Gå til innhold

Hjelp meg! Import av video fra en mini DV


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det har seg sånn at jeg fant frem familiens gamle videokamera, en Panasonic NV-DS55, og jeg sliter med å få importert video fra den! Prøvd å gjøre som http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows-vista/Import-analog-video-to-your-computer-by-using-a-DV-camera , men får det ikke til, fordi kameraet har ikke innstillingen som de henviser i linken på menyen....

 

BTW, jeg bruker EasyCAP for å koble til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den linken viser hvordan du overfører analog video til PCen via et digitalt videokamera. Ditt kamera er jo et digitalt videokamera. Har du koblet til via FireWire? Du skal kunne bruke MovieMaker til å importere.

 

PC-en finner ikke kameraet... Prøvd windows movie maker og Ulead VideoStudio, de finner heller ikke kameraet... Jeg har firewire kabel, men kan ikke koble til pc, siden den ikke har firewire... Bare synd at den gamle pc ikke fungerer lenger, siden den hadde det.

Lenke til kommentar

Der er problemet. Du må ha FireWire-tilkobling til PCen for å kunne overføre video. Du må kjøpe en kontroller.

Har du bærbar: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331081

Har du stasjonær: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498767

 

Hva var det du koblet med nå?

 

Jeg koblet til med EasyCap ;)

Men har også en firewire kabel, 1334 firewire ellernoe... men har ikke firewire på pc.. Hvordan fungerer de tingene du skrev på link?

Endret av Mr. Zero
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du bruke EasyCap? Slik jeg forstår det kobler du denne til den analoge utgangen til kameraet ditt. Det fører til et stort kvalitetstap. Skal du virkelig ha det beste må du skaffe deg FireWire-kort som bare koster noen hundrelapper.

 

Edit: Har du bærbar PC eller stasjonær? Jeg kan forklare til deg hvordan kortene fungerer.

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du bruke EasyCap? Slik jeg forstår det kobler du denne til den analoge utgangen til kameraet ditt. Det fører til et stort kvalitetstap. Skal du virkelig ha det beste må du skaffe deg FireWire-kort som bare koster noen hundrelapper.

 

Edit: Har du bærbar PC eller stasjonær? Jeg kan forklare til deg hvordan kortene fungerer.

 

Jeg har bærbar:) Fortell meg gjerne hvordan de fungerer, det hadde vært veldig snilt! Har en Acer Aspire 6930g om det sier noe.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket spesifikasjonene på laptopen din. Den har ikke FireWire (IEEE 1394). Det kortet jeg lenket til tidligere er av typen PCMCIA (CardBus PC card) som ikke vil passe. Din laptop har inngang for ExpressCard som er et mindre kort.

 

Det du trenger da er et slikt kort til 147 kr og et FireWire 4 pins -> 6 pins kabel til 67 kr.

 

Eventuelt kan du kjøpe denne fra DealExtreme (Hong Kong) for ca. 100 kr der kabel også er inkludert. Det tar vanligvis 2-3 uker før du får varen da. Shipping er inkludert.

 

Framgangsmåten er enkel:

1. Plugg FireWire-kortet inn i den ledige porten på venstresiden av PCen din (ta ut plastbiten først da)

2. Vent litt til Windows har klargjort kortet (ingen drivere nødvendig - kun plug 'n' play)

3. Plugg kabelen i kortet og i kameraet

4. Sett kameraet i play-modus

5. Bruk et passende program, for eksempel Movie Maker til å overføre videoene

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket spesifikasjonene på laptopen din. Den har ikke FireWire (IEEE 1394). Det kortet jeg lenket til tidligere er av typen PCMCIA (CardBus PC card) som ikke vil passe. Din laptop har inngang for ExpressCard som er et mindre kort.

 

Det du trenger da er et slikt kort til 147 kr og et FireWire 4 pins -> 6 pins kabel til 67 kr.

 

Eventuelt kan du kjøpe denne fra DealExtreme (Hong Kong) for ca. 100 kr der kabel også er inkludert. Det tar vanligvis 2-3 uker før du får varen da. Shipping er inkludert.

 

Framgangsmåten er enkel:

1. Plugg FireWire-kortet inn i den ledige porten på venstresiden av PCen din (ta ut plastbiten først da)

2. Vent litt til Windows har klargjort kortet (ingen drivere nødvendig - kun plug 'n' play)

3. Plugg kabelen i kortet og i kameraet

4. Sett kameraet i play-modus

5. Bruk et passende program, for eksempel Movie Maker til å overføre videoene

 

Takk ska du ha! Med den ledige porten, hvem mener du da? Aldri sett for meg sånne "kort" før, så vet ikke hvor den skal kobles til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...