Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Napping i girstang


Dernel

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ikke så lenge siden jeg tok førerkortet, så moser rundt i A4'en min fra 96.

Når jeg kjører i 5. gir, og slipper gassen, rykker girspaken bakover. Og omvendt når jeg trykker på pedalen igjen. Det er såpass mye at jeg faktisk ser det mens jeg kjører.

 

Er det slark i girkassa eller noe lignende som gjør det? Bør jeg fikse det snarest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bilene jeg har hatt og kjørt som har hatt _stagoverført_ giroverføring har det alltid vært slik at girstanga har hoppet ganske mye fremover og bakover, og det er umulig å unngå i et slikt oppsett. I tillegg vil vibrasjoner fra motoren overføres til girstanga.

 

Det er noen ting som spiller inn på hvor mye den faktisk vil bevege seg:

- Lengden på girstanga. Lengre girstang gir mer bevegelse (selv om den er lang der den ikke er synlig).

- Hvor mye motoren normalt sett vrir seg.

- Hvor langt ned på motoren staget går ut.

 

Problemet er at i et slikt oppsett vil det være kun ett stag frem til motoren, og alle bevegelser i dette staget overføres til girspaken.

 

Alternativet til stag er wirer. Da er det forholdet mellom wiren og strømpen som bestemmer posisjonen. Vrir motoren seg vil både strømen og wiren bevege seg likt, og dermed står girstanga helt stille.

 

Disse to typene giroverføring må man absolutt være klar over før man begynner å feilsøke på at girstanga beveger seg. Dersom den beveger seg med wireoverført er det noe rart, dersom den beveger seg med stagoverført er det helt normalt. Hvor mye den beveger seg kan selvsagt si noe om hvor slitt motorfestene er, men at den faktisk beveger seg betyr ikke at det er tilfelle.

 

Som nevnt tidligere kjenner jeg ikke til hvordan det fungerer på den spesifikke bilen, så det er fortsatt helt på generell basis.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette varierer mye fra biltype til biltype. Jeg kjørte en ny Pug 308 i sommer, på den hoppet gearstangen frem og tilbake når man gikk av og på gassen i 1, 3 og 5, mens den ikke gjorde det i 2, 4 og 6 (1.6 HDi). På de fleste andre nye biler jeg har kjørt at dette ikke vært merkbart. Jeg ville ikke brydd meg om det, men fulgt med for å se om det ble verre over tid.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Ikke så lenge siden jeg tok førerkortet, så moser rundt i A4'en min fra 96.

Når jeg kjører i 5. gir, og slipper gassen, rykker girspaken bakover. Og omvendt når jeg trykker på pedalen igjen. Det er såpass mye at jeg faktisk ser det mens jeg kjører.

 

Er det slark i girkassa eller noe lignende som gjør det? Bør jeg fikse det snarest?

Har det samme problemet (spesielt i nedoverbakker) har forhørt meg med folk som har peiling og vet at jeg har slark i girkassa, så regner med det er det samme med deg? er det spesielt i nedoverbakker muligens?

 

edit: vet frykttelig lite om bil foresten

Endret av homesmasher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...