Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Uke gammel pc starter ikke


Anbefalte innlegg

Halvannen uke siden så bygde jeg egen pc, kjøpt fra komplett. Den har fungert helt utmerket siden da. Helt til jeg våknet i dag og satte meg forran pcen, da hadde den skrudd seg av i løpet av natta og nektet å starte igjen. Det skjer absolutt ingenting når jeg trykker på powerknappen.

Jeg misstenker jo strømforsyningen. Har åpnet og sjekket strømkablene som går til hovedkortet, men det ble ingen suksess.

 

Selvfølgelig skjer dette i helgen da komplett suport har stengt....

 

Har noen en idé om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halvannen uke siden så bygde jeg egen pc, kjøpt fra komplett. Den har fungert helt utmerket siden da. Helt til jeg våknet i dag og satte meg forran pcen, da hadde den skrudd seg av i løpet av natta og nektet å starte igjen. Det skjer absolutt ingenting når jeg trykker på powerknappen.

Jeg misstenker jo strømforsyningen. Har åpnet og sjekket strømkablene som går til hovedkortet, men det ble ingen suksess.

 

Selvfølgelig skjer dette i helgen da komplett suport har stengt....

 

Har noen en idé om hva det kan være?

Prøv å legge en liten ledningsbit mellom den grønne og en av de sorte ledningene som kommer ut av PSU.

Mener da kontakten som går til HK.

Her er det mange sorte men kun èn grønn.

Da skal den starte.

Lenke til kommentar

Den grønne ledningen du ser der? Jeg ser ikke helt hvorfor det å kortslutte mellom to kabler skal hjelpe til med å få start på pcen. Skal det virkelig være nødvendig å laske mellom to ledere selv for å få noe til å fungere slik det skulle gjort i utgangspunktet?

post-90990-1284895990,4118_thumb.jpg

 

Den grønne kabelen i en PSU er PS_ON, en signalkabel som gir beskjed til forsyninga om å slå seg på. Kortslutt denne mot en av de svarte (svart er i 99% av tilfellene GND/jording) for å se om forsyninga skrur seg på. Gjør den det, så kan du jo ta ett multimeter å måle litt for å se om den gir rett spenning/strøm :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det utrolige skjedde nettopp igjen. Denne gangen virket pcen i hele 3 uker før teppet gikk ned.

Forrige gang fikk jeg erstattet psu'en med en ny og uåpnet psu. Ser ut som samme problemet denne gangen, dog jeg har ikke testet å koble den grønne kabelen mot jord enda. Skal forsøke dette når jeg kommer hjem senere i dag.

 

Jeg la også merke til at kursen som pcen er tilkoblet er ujordet, men dette kan da ikke ha noe med saken å gjøre da det har vært to pcer på samme kursen tidligere. Og de hadde aldri samme problem. Noen som har noen idéer om hva dette "spøkelset" kan være?

Lenke til kommentar

Overspenningsvern koblet til ujordet kurs?

 

Edit: Host opp spesifikasjoner for maskinen og strømforsyningene du har brukt. Vanligvis så er det en intern sikring i strømforsyninger som kan gå, men garantien ryker hvis du egenhendig åpner dem. Jeg vet ærlig talt ikke hva det gjør med reklamasjonsretten, men jeg ville vel kanskje ikke åpnet en så ny strømforsyning selv. Det er uansett en lite trolig årsak.

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Kabinett: CM Storm Scout Midi Tower Sort

PSU: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

CPU: Intel Core? i5 Quad Processor i5-760

HK: Gigabyte GA-P55-USB3, P55, Socket-1156

GPU: Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Minne: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB

DVD-rom: Lite-On DVD±RW burner IHAS124-19

 

Tror ikke jeg skal drive og åpne saker og ting her nei. Jeg skal ta med spenningstester fra jobben i morgen for å sjekke i kontakten her. Rart at det skjer først etter noen uker, og ikke med en gang, dersom det skulle være litt høyere spenning enn normalt på kursen.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om hovedkortet er defekt. Har hatt samme problem før med en av PC'ene jeg har bygget. Jeg byttet PSU (annen modell) og den fungerte en liten stund, men plutselig en dag ble den også ødelagt. Jeg flyttet hele systemet over på et nytt hovedkort og har aldri hatt noe særlig problemer med den siden.

 

Tror ikke at reklamasjonen gjelder når du har bygget PC'en selv, men forklar dem hva som har skjedd og se om de er villig til å sende deg et nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Kan det være hovedkortet når det alerede har skjedd en gang tidligere, og det fungerte etter at jeg fikk ny strømforsyning?

Jeg testet også å koble grønn leder sammen med jord i den største kabelen fra strømforsyningen, som da skal starte opp strømforsyningen dersom denne er i orden - noe som ikke fungerte.

Lenke til kommentar

[...]

Tror ikke at reklamasjonen gjelder når du har bygget PC'en selv, men forklar dem hva som har skjedd og se om de er villig til å sende deg et nytt hovedkort.

 

Du tar feil her, reklamasjonsretten gjelder fortsatt den. Du tenker sikkert på garanti, som er noe helt annet.

 

 

Mumsen: Det er vanskelig å feilsøke sånne problemer, du bør nok kontakte Komplett og forklare dem saken slik ppk foreslår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...