Gå til innhold

Videoredigerings maskin


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en kamerat som driver heftig med videoredigering og har skaffet seg Canon EOS 5D markII for film.

Problemet er han trenger en ny pc, en somm ikke er rettet mot spill.

 

Jeg lurer derfor på om dere kan hjelpe meg med å hjelpe han å sette sammen en redigeringsdatamaskin?

Ting som kan være relevant:

1. Budsjette på rundt 40000,-

2. Pcen trenger ikke å være spillrettet, her er fokuset på videoredigering.

3. Han redigerer i Vegas og ønsker derfor en pc som kan previewe full Hd under redigering.

4. Han ønsker pcen så fort som mulig, men er villig til å vente om det kommer noe spenstig på markedet i nær fremtid.

5. Han har alt av skjerm, tastatur, mus osv.

 

På forhånd takk ;)

Bare spør om det er litt for lite info her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tedoje, han skulle ikke ha en spillrettet pc, ergo trenger han ikke et skjermkort til 3400 kr. Videre så vil en core i7 980x være et bedre valg til videoredigering. Ellers vil jeg nevne at core i7 950 koster 2000 kr mindre enn core i7 960 og forskjellen er minimal. Bare komplett som ergrer seg til å legge ut prossesoren for salg fordi det ikke vil få solgt ut core i7 960 prossesorer da.

 

Kjøp heller et billig skjermkort (rundt 1000kr) som ikke bråker så mye. Ellers bra oppsett :)

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen takk for svar!

 

Men jeg lurer på om noen kan utdype hva som kreves av en pc til videoredigering?

Hjelper det f.eks med dedikert renderingskjermkort eller er det utelukkende for 3d rendering?

Er det kun prosessoren og minne som har utslag på videorenderingen og "sluttføringen" av videoprosjektet?

Ville det gitt store utslag å overklokke systemet, evt. sli/crossfire?

Hvor stor utslag gir en SSD i forhold til SATA?

Lenke til kommentar

Hei igjen og tusen takk for svar!

 

Men jeg lurer på om noen kan utdype hva som kreves av en pc til videoredigering?

For det første så er 40K "way overkill" for video redigering fra Canon 5D med mindre han skal leve av å levere ferdig redigert video super raskt.

 

Jeg har nylig bygget meg en maskin som skal kunne redigere video fra Canon 7D greit i Premiere pro CS5.

 

Utgangspunktet i et ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SATA 6Gb/s, USB3.0, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

 

Jeg valgte en i7 920 fordi jeg fikk en bra deal på tidspunktet, ellers ville jeg ha gått for i7 930. Det skal være mer enn godt nok. i7-980 er overkill og unødvendig bruk av penger. Det er bare 1080p HD video vi snakker om.

 

Hjelper det f.eks med dedikert renderingskjermkort eller er det utelukkende for 3d rendering?

 

 

Premiere Pro CS5 bruker GPU akselerering i sin "mercury motor", jeg tror ikke dessverre ikke den nye Vegas 10 fikk det.

 

Jeg valgte; ASUS GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, 320bitfor å få den akselereringen i Premiere CS5.

 

I alle de diskusjoner jeg har sett i år rundt redigerings systemer på alle nivåer fra "proff" redigerere så anbefaler alle GPU fra nVidia.

 

 

 

Noen mener ASUS GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, 384bit er en bedre deal fordi den har flere prosessor tråder, men om det virkelig er verdt nesten 1300.- mer er kanskje tvilsomt.

 

 

Er det kun prosessoren og minne som har utslag på videorenderingen og "sluttføringen" av videoprosjektet?

 

 

Ja, med mindre render programmet kan utnytte GPU i tillegg. Rendering tar tid på alt som ikke er i hundretusen kroners klassen, så det gjøres mens man sover hvis prosjektene er lange.

 

Mye minne er viktig (kan aldri bli for mye). Jeg valgte Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, så jeg ikke brukte opp for mange minnespor. Med dette utgangspunktet så kan jeg bygge ut til 24GB RAM hvis jeg ønsker.

 

Ville det gitt store utslag å overklokke systemet, evt. sli/crossfire?

Noen overklokker å får bedre utnyttelse av systemet, mens noen mener at det er viktigere å unngå kræsj midt i et prosjekt og holder seg langt unna overklokking. Video redigering software har en lei tendens til å kræsje mer enn annet SW.

 

Hvor stor utslag gir en SSD i forhold til SATA?

 

 

Dedikert SDD til OS er et "must". Jeg klarer meg fint med en Intel X25-M 80GB og har god plass med all programvaren installert. Eventuelt kan en Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB SATA 6 Gb/s til nesten en tusenlapp mer være verdt det, men det er egentlig Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB som gir de store hastighetene og da er vi oppe i nesten 5500.- mot 1800.- for Intel disken.

Når prisene på 6GB/s SSD kommer ned i pris vil jeg bytte til det.

 

Det kan lønne seg å ha en dedikert Cache/Scratch disk på 150 eller 300GB så ikke media disken eller rendering disken brukes til dette. I tillegg så vil jeg ha en dedikert disk jeg render til.

 

 

Til media har jeg foreløbig 2x Western Digitial Caviar® Green 1,5TB SATA, 7200RPM, 64MB, 3 GB/s i RAID 1. Veldig stillegående.

 

Når jeg kommer ordentlig i gang med dette så vil jeg sette opp et dedikert Video RAID 0 eller RAID 5 for Video prosjekter (all annen lagring, Foto osv. vil ligge på RAID1 systemet) , pluss at jeg vil bygge meg en arkivering maskin av en gammel PC, så ingen video filer ligger i Video RAID systemet unntagen det prosjektet jeg jobber med.

 

Ønsker man mer fart på bekostning av mye mer støy så går man for 10000 rpm disker.

 

Kabinett; Cooler Master CM 690 II Advanced Sort, mest fordi den har brønn med SATA kontakt på toppen så jeg slipper å åpne eller klatre bakom kabinettet hvis jeg vil overføre filer fra en ekstern HDD. Har også USB3.0 kontakt.

 

Til arkivering maskinen vil jeg muligens kjøpe Fractal Design Define R3 kabinettet, og da kan det være at jeg bytter innmaten dem imellom. Kommer ann på hvilket kabinett som er mest stillegående.

 

PSU; Corsair HX 850W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular

 

Kjøling; Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler

 

OS; Microsoft Windows 7 Ultimate EN OEM, 64bit

 

I tillegg kommer jo ting som Compact Flash kortleser og kanskje en Blu-Ray brenner.

 

Det er mye å bruke penger på når man skal filme med DSLR for å få brukbart resultat, og da snakker jeg om alt som ikke er kamera, objektiver og minnekort, men følgefokus, steadicam, glider dollys etc. etc. Det utstyre kan fort koste mer enn kamera,objektiver og redigerins PC tilsammen.

 

Håper dette er til nytte, kanskje som utgangspunkt når man leser/stiller spørsmål på mer video dedikerte forum som på cinema5D forumet eller DVXuser.

 

 

 

 

Du treffer kanskje flere som har mer peiling på 5D video redigering og tilbehør her; https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=83

 

 

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...