Gå til innhold

Ny skjerm, helst med full hd, til rundt 2000


bleak

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe meg en ny skjerm, for å supplementere laptopen. I den anledning tenkte jeg å skaffe meg en skjerm med full hd og helst relativ nøytrale farger i prisklassen 2000 +/- et par hundre.

 

Typiske bruksområder kommer til å bli tegning, surfing, spill og film/serie. Jeg har dessverre innsett at jeg ikke kan forvente en skjerm med virkelig gode farger, så om noen vet hvilken skjerm i prisklassen som er best/god på slikt ville jeg vært godt fornøyd.Om det er noen skjermer med 1600*1xxx som er gode kan jeg også vurdere å senke kravene på oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den prisklassen kan jeg anbefale Dell Ultrasharp 2209Wa (22 tommer) med 1680x1050 oppløsning. Det viktige her er at den har IPS-panel!, som gir bedre innsynsvinkel og sprekere farger (spesielt bra med tanke på bilde og videoredigering).

Den er også rask nok til å følge med i film og spill, og man kan snu den vertikalt.

Anbefalt av Hardware.no og Prad.

 

http://www.dustinhom..._prisguide_1516

 

http://www.hardware....ll_2209wa/75089

 

http://www.prad.de/e...ell-2209wa.html

 

 

Et annet alternativ (og bedre?) kan være Dell U2311.

 

http://www.dustinhom...5010456532.aspx

 

Denne skjermen er 16:9, men med 23 tommer som gir enn oppløsning på 1920x1080 (Full HD).

Denne har også IPS panel og samme fordelene som skjermen ovenfor.

 

Det eneste negative jeg kan trekke frem om disse to skjermene er mangel på HDMI. Har du et spesielt behov for HDMI bør dette selvfølgelig vurderes, men DVI vil dekke de aller fleste behov.

 

Det er vel verd å bruke et par ekstra hundrelapper (over 2000,- kr.) for en skjerm med IPS panel.

Nærmeste konkurrent (IPS) ligger på 3450,- kr. om jeg ikke husker feil for en 23 tommer med IPS.

 

Dustinhome som selger disse skjermene, har studentrabatt hvis du kan dokumentere at du er student. Da får du også gratis frakt for ordrer over 2000,- kr.

Lenke til kommentar

Itspersonal: De 2 du nevner ser intresange ut, er på jakt etter en ny skjerm selv og mange sier BenQ 24" LCD G2420HD, men den får en del dårlig kritikk også ser jeg.

 

Forskjellen på de 2 du nevner, utenom størelsen, ser ut til å være at den første har 6ms og den andre har 8ms responstid.

 

De koster også ca det samme på dustin nå også :)

 

Men IPS skjermer er aldri blant de raskeste, men man får de andre tingene som du nevner.

Lenke til kommentar

BenQ G2420HD er anbefalt av ganske mange, og da spesielt yngre gamere. BenQ har TN panel som vil gi en raskere responstid som du nevner, men vil ikke kunne konkurrere med et IPS panel på innsynsvinkel, kontrast og farger.

 

Jeg for min del, vil aldri kjøpe en TN panel igjen, med mindre det er på nivå med Samsung PX2370 (ca. 2800,- kr.), som jeg mener er den eneste skjermen med TN panel som kan konkurrere med et IPS panel. Den har derimot andre ulemper som total mangel på ergonomi (høyde,pivot og side justering), i tillegg til småting som innebygd USBhub.

 

Den første skjermen jeg linket er 22 tommer ok har ikke full HD, men har 16:10 format som vil gi mer skrivebord i høyden enn tilsvarende 22 tommer i 16:9.

 

U2211H koster 1899,- kr.

U2311H koster 2129,- kr. (edit: 2129,- og ikke 1129,-)

 

Jeg mener U2311H er det beste valget siden du får med de ekstra tommerene og full HD oppløsning.

Den andre skjermen jeg linket til har 16:9 format og full hd med 1920x1080 pixler(film).

23 tommeren har altså mer pixler i både høyde og bredde, men har som du nevner 8ms.

 

Den eneste ulemper med disse to skjermene såvidt jeg kan se (sett i forhold til kvaliteter vs pris)er mangel HDMI tilkobling.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Takk for rådene! Jeg har lest en del tester av u2311h, og skjermen virker bra (særlig til prisen) men det står noe om "tinting" til blå. Kjenner du til problemet? Dog, i den prisklassen må man nesten akseptere at det er en del feil på farger etc.

 

Takk for tipset om studentrabatt, det skal jeg utnytte når jeg eventuelt kjøper den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...