Gå til innhold

Hvordan bli siviløkonom?


Erratum

Anbefalte innlegg

Hei, en gutt på 19 her, som sitter å vurderer fremtidsplanene sine. For øyeblikket er jeg i Forsvaret og har enda 300 dager igjen der. Likevel føler jeg et behov for å rette nesen fremover og ikke sitte tomhent når andre tider nærmer seg.

 

Jeg har generell studiekompetanse, uten realfag, S1 + S2. Snittet mitt ligger på beskjedne 4, uten ekstrapoeng. Målet mitt, og kanskje til og med drømmen er å bli siviløkonom. Jeg kunne gjerne tatt utdanningen i utlandet. Jeg har prøvd å gjort litt 'research' uten å bli stort klokere - som fører meg til spørsmålene mine. Det første jeg lurer på om er om snittet mitt er for dårlig og om jeg eventuelt må ta opp fag igjen. Videre lurer jeg på hva alternativene mine er, hva som kan anbefales og hva som er lurt.

 

Jeg er kanskje litt kravstor, men hvis jeg skulle studert i Norge vil jeg, kanskje ikke så rart, studert i Bergen/Oslo/Trondheim. Tar i mot alt av tips, veiledning og erfaringer. Hvilke veier jeg kan ta og hva jeg bør holde meg unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et snitt på rundt 4 er ikke for lavt for å bli siviløkonom, men det er ikke sikkert du kan komme inn på alle skolene.

 

Jeg vil anbefale at du vurderer de ulike studieretningene fremfor studiested når du skal velge skole. Du kan bo stort sett hvor som helst uten at det nødvendigvis medfører noen ulempe, men valg av fag som interesserer deg kan ha mye å si for opprettholdelse av motivasjonen. Du vil få veldig ulike fag enkelte av årene dersom du velger logistikk, finans, miljøledelse, innovasjon og andre ting, og det bør være et bevisst valg hvilken retning du velger. Enkelte studieretninger har obligatoriske semester i utlandet, og andre åpner for at du kan ta semester i utlandet dersom du føler for det.

 

Så spør du, hvor kan du bli siviløkonom. Det under er hentet fra sivilokonomene.no.

 

Siviløkonomstudiet

 

Følgende norske utdanningsinstitusjoner gir både bachelorgrad og mastergrad i økonomi og administrasjon som med korrekt fagsammensetning gir siviløkonom som sidetittel til mastergraden:

 


  •  
  • Norges Handelshøyskole (NHH), Bergen
  • BI Handelshøyskolen BI Oslo
  • HHB Handelshøyskolen i Bodø
  • UiA Universitet i Agder Kristiansand
  • UiT Norges Fiskerihøgskole/Universitetet i Tromsø
  • UiS Universitet Stavanger Stavanger
  • UMB Universitetet for miljø- og biovitenskap Ås
  • TØH Trondheim Økonomiske Høgskole/Høgskolen i Sør-Trøndelag Trondheim
  • HiBu Høgskolen i Buskerud Hønefoss/Kongsberg
  • Høgskolen i Molde

 

 

 

 

Bachelorgraden gis også ved de fleste statlige høyskoler i Norge. Vær imidlertid oppmerksom på at flere av masterskolene har krav til fagsammensetning på bachelorstudiet for opptak til masterstudiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...