Gå til innhold

klingtai's forskjellige elektronikkprosjekter.


Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt inspirert av CoolBeer's prosjekttråd, tenkte jeg at jeg ville forsøke noe lignende. Nå er jeg ikke fullt så aktiv som CoolBeer, men jeg håper det skal dukke opp noe her etterhvert. Innspill og kommentarer, innenfor forumreglene selvsagt, er velkomment. Håper også noen kan ''bumpe'' tråden, hvis det viser seg at jeg ikke har vært her inne på en stund, og at gamle tråder vil forsvinne ved forumoppgraderigner og lignende.

 

Først ut er et rørvoltmeter.

Dette ble ikke til på grunn av jeg absolutt MÅTTE ha det, men fordi jeg tenkte det ville være kjekt å ha et analogt voltmeter med høy ingangsmotstand tilgjengelig. Hvem har ikke forsøkt å måle f.eks ekstremt lavfrekvente signaler med det resultat at det digitale multimeteret gir et uleselig resultat? Med forskjellige adaptere og prober, blir dette voltmeteret ganske så universalt.

Nå må man selvfølgelig heller ikke absolutt bruke rør. Jeg valgte rør fordi jeg synes det er litt ''kult''. Et slikt voltmeter kan også konstrures med moderne halvledere som J-FET transistorer og operasjonsforstrkere. I de første forsøkene mine brukte jeg faktisk halvledere. Skjemaet er lagt ved, sammen med den kretsen jeg bruker i dag. 6SN7 røret er byttet ut med et 5814A og noen få komponentmodifikasjoner er gjort, ellers er det akkurat samme saken.

post-6223-1284897993,8258_thumb.gif

post-6223-1284891395,3067_thumb.jpg

 

Kassa er rester av topplokk til videospillere og slikt. Transformatoren er fra en gammel japansk kasettspiller som ble viklet om med to nye viklinger. En for 6.3 Volt, og den andre for 115 Volt. Viserinstrumentet og omskifteren ble funnet på e-bay.

 

post-6223-1284891430,2887_thumb.jpg

post-6223-1284891459,3416_thumb.jpg

 

 

 

 

Til slutt en liten lineæritetstest. Dette kan da umulig være ille, eller hva?

 

post-6223-1284898192,6611_thumb.jpg

post-6223-1284898212,957_thumb.jpg

post-6223-1284898244,8566_thumb.jpg

Endret av klingtai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du mener med ''kommentartråd''?

Instrumenet skal brukes til å måle spenninger av forskjellig slag.

 

Det er vanlig, spesielt med arbeidslogger i data at man har en kommentartråd sånn at hovedtråden ikke blir rotete når man driver med prosjekter.

 

Men siden dette kalles en prosjekttråd, hva går prosjektet ut på ?

Lenke til kommentar

Ehh.. Jeg ble inspirert av tråden til CoolBeer og tenkte jeg ville opprette noe lignende selv. Om tråden blir litt rotete gjør ikke meg noe altså. Innspill og annet er helt OK. Jeg tenker ''basar'' og ikke ''katedral'' her.

Kunne kanskje ha endret trådtittel til ''runmad's prosjekter av ymse slag'' eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Så faktisk så bra laget ut at jeg ble litt usikker.

Jeg var faktisk litt usikker på hva DU mente. Har jo selvasgt ikke lagd selve viserinstrumentet, men skalaen er jo modda fra uA til Volt. Hvis du synes voltmeteret ser fabrikklaget ut, sier jeg takk for det, men det er det altså ikke. :ermm:

Hadde du kunnet tatt en nærmere titt på det, skulle du nok fått beviser i bøtter og spann for at det er hjemmelaget. ;)

Lenke til kommentar

Så faktisk så bra laget ut at jeg ble litt usikker.

Jeg var faktisk litt usikker på hva DU mente. Har jo selvasgt ikke lagd selve viserinstrumentet, men skalaen er jo modda fra uA til Volt. Hvis du synes voltmeteret ser fabrikklaget ut, sier jeg takk for det, men det er det altså ikke. :ermm:

Hadde du kunnet tatt en nærmere titt på det, skulle du nok fått beviser i bøtter og spann for at det er hjemmelaget. ;)

 

Mente ikke selve viseren, men hele voltmeteret. Synes det er godt laget til å være hjemmelaget.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Bare et lite tips slik på søndagskvelden.

Jeg ser CoolBeer har i sin tråd forsøkt å måle kondensatorer. Selfølgelig kan man gjøre det slik, men det finnes også en annen enklere metode for dem som ikke har multimetere med kapasitansområde. De av dere som måtte mene at videoen er helt forferdelig amatøraktig, så er jeg helt enig. :)

Men, jeg tror den får frem poenget.

http://share.ovi.com/media/diyelec.public/diyelec.10011

Lenke til kommentar

Hvordan reagerer den dersom du er uheldig å vender om polariteten på det du skal måle?

Ikke noe annet enn at nåla snurrer trill rundt 220 grader. :whistle:

 

Neida.. Nåla vil stange i den mekaniske stopperen under null. Det har en slik stopper på hver side. I en slik krets som dette er sjangsen for å ''svi'' viserinstrumentet også ganske liten, siden det er vanlig å bruke følsomme instrumenter med høy indre og ekstern motstand. Røret vil også begrense spenningen til instrumentet i stor grad. Så vi har ganske stor beskyttelse som et naturlig resultat.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...