om den vel er lavere enn G3 ved lansering?) G3 prisene er jo merkbart lavere nå enn bare for noen måneder siden.

 

Hvor stor er sansynligheten for at jeg vil angre på at jeg ikke valgte den siste megapixel i oppløsning?

 

Før eller siden må jo også mitt kommende kamera skiftes; utviklingen har vel ikke tenkt å stoppe :p Og da er det helt sikkert nye og mye bedre bildebrikker på markedet.

 

Kameraet skal brukes til ferie- og familiebilder, samt til noe portrett- og naturfotografering. Og jeg vil ikke ha et kamera hvor jeg er avskåret fra manuelle innstillinger og "testing".(Selvsagt skulle jeg ønske meg 10D, men det er jo tross alt bunn i pengesekken)

 

Håper på noen venlige sjeler som kan gi meg trøst og styrke til å foreta mitt valg :D

 

mvh

Poul

 

Edit: skriveleif :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåja..kjøper du G5 så er du i alle fall sikker.

 

G3 vil nok som oftest kunne gjøre jobben, men med 5mpix har du jo litt mer å gå på om du vil beskjære bildene.

 

Sjekk om ikke 5 mpix gir deg mindre lysfølsomhet da. Mindre pixler uten at man

øker brikkestørrelsen vil gi mindre lysfølsomhet.

 

Heller 4 Mpix og 100 ISO som beste følsomhet, enn 5 mpix og 50 ISO som

beste følsomhet.

 

Et 50 ISO kamera kan selvsagt også kjøres med 100 ISO, men da har man

forsterket opp det opprinnelige signalet fra brikken. Et 100 ISO kamera

vil ha mindre støy ved 100 ISO enn en 50 ISO kamera.

 

Pixler er omtrent som kjøleskap. Jo mindre de er jo mer av plassen går til motoren

(relativt).

 

På en annen måte. Du har en 1x1 cm bildebrikke på 3 megapixel. 30% av arealet i hver

pixel er ikke lysfølsomt. Da er også 30% av brikken ikke lysfølsom.

 

Vi øker til 4 mpix. Da vil det ikke lysfølsomme arealet øke til 40% av brikken.

 

Vi øker til 5 mpix. Da vil det ikke lysfølsomme arealet være 50% av brikken!

 

G2-3-4-5 har så vidt jeg vet alle samme optikk og brikkestørrelse...

Lenke til kommentar

Enda godt at G10 ikke finnes ennå. Da ville jo det ikke lysfølsomme området øke til 100% :lol:

 

Ærlig talt, hva er det du mener? Tar du utgangspunkt i at avstanden mellom pixlene skal være den samme uansett oppløsning? I så fall vil en videre utvikling av teknologien være uinteressant. :wink:

Lenke til kommentar

Et viktig argument for G5 er autofokusen. AF på G3 er en total fiasko. Det er ingen ting å skryte av. Det er kun i topp lysforhold at den er tilstrekkelig. I dårlige lysforhold og på macro-bilder er den elendig. I enkelte tilfeller er eneste løsning å benytte manuell fokus.

 

Det sies (hart ikke prøvd selv) at AF i G5 er bedre enn G3.

Lenke til kommentar
Enda godt at G10 ikke finnes ennå. Da ville jo det ikke lysfølsomme området øke til 100% :lol:

 

Ærlig talt, hva er det du mener? Tar du utgangspunkt i at avstanden mellom pixlene skal være den samme uansett oppløsning? I så fall vil en videre utvikling av teknologien være uinteressant. :wink:

 

OK da. Helt enkelt: Om du dytter inn flere pixler uten å

gjøre bildebrikken større, så blir hver pixel mindre.

Det er dumt.

 

Det er bedre å beholde størrelsen på pixlene, men da blir

istedet bildebrikken større. Da blir den dyrere, dermed er

ikke det noe populært.

Lenke til kommentar

Endelig :D

Kunne ikke vente lenger, siden jeg vil ha med meg kameraet på ferie til uka. Etter lengre tids kretsing over diverse modeller, foretok jeg en, forhåpentlig, myk og kontrollert landing på G5 med et ekstra CFkort på 512 MB. Det burde vel holde til noen feriebilder :yes:

 

Nå gleder jeg meg bare til pakken kommer så jeg kan venne meg litt til kameraet før avreise.

 

Takk til dere som har kommet med innspill :smile:

 

mvh

Poul

Lenke til kommentar

Og da var kameraet i hus. :D

Mangler "bare" blitz, og regner med at det blir Speedlite 420EX. :yes:

 

Har ikke fått testet det ordentlig enda, men regner med å høste noen erfaringer i løpet av de neste to ukene. Reiser til Spania onsdag, og kjenner jeg meg selv rett, vil CF kortet fylles raskt. :D

 

mvh

Poul

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...