Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkort får ikke strøm


Anbefalte innlegg

Hei

 

Gikk nylig til innkjøp av et nytt kabinett og en ny strømforsyning til pcen min.

 

Overførte alt i går til det nye kabinettet, og har kobla til alt. problemet oppsto da jeg skulle skru på maskinen. ingenting skjedde. det virker ikke som om hovedkortet får strøm.. har kobla inn både den 20pin'en og 4pinen som skal inn der.

 

skulle gjerne postet info om hovedkortet til dere, men det er et hovedkort fra acer som jeg ikke klarte å finne noe som helst info om på internett..

 

den nye psu'en er en Fractal Design Tesla 80PLUS 550w, og den fungerer (LED lyset i den skrur seg på når jeg skrur på) - men det er det eneste som funker...ser det ut som

 

 

noen forslag til hva som er feil? har hovedkortet mitt gått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koblet FrontPanel tilkoblingene riktig? Kobler du feil kan det hindre oppstart! Sjekk også at du har gitt CPU strøm hvis den skal ha det.

 

frontpanel som i powerknappen og sånn? har tenkt litt på det, og det kan godt hende du er rett her... jeg finner nemlig ikke ut hvilke plugger powerknappen o.l skal i, for det står ikke noe sted på hovedkortet. kom rett og slett frem til at de eneste ledige og litt sannsynlige stedene ville vært i samme "rekke" som LED o.l... eller er jeg helt på jordet?

 

http://www.ascendtech.us/itemdesc.asp?ic=MB64ACBOXERDA07&eq=&Tp=

 

er hovedkortet mitt.

Lenke til kommentar

Fant manualen din her: http://support.acer....reX3200nv.shtml

 

Men den omtaler eller viser ikke hovedkortet spesielt etter det jeg kan se.

 

skulle til å si det, hehe.. kom ikke særlig langt. finner ingen steder noe bra bilde eller forklaring på hvilken kontakt powerswitchen skal inn i

 

litt spekulasjon kanskje men, hvis du også har kjøpt nytt skjermkort kan det hende at også dette må kobles til hovedkortet for at systemet skal kunne starte opp.

(via ekstra strømledning da)

 

har også prøvd dette, fortsatt samme resultatet.

 

om det er hovedkortet som er problemet her så vurderer jeg faktisk bare å kjøpe et nytt et.... begynner å gå rimelig lei, haha.

Endret av tomas5537
Lenke til kommentar

Jeg tror at:

Acer er et spesielt merke for hovedkort som ikke følger det vi normalt kaller industristandarden for hovedkort. Det er slett ikke sikkert det lar seg gjøre å montere et Acer hovedkort i et standard ATX kabinett uten videre. Det er mulig du må bygge om på noe av det elektriske. Det enkleste er kanskje å sammenligne med ledningene i det gamle kabinettet og den gamle strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Jeg tror at:

Acer er et spesielt merke for hovedkort som ikke følger det vi normalt kaller industristandarden for hovedkort. Det er slett ikke sikkert det lar seg gjøre å montere et Acer hovedkort i et standard ATX kabinett uten videre. Det er mulig du må bygge om på noe av det elektriske. Det enkleste er kanskje å sammenligne med ledningene i det gamle kabinettet og den gamle strømforsyningen.

 

er samme antall pins osv. men fargene er litt annerledes. har det noe å si?

 

tok en titt nå og fant powerknappen til det gamle kabinettet, den var mye større enn den i det nye.

Lenke til kommentar

Nei fargene har ikke noe å si bare du finner ut hva som er + og -. Størrelsen på Powerknappen er ren design og betyr ingenting. Sjekk på den gamle strømforsyningen at kontaktene er lik som den nye.

 

Det som er viktig er at power-switch og reset er riktig. De øvrige som HdLed og PowerLed trenger ikke å være tilkoblet.

Lenke til kommentar

Regner med at dette ikke er problemet, men bare for å eliminere som en annen mulig feil: du HAR festet hovedkortet på sokler, og ikke direkte på kabinettet? (altså disse små dingsene som festes med skruer mellom hovedkort og kabinett)

 

Vet om flere som har klart å skru hovedkortet direkte i kabinettet og kortsluttet hele HK, med resultat at "den fikk ikke strøm"

Lenke til kommentar

har det ja. kan det ha kortsluttet for det?

 

Nei fargene har ikke noe å si bare du finner ut hva som er + og -. Størrelsen på Powerknappen er ren design og betyr ingenting. Sjekk på den gamle strømforsyningen at kontaktene er lik som den nye.

 

Det som er viktig er at power-switch og reset er riktig. De øvrige som HdLed og PowerLed trenger ikke å være tilkoblet.

 

ah. mente selvfølgelig kontakten til power-knappen. tok en titt i det gamle kabinettet, og kontakten som er til power-knappen er mye større enn den i det nye.

 

tok noen bilder (beklager mobilkvalitet) om det er til noe hjelp

 

den gamle kontakten til powerknappen i det gamle kabinettet

i6y0km.jpg

 

den nye kontakten til power/reset i det nye kabinettet

2u72e8j.jpg

Endret av tomas5537
Lenke til kommentar

wamp har rett, hvis du har montert hovedkortet uten avstandskruer så det der feilen ligger. Hovedkortet kortslutter på alle steder hvor loddingene berører metall i kabinettet. Mulig du ennå kan berge det ved å demontere og sette på slike avstandskruer før du monterer igjen. Disse henter du i det gamle kabinettet.

 

Bildene er for uklare til at jeg kan se noe spesifikt.

Lenke til kommentar

mente "ja" som i at jeg hadde avstandsskruer.

 

men ok, hvis vi da anta at det har kortsluttet (jeg finner ingen annen løsning:S)

 

hvis jeg da må kjøpe nytt hovedkort, er dette gode alternativer? den billige vs den dyrere?

 

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=130821&WebSiteMapNodeID=2005707

 

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=130574&WebSiteMapNodeID=2005705

Endret av tomas5537
Lenke til kommentar

Regner med at du har prøvd å koble til Reset og Power sw i det nye kabinettet til hovedkortet. Om du ikke har gjort det allerede: Du må bare sørge for disse to kablene treffer samme pinner som i det opprinnelige - se i det gamle kabinettet hvilke kabler som kommer fra På-knappen til hurtigkopling. samme for reset. Du skal ut fra dette kunne treffe korrekt på hovedkortet. Om dette ikke hjelper prøv å kryssjekke en gang til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...